Gå til innhold

Vifte på HK-chip Gigabyte GA-8IEXP


snikka

Anbefalte innlegg

På mitt hovedkort type Gigabyte GA-8IEXP er det en liten vifte på chipen (845-chipset).

Denne har i den siste tiden begynte å bråke litt mer enn hva som er behagelig. Dette skyldes vibrasjoner. Har prøvd å skru til skruer, løsnet vifta og festet den på igjen men til ingen nytte. Det virker som selve kjøleribba vibrerer, men den får jeg ikke løsnet...

Det går an å koble ut vifta, men er litt usikker på om det er en lur ting.

Noen som har forslag på hvordan jeg skal bli kvitt denne irriterende ekstrastøyen?

Koble ut vifta?

Hvordan løsne på kjøleribba?

Evt. andre geniale løsninger? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du bedriver brutal overklokking holder det lenge med en Zalman ZMNB47J. Finnes i flere butikker, bla Microplex og Komplett/ Datakjeden.

For å fjerne den kjøleren som sitter på må du skru ut hovedkortet og klemme sammen plastikkfestene fra baksiden av kortet. Om det i tillegg skulle være noe termisk tape og kjøleren ikke lar seg fjerne med moderat maktbruk kan du bruke et kredittkort el. som mellomlegg og brekke den (forsiktig!) løs med et skrujern.

 

Men det du kan prøve helt først er å skru av bare vifta, rense for støv og gi den en dråpe olje. Pleier å fungere.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Prøvde å olje vifta uten at det reduserte støy. Gikk derfor ut og kjøpte kjøleren du nevnte, Zalman ZMNB47J for 68,-. Fikk byttet ut den gamle med Zalman's, og pc'n er nå tyst i forhold til tidligere.

 

 

PS! Et tips til alle i Trondheim. PC1.no i kongensgate er en super butikk med godt utvalg og veldig god service. Slapp unna med 68,- mot over 200,- hvis jeg skulle bestilt over nett fra microplex. Prisene deres er også meget konkurransedyktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...