Gå til innhold

Spørsmål om Intel kjøleribbe/vifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt en Intel boxed Pentium 4 prosessor. I den sammenheng har følgende spørsmål meldt seg:

1) Under kjøleribben er et varmeoverføringsmateriale (thermal tape). Dette er ikke stort nok til å dekke hele prosessoren. Vil en større tape som dekker hele prosessoroverflaten gi større kjøle-effekt?

2) På Intel sine web-sider skrives der at dersom kjøleribben demonteres for deretter å monteres på nytt, må thermal tapen skiftes ut, antageligvis fordi ledningsevnen forringes idet man river den av. Hvor kritisk er dette?

3) Hvor får man i så fall kjøpt slik thermal tape?

4) Vil jeg ha noe utbytte av å vurdere en kjøleløsning fra en annen produsent?

Knut Arne Vedaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn tyggistape er ikke noe gode ting etter min erfaring! Vil på det sterkeste annbefale deg å kjøpe Artic Silver kjølepasta!

Dekk hele kjernen med kjølepasta så vil den gi MEGET god effekt! :thumbs:

4) Vil jeg ha noe utbytte av å vurdere en kjøleløsning fra en annen produsent?

Boxed vifte+kjøleribben er veldig bra, men om du skal overklokke vil ny kjøleribbe og vifte gjøre susen!

Når jeg kjørte boxed lå cpu på 30-35 grader så det er ingen ting å redd for :p

Skrevet

Dekker ikke tapen hele CPU-kjernen? :wow:

Du kan med fordel bytte ut tapen med en god kjølepasta, f.eks Arctic Silver 5. Fås sikkert hos www.microplex.no.

Det vil nok være litt forskjell i temperatur fra tapen til en god kjølepasta, men ikke så mye at det vil ha særlig betydning hvis du ikke skal overklokke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...