Gå til innhold

Jeg får ikke formatert C:!!!!


Anbefalte innlegg

Jeg skal til tg på onsdag, og av den grunn må jeg har litt hardiskplass. så jeg har tatt backup på alt det viktige. Så starter jeg maskinen på nytt med en ME boot disk. jeg skriver format c: og da får jeg beskjed om at det ikke går. hva er det som er galt??

hvordan kan jeg få formatert c:??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditt problem er at du prøver å formatere en NTFS partisjon med en FAT32 oppstartsdiskett. Dette går ikke.

 

Du kan prøve følgende:

1. Gå inn i bios

2. Du vil her finne en plass som beskriver om maskinen skal boote fra Harddisk, CD eller floppy først.

3. Sett opp slik at maskinen skal boote fra CD som førstevalg, deretter floppy og til slutt harddisk.

4. Så lagrer du dine valg.

5. Legg i XP-plata, og restart PC'en din.

6. Du vil da starte en instalasjon av XP, i denne installasjonen kan du fjerne, redigere og formatere harddisker og partisjoner.

7. Om du ikke skal installere XP på nytt kan du avbryte installasjonen etter å ha formatert.

 

Gi meg beskjed om dette funker

Lenke til kommentar

Det som er mye enklere enn det som hittil er foreslått, er vel å boote med ME bootdisketten, og skrive FDISK.

 

Under FDISK bare sletter du den aktive partisjonen, oppretter en ny, og formatterer den. Vips.. Dette fungerer uavhengig av filsystem på disken. Selvsagt, det tar noen minutter ekstra siden du må foreta en full format i steden for en /q, men jeg er ikke så utålmodig at jeg ikke kan vente 5 minutter :smile:

 

Har ingen erfaring med ME bootdisker, men regner med at de er sånn ca. lagt opp på samme måte som en Win 98 bootdisk, de har FDISK.

Lenke til kommentar

Quote:


PlacidDragon skrev (2002-03-24 08:55):

Det som er mye enklere enn det som hittil er foreslått, er vel å boote med ME bootdisketten, og skrive FDISK.


Under FDISK bare sletter du den aktive partisjonen, oppretter en ny, og formatterer den. Vips.. Dette fungerer uavhengig av filsystem på disken. Selvsagt, det tar noen minutter ekstra siden du må foreta en full format i steden for en /q, men jeg er ikke så utålmodig at jeg ikke kan vente 5 minutter :smile:


Har ingen erfaring med ME bootdisker, men regner med at de er sånn ca. lagt opp på samme måte som en Win 98 bootdisk, de har FDISK.





 

Det er ikke en god løsning hvis du har flere partisjoner (bygd opp med utvidet dos partisjoner, med logiske stasjoner)

Da får du ikke slettet den primære uten å slette den utvidede først.

Lenke til kommentar

hehe, det ER ikke en løsning hvis du har flere partisjoner på samme disken :grin:

 

Takk for at du la til det, hadde vært litt surt å formattere hele greia hvis han har partisjon D: med 30 GB med MP3 og DivX :smile:

 

Jeg har ikke giddet å partisjonere en HD på noe sånt som 10 år, så jeg tenkte ikke på det :sad:

Lenke til kommentar

Partitionmagic Pro 7 har en dos-versjon av programmet med en ganske fin GUI og allting. Ganske svak for den.Bare å høyreklikke på c-partisjonen og trykk format. Er ikke sikker på om DOS-programmet finner NTFS-partisjoner, men det burde den i hvert fall gjøre, selv om ikke DOS finner de.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 10:29, halopete skrev:

Partitionmagic Pro 7 har en dos-versjon av programmet med en ganske fin GUI og allting. Ganske svak for den.Bare å høyreklikke på c-partisjonen og trykk format. Er ikke sikker på om DOS-programmet finner NTFS-partisjoner, men det burde den i hvert fall gjøre, selv om ikke DOS finner de.


Denne partitionmagic greia funker fett !

Brukte winxp(ntsf) og måtte få formatert, grunnet diverse så kunne eg ikke komme meg i win + eg ønsket å gå tilbake til fat32.

 

Fekk en kamerat til å mekke meg en partitionmagic oppstart disket(2 disketter) og så var det bare å restarte/formatere:)

Partitionmagic brukte ca 5sec. på å formatere hd'en + konventere over til fat32.

 

Så var det bare å poppe i winxp cd'en og instalere,enklere kan det vell ikke bli.

Lenke til kommentar

Du kan ikke formatere med en ME boot disk fordi den har ikke format.com fil på disken. det kan være det i gammle versoner av ME. Den ligger der men det går ikkje ann å kjøre den i ms-dos.

Du må ha en win98 boot disk der er det en format.com fil.

da skal det går.

jeg hadde også det problemet. jeg brukte bare en win98 boot disk.

 

[ Denne Melding var redigert av: _Eirik_ på 2002-03-24 12:50 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...