Gå til innhold

Heving av Mini-Disc kjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Sony MZ-N707 Minidisc 18.09.02. Den 10.3.03 måtte den inn på reparasjon for første gang, da for kontaktfeil. MD'en fungerte så fint fram til 13.2.04 da den igjen var inne for kontaktfeil og to løse skruer (begge gangene lå feilen på akkurat samme plass, ic302)..

 

Nå, kun to uker etter at jeg fikk den tilbake fra reparasjon, vil ikke minidisken starte engang. Det kommer en vag klikking fra den, som om den prøver å starte opp, men ikke klarer det.. Ingen data kommer opp på displayet. :thumbdown:

 

Jeg har bare hatt MD'en 18 måneder, og med en pris på 3000 kr, kan man vel forvente "en vesentlig lengre levetid" som det står i kjøpsloven. Garantitiden skal vel uansett være minimum to år?, fem år for gjenstander som kan forventes en lengre levetid?

 

Hva kan jeg forvente? En selger skal jo kun ha to forsøk på å få den til å fungere plettfritt. Vil det si at jeg har rett til å heve kjøpet? Jeg ønsker meg ingen ny MiniDisc etter denne fadesen.. Jeg har alt av kvitteringer på kjøp og reparasjoner, og MD'en er kjøpt på Elkjøp.. :no:

 

Hadde nå uansett forventet bedre kvalitet av et Sony-produkt.. Manglende har jeg svært vanskelig for å tro skyldes uaktsom bruk fra min side, for jeg har behandlet den som gull hele tiden.. :thumbup:

Endret av Palpantine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger har rett til å forsøke å reparere produktet inntil 3 ganger, etter det kan du kreve kjøpet hevet og pengene tilbake. Om ikke reglene har forandret seg de siste par årene, men det tror jeg ikke.

 

Så, 1 forsøk igjen.

 

Synd å høre at du har problemer med den. Har NZ510 selv, og har aldri hatt noen form for problem med den, ei heller den første Sony MD opptakeren jeg hadde.

Lenke til kommentar
Garantitiden skal vel uansett være minimum to år?, fem år for gjenstander som kan forventes en lengre levetid?

en minidiscspiller er et bærbart produkt, og har ett års garanti.

derimot har du fem års reklamasjonsrett, fordi en slik spiller forventes å vare lenger enn to år.

Lenke til kommentar
Garantitiden skal vel uansett være minimum to år?, fem år for gjenstander som kan forventes en lengre levetid?

en minidiscspiller er et bærbart produkt, og har ett års garanti.

derimot har du fem års reklamasjonsrett, fordi en slik spiller forventes å vare lenger enn to år.

Etter kjøpsloven så gir den alle produkter, også bærbare, 2 års garanti.

Hvis varen er ment for å vare mer en i 5 år, så har du 5 års garanti.

Det er bare å kontakte ditt lokale forbrukerkontor, så får du juridisk hjelp.

Lenke til kommentar

Herregud, nå må folk lære seg forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett!

 

Garanti: Noe som selger gir, med rettigheter utover det du har i kjøpsloven. Selger kan gi 1 dags garanti eller 100 års garanti, det bestemmes ikke i det hele tatt av noen lov.

 

Reklamasjonsrett: Rettigheter du har i følge forbrukerkjøpsloven. 2 år for de fleste produkter, men 5 år for produkter som er ment å vare VESENTLIG lengre enn 2 år.

 

Vil tro at en minidisc spiller faller under 5års kategorien.

Lenke til kommentar
Garantitiden skal vel uansett være minimum to år?, fem år for gjenstander som kan forventes en lengre levetid?

en minidiscspiller er et bærbart produkt, og har ett års garanti.

derimot har du fem års reklamasjonsrett, fordi en slik spiller forventes å vare lenger enn to år.

Etter kjøpsloven så gir den alle produkter, også bærbare, 2 års garanti.

Hvis varen er ment for å vare mer en i 5 år, så har du 5 års garanti.

Det er bare å kontakte ditt lokale forbrukerkontor, så får du juridisk hjelp.

Det du sier her er feil, enkelt og greidt. Det Insanity sier stemmer. Så lærte du det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...