Gå til innhold

Hvor stor motstander må jeg ha for å få


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Så at Zalman har med en forlengelse kabel til vifte med en motsatander som brukes til å redusere turtall på vifta. Lurer på hvilken styrke på motstander må jeg ha for å få 7V til vifte.

 

Har en variabel motsander på 1K. kan den hjelpe litt?

 

Har 2 Papst vifter på PSU og kabinet (blåse ut), CPU er kjølt med Igloo Silent Breeze på 19db, og nå har jeg montert en 92mm vifte som blåser inn i kabineten, men jeg vil ha den STILLE.

 

Vifte er et eller annet Sunon vifte jeg dro ut av en gammel PSU går på ca. 26-28db tror jeg.

 

Takker så mye for hjelpen på forhånd.

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behøver ikke... søk litt på forumet etter 7 v mod, og u finner det sikkert.

 

Hvis ikke er det en kort forklaring her:

Fra psu kommer det følgende ledninger:

Gul = 12v

Sort = jord

Sort = jord

Rød = 5v

 

De ledningene som nå går til vifta er GUL (12v) og sort (jord/0v).

 

Hvis du bytter ut den sorete som går til vifta og kobler til en 5v ledning/rød ledning. vil du da få spenningen mellom 12 og 5v, altså 7v.

 

Let i artikklene til overklokking.no så finner du en baybus som inneholder 7v mod der også.

Lenke til kommentar

Hvis du har en sånn,kan du gjøre sånt kanskje...? :blush:

For å holde en bra temperatur inne i kabinettet er det ikke nødvendig med kraftige kabinettvifter. Det resulterer bare i en maskin som støyer mye, og er ubehagelig å ha ved sin side. Kabinettvifter oppleves dessverre ofte som støyende, og som regel er dB verdiene som er oppgitt av produsentene særdeles optimistiske og langt fra reelle. Vi ender derfor svært ofte opp med å modifisere disse viftene til å kjøre på enten 5 eller 7 volt. Dette kan egentlig hvem som helst utføre selv med å modifisere strømadapteren slik som vist på dette bildet. Ledningene på molexkontaktene kan flyttes rundt om kring ved å bøye de små metalspennene som du finner nedi kontakten, dette kan gjøres med en binders eller lignende. Ved å redusere viftespenningen fra 12volt til 7volt reduseres rotasjonshastigheten omtrent med samme forhold, noe som resulterer i et mye hyggeligere støynivå. Det enkleste er kanskje å kjøpe kabinettvifter med regulerbar hastighet, da justerer du hastigheten selv til den er "lydløs" i dine ører.
Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...