Gå til innhold

Strømforbruk pr. PC


Anbefalte innlegg

Vel, vi skal arrangere et LAN med ca 300 deltakere.

Så har vi hatt problemer med strømmen før, overbelastning er ikke kult.

Men strøm har vi nok av, og strømskap har vi også.

men å kommer spørsmålet:

hvor mye strøm må vi regne med vist vi får fult hus?

 

ved fult hus blir det ca 320pc'er m/skjerm. hvor mye strøm trenger vi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den trekker vel ikke 360 watt på inngangen (vekselspenning), men du kan belaste den med 360 Watt på utgangen (likespenning).

Tviler på at en normal PSU trekker mye mer enn 0.5-1A (110-220W) fra strømnettet, men dette er jeg ikke sikker på. Noe jeg derimot er ganske sikker på, er at dette er opplyst på siden av PSU der wattstyrken til likespenningene står.

Lenke til kommentar
Ehh...? èn pc trekker ikke 300W vettu.. bruker jo ikke MAX hele tida.. bruker MYE MYE MYE mindre enn det... jeg arrangerer LAN så veit litt om det, men ikke noe særlig mer om strøm

Der var derfor jeg skrev at dette ble på kanten. 300 W var der bare for å skissere utregningen.

Lenke til kommentar
Ehh...? èn pc trekker ikke 300W vettu.. bruker jo ikke MAX hele tida.. bruker MYE MYE MYE mindre enn det... jeg arrangerer LAN så veit litt om det, men ikke noe særlig mer om strøm

Der var derfor jeg skrev at dette ble på kanten. 300 W var der bare for å skissere utregningen.

Joda, men jeg har også hørt at akkurat når de starter opp så trekker et PSU Max med strøm, så det er jo noe i det også..

Lenke til kommentar
Ehh...? èn pc trekker ikke 300W vettu.. bruker jo ikke MAX hele tida.. bruker MYE MYE MYE mindre enn det... jeg arrangerer LAN så veit litt om det, men ikke noe særlig mer om strøm

Der var derfor jeg skrev at dette ble på kanten. 300 W var der bare for å skissere utregningen.

Joda, men jeg har også hørt at akkurat når de starter opp så trekker et PSU Max med strøm, så det er jo noe i det også..

Det stemmer nok det. Det er derfor man må høyde for et strømtrekk som kan være vesentlig større en gjennomsnitts-strømtrekket. Tenk på hva som skjer hvis 50 PC'er restartes samtidig. Har man ikke tatt høyde for dette, så blir det det mørkt...

Lenke til kommentar

trenger man elektriker for å bytte ei sikring? :laugh:

snakk om å være klistret til pcen...

 

uansett så bruker ikke en normal pc mer en 150w til underkant av 200w

men start strømmen er faktirsk mer en psu`en er oppgit til... den kan være opptil 5 ganger større en forbruket er...

 

altså viss en pc som forbruker 200w starter så bruker den 1000w i det lille sekundet.

 

10 pcer som forbruker 200w... :(

50 pcer som forbruker 200w... :no:

100 pcer som forbruker 200w... :scared:

 

men så er det ikke store sjangsen for at 20 pcer starter samtidig

Endret av Evil Knivel
Lenke til kommentar

folk kommer jo ikke inn alle i samme sekund. så pc'ene blir ikke starta opp samtidig.

men problemer er jo vist vi mister strømmen i løpet er LANet,

for da må vi gi ei rad om gangen strøm..

men det går jo også greit, siden vi har seperat sikringskap på hver rad. :)

 

men, det er lurer på, som jeg fortsatt ikke har fått noe ordentlig svar på er:

hvor mye watt trekker én PC M/SKJERM, fra nettet?

 

jeg er ikke interesert i noe annet, for det står på PSU,

men det som er rellevant for meg er å vite hvor mange watt jeg skal regne pr pc.

men, vist er PSU er merket med f.eks 200W så trekker vel denne mer fra nettet?

fordi PSU'en er jo langt i fra perfekt. så det er vel en del effekttap..

Endret av nikk0
Lenke til kommentar
folk kommer jo ikke inn alle i samme sekund. så pc'ene blir ikke starta opp samtidig.

men problemer er jo vist vi mister strømmen i løpet er LANet,

for da må vi gi ei rad om gangen strøm..

men det går jo også greit, siden vi har seperat sikringskap på hver rad. :)

 

men, det er lurer på, som jeg fortsatt ikke har fått noe ordentlig svar på er:

hvor mye watt trekker én PC M/SKJERM, fra nettet?

 

jeg er ikke interesert i noe annet, for det står på PSU,

men det som er rellevant for meg er å vite hvor mange watt jeg skal regne pr pc.

men, vist er PSU er merket med f.eks 200W så trekker vel denne mer fra nettet?

fordi PSU'en er jo langt i fra perfekt. så det er vel en del effekttap..

Regn 250 Watt per PC du, så er du sikker. Det er bedre å overdimmensjonere enn at sikringene ryker i hytt og pine... Eller så kan du kjøpe et watt-meter på Clas Ohlson og måle, da vet du det til neste LAN du skal arrangere.

Lenke til kommentar
folk kommer jo ikke inn alle i samme sekund. så pc'ene blir ikke starta opp samtidig.

men problemer er jo vist vi mister strømmen i løpet er LANet,

for da må vi gi ei rad om gangen strøm..

men det går jo også greit, siden vi har seperat sikringskap på hver rad. :)

 

men, det er lurer på, som jeg fortsatt ikke har fått noe ordentlig svar på er:

hvor mye watt trekker én PC M/SKJERM, fra nettet?

 

jeg er ikke interesert i noe annet, for det står på PSU,

men det som er rellevant for meg er å vite hvor mange watt jeg skal regne pr pc.

men, vist er PSU er merket med f.eks 200W så trekker vel denne mer fra nettet?

fordi PSU'en er jo langt i fra perfekt. så det er vel en del effekttap..

Husk jording, forrige BambleLAN var det en som sølte cola med snus på en switch, da gikk strømmen på en hel rad...

 

 

JA! ELEKTRIKER MED NØKKELN TE SKAPET ;)

Lenke til kommentar

bare bruk startkablene til en bil til å koble dere på nærmeste høyspentledning, det burde være rikelig med både strøm og spenning... :p

 

Men seriøst:

regn 2 ampere(440w) pr pc, tror det holder til skjerm også.

Må huske at det er ganske stor forskjell fra pc til pc, spesielt siden noen bruker kanskje vapochill, vannkjøling osv...

Endret av Sverdfisk
Lenke til kommentar

mener å huske en lignende tråd fra før, og der var det slik at blant annet tg beregnet 1 A per PC. dette var da med full pakke... men er det lan for ok.no nerder så er nok 2 A mer nøyaktig. ved min første tur til TG så SKAL jeg bruke minst 3 A ved vanlig drift........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...