Gå til innhold

Ny film! Mafiatos-film...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joa, helt okei denne! Min umiddelbare reaksjon var at det manglet litt lydmessig, det ble litt mye stilhet, og da virket det litt unaturlig når det plutselig kom noen lydeffekter (skudd osv.) Personlig ville jeg nok prøvd å finne noe stemningsskapende musikk, slik at det slapp å bli helt stille. Musikken hadde ikke trengt å være dominerende og dere kunne tunet den ned når det var dialog!

Men det er min personlige mening!

 

Ellers var det tydelig at dere har brukt AlamDV eller ett tilsvarende program til spesialeffektene, og disse var ikke alt for overbevisende.

 

Alt i alt virket ikke filmen særlig proff, men hva kan man forvente av en liten gjeng amatørfilmskapere (som trolig gjorde dette som et slags tidsfordriv?!?)

 

Helt okei!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Tilgi meg hvis jeg tar feil, men her virker det ikke som det ligger mye arbeid bak. Jeg tipper mesteparten av tiden ble brukt foran maskinen og ikke i tenkeboksen? Jeg skal liste punktvis hva jeg mener var dårlig og hvordan bedre det:

 

- Dårlig filming, stativ er en fin ting.

- Zoom er fyfy, hold dere unna den knappen.

- Bildet ser ikke bra ut; still kontrast og fargemetting i post og blender og hvit-balanse under filming.

- For lite informasjon i innledningen. Å fryse bilde og informere via tekst er en fin ting i slike filmer.

- Klipping er nøkkelen til helhet. Denne filmen hadde verken helhet eller bra klipping. Hurtig klipp i action-sekvenser er et bra virkemiddel.

- Musikk og lyd generelt var dårlig. Mer musikk, da uten tekst. Tenker på klassisk, filmmusikk funker bra. Legg til flere og bedre lydeffekter.

- De visuelle effektene var ikke til å hoppe i taket av, men her er det bare å øve.

- Fontene som ble brukt var totalt skivebom, det samme var navnene på karakterene.

 

Det dere lærer mest av er å lage masse film, så bare fortsett. Men for guds skyld prøv å forbedre dere, å ikke lag det samme hele tiden. Prøv å skape et stiluttrykk for hver film, det hjelper veldig. Husk; en bra film har et bra utgangspunkt. Bruk mer tid på pre-produksjon.

Lenke til kommentar
Jaha...? Stemningsskapende musikk, som?

 

Og ja, vi er en liten gjeng amatørfilmskapere, men om det var tidsfordriv; nei!

 

Hvorfor var ikke effektene overbevisende? Jeg tar gjerne selvkritikk, men vil gjerne høre hvorfor? Synes du de så falske ut, eller?

Akkurat hva musikk dere vil bruke må være litt opp til dere, jeg kan ikke foreslå noe konkret, men som wh1te foreslår er det kanskje lurt å bruke noe uten vokal, da det kan ta oppmerksomheten litt bort fra selve filmen. Viss dere er ute etter litt mafia-stemning, kan dere jo prøve å finne noe fra soundtracks til mafiafilmer og spill (men jeg har ikke helt oversikten på om dere har lov å bruke disse)

Det jeg vil ha fram er; bruk fantasien.

 

Effektene så bare ikke helt ekte ut, jeg forventer ikke hollywood-spesialeffekt-look her altså. F.eks i slutten av eksplosjonen når den begynner å fade bort kan man se at alt fremdeles er i orden, noe som gjør det relativt tydelig at eksplosjonen er lagt oppå. Jeg prøvde meg selv litt med AlamDV (hvis det er det dere har brukt) for noen uker siden, og innen en halvtime hadde jeg laget eksplosjoner og sånt, lignende deres. Det jeg foreslår her, er at dere kanskje hadde lagt enda litt mer tid i dette, så hadde det kanskje blitt litt bedre. Men gubbevares, det er jo måte på hva man får til med slike programmer ;)

 

Dette er min personlige mening, og den er ment som konstruktiv kritikk, slik at dere kanskje kan bli enda flinkere neste gang. Man kan jo aldri bli for god :D

Lenke til kommentar

Jeg skriver stikkord jeg:

 

+

 

Bra slåing!

Garasjedøra som går opp var skikkelig urkomisk... Gikk alt for sakte :)

Kule pilotbriller... Pilotbriller og tannregulering :D

 

-

 

Litt flere klipp

Litt flere kameravinkler

Prøv å skriv det inn i rollene slik at dere SKAL være unge :)

Litt for cheesy tekstplakater

Aksebrudd her og der (søk på google)

Jump Cut (søk på google)

Litt mer filmmusikk (virka litt uferdig(?))

Bedre muzzleflashes (VEIT det krever mye jobb :))

 

Det var masse dårlig kritikk, men jeg veit dere jobber mye for å bli bedre, så dere tar det nok til etterretning :) Skuespillet var mye bedre nå, faktisk ganske bra til tider! Balansen mellom manus og effekter var bedre nå enn i de klippene dere har vist tidligere. Fortsett sånn :) Manus blir ALDRI bra nok, særlig ikke i norske filmer :)

Lenke til kommentar

Hehe, det var dine kommentarer jeg nesten ventet på, Ursa :D

 

Jeg må virkelig innrømme at jeg setter pris på dine innlegg, Ursa, da du er veldig saklig, og ærlig (håper jeg).

 

Heh, fikk regulering forrige uke, så ja, er ikke noe pent syn :!:

 

Skal vi se, litt flere kameravinkler. Mener du i samme scene, eller?

 

Aksebrudd. Hmm, nå satte du meg fast... Hva er det?

 

Jump cut? Søkte på google, men ble intet glupere...

 

Filmmusikk, ja. Skal huske på det neste gang, forhåpentligvis.

 

Bedre muzzleflashes? Hmm, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det bedre? Jeg bruker AlamDV, noe annet greier jeg ikke...

 

Ellers setter jeg pris på dine forslag og innspill. Som du selv sa det: Manus blir aldri bra, særlig ikke i norske filmer. Vi prøvde å få med ihvertfall noe story, men om den var bra, er en annen sak.

 

Kan noen svare på mine spørsmål?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skal vi se, litt flere kameravinkler. Mener du i samme scene, eller?

 

Aksebrudd. Hmm, nå satte du meg fast... Hva er det?

 

Jump cut? Søkte på google, men ble intet glupere...

 

Filmmusikk, ja. Skal huske på det neste gang, forhåpentligvis.

 

Bedre muzzleflashes? Hmm, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det bedre? Jeg bruker AlamDV, noe annet greier jeg ikke...

 

Ellers setter jeg pris på dine forslag og innspill. Som du selv sa det: Manus blir aldri bra, særlig ikke i norske filmer. Vi prøvde å få med ihvertfall noe story, men om den var bra, er en annen sak.

 

Kan noen svare på mine spørsmål?

Kameravinkler i samme scene, ja. Nytter ikke å kjøre Kubrick-cinematography i så ung alder :roll:

 

Aksebrudd: Vanskelig å forklare kort (Google? :p )

 

Jump Cut: Det første klippet passer ikke i sammen med det andre. Skjer hele tiden, over alt, Scorsese driter seg alltid ut her. Si hvis du løfter hånden, så klipper du, så løfter du den på ny i neste klipp. Det er jump cut.

 

Viss dere er ute etter litt mafia-stemning, kan dere jo prøve å finne noe fra soundtracks til mafiafilmer og spill (men jeg har ikke helt oversikten på om dere har lov å bruke disse)

 

Jeg oppfordrer herved ALLE til å bruke ALL musikk de finner. Jeg syns det er tåpelig å oppfordre unge filmskapere til å ikke bruke kopirettet musikk. Skal du publisere på nettet som dette, er det kanskje litt dumt, det samme gjelder festivaler, hvor de fleste forbyr det. Amandus har derimot en avtale med Tono, som fikser musikk til deg.

 

Du kan eventuelt bruke sanger som er eldre enn 50 år eller få musikalske venner til å spille inn sanger, da spesielt klassiske (eksempel: moonlight sonata) verk.

 

Manus blir ALDRI bra nok, særlig ikke i norske filmer 

 

*Kremt* Pulp Fiction!

 

Jeg kan nevne manus i fleng som er bra nok, så den påstanden må du revurdere.

Lenke til kommentar

Kubrick-kinematografi=lange tagninger i stedet for mange klipp fra nærbilder til totalbilder til oversiktsbilder og til ultranært og til halvtotal osv osv. Lange tagninger er ofte forbundet med realisme, mens ultrarask klipping (eks. musikkvideoer) ofte er forbundet med "hipt" men også urealisme pga man kan jukse mye med klippene og bildet (f.eks i sverdkampscener er det mye vanskeligere å gjøre alt i ett take, i stedet for med masse vinkler som klipperen setter sammen i en kul rekkefølge)

 

Wh1te: Jeg bare kan aldeles ikke unngå å kommentere kommentaren din "kan nevne manus i fleng som er bra nok". Vel og du nevner Pulp Fiction som "verdens beste manus" da?

 

Det er helt greit altså..... Jeg gikk filmvitenskap grunnfag i fjor, og kanskje 90% av klassen synes at Pulp Fiction er en av de tre kuleste filmene som er laget, så jeg har vel ingenting jeg skulle sagt?

 

Men tenk etter: HVA er Pulp Fiction? Det er vold, det er flashbacks og flashforwards, og det er kryssing av historier. Jeg kan ikke forstå hvorfor dette skal være en så kul film.

 

Visste dere at Scream er den filmen som har forårsaket flest mord i USA noensinne? Hvor mange er det ikke som har hatt kompiser som har slått seg selv og sine kompiser i ansiktet etter å ha blitt påvirka av Fight Club?

 

Hvis du kan benekte at man blir påvirket av film, så kunne kanskje Pulp Fiction vært noe. Men for meg er det utrolig at folk blir så fascinert av vold i så mange ulike former og formater. Synes det også er utrolig at vold og sex liksom ALDRI slår feil!

 

Så hva er "kult"?! Er det vold? ja det virker sånn.

 

Det er så trist at filmskaperne ikke fatter hvor en ufattelig stor påvirkningskraft de har, og at de ikke fatter hvor mye skade de gjør ved å spille fullstendig på de mest banale delene av hjernene til folk flest.

 

Jeg kan nevne at to av mine favorittfilmer er "Akira" fra 1986 og "Vampire Hunter D - Bloodlust" fra 2000 (Begge japanske animerte serier). Annet bra er Quills, Amadeus, Cast Away, HAPPINESS, Wag the Dog.... Mye bra...... Jeg pleier å si at de beste filmene i verden lages i Amerika, bare ikke i Hollywood.

 

Beklager litt oppstykket innlegg... Litt seint... Vi har sitti og sett fem episoder av Band of Brothers nå :) Gav meg skikkelig kick på å lage film igjen..... Eneste triste er at det er ingen gode historier om kriger i Norge (med unntak av tungtvannet, men det er allerede laget film om) .... Såfremt vi ikke går tilbake til vikingtida og Slaget på Stiklestad.... HÅPER virkelig at noen norske filmskapere får ut fingeren og lager en storproduksjon fra noe slikt som folk er interessert i, i stedet for sånn romansedrit som "Kristin Lavransdatter" og "Jeg er Dina" fader altså.... 150 norske millioner gikk til sistnevnte, og så er det en film som alle har glemt allerede før den gikk på kino. Jeg blir helt kvælm. (må innrømme jeg ikke har sett dem da).

 

Terminologi (siden jeg først var i godhumøret i dag):

 

Jump Cut: når du klipper fra et utsnitt til et annet utsnitt som er nesten akkurat det samme. Sånn at publikum bare liksom sitter igjen med: "var det et klipp der eller hæ?". Brukt med stor suksess i norsk TV-underholdning som Team Antonsen og masse andre. Men i film blir det sett på som litt "fyfy"

 

Aksebrudd: at alt foregår på en 180 graders akse. Slik at når en snakker til en annen, så snakker han til høyre. Da skal andremannen selvfølgelig snakke til venstre! Dette høres selvforklarende ut, men jeg så f.eks inne i den garasjen var vi plutselig BAK de to som slåss. Typisk eksempel på aksebrudd. Dette forvirrer publikum, for de veit ikke bestandig eksakt hvor begge befinner seg til enhver tid. Dersom du skal klippe kjapt i actionsekvenser er det uhyre viktig at aksene er på plass og veldig "basic" sånn at når kampen velter fra venstre mot høyre, så er det de gode som har overtaket, og vice versa (motsatt).

 

Muzzleflashes: Prøv å lage dem selv, ved hjelp av GIMP for eksempel. Lag et bilde med sort bakgrunn og lag en slags gul-hvit stikkflamme og legg på litt motion blur og sånn til du synes den ser kul ut. Velg så luma key i redigeringsprogrammet for å fjerne den sorte bakgrunnen og gjøre stikkflammen tydelig. Så kan du resize og tilpasse flammen til den er slik den burde. Den burde også helst bare vare i 1 frame per skudd.

 

Tilbake til manus igjen: prøv å hent ting som skjer fra hverdagen DERES, og bruk det som stamme i manusene. Manus KAN VIRKELIG ALDRI bli perfekt. Det finnes sikkert 10000 kortfilmskapere som har laget det samme som dere, men om dere tar en kritisk vending og konsentrerer dere om manus, så gjør dere også noe utrolig lurt som ingen har gjort før dere. Jeg VEIT det er kulest å bare lage effekter, men dere kan aldri nå noen som helst vei som filmSKAPERE på den måten. Spesialeffekter tja, men det er faktisk en skikkelig KJIP jobb........ Med mindre du elsker det selvfølgelig :)

 

Wh1te har rett i at det er vel 50 år gammel musikk som du har lov å spille, SÅFREMT det er du selv som spiller den. Du kan ikke bruke originalinnspillinger. Men å lage musikk er jo gøy, så dette er vel inget problem? :D (PS: kan kanskje også være 80 år gammel musikk, husker ikke helt...)

 

manus

 

manus

 

manus...

 

...og litt flere nærbilder

 

til wh1te: okei, det ER virkelig manus som er bra nok, det er det virkelig.... Men det er som oftest på dette punktet at det slurves mest, og det er ganske ufattelig i og med at manuset faktisk ER filmen.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Wh1te: Jeg bare kan aldeles ikke unngå å kommentere kommentaren din "kan nevne manus i fleng som er bra nok". Vel og du nevner Pulp Fiction som "verdens beste manus" da?

 

(...)

 

Men tenk etter: HVA er Pulp Fiction? Det er vold, det er flashbacks og flashforwards, og det er kryssing av historier. Jeg kan ikke forstå hvorfor dette skal være en så kul film.

 

(...)

 

Hvis du kan benekte at man blir påvirket av film, så kunne kanskje Pulp Fiction vært noe. Men for meg er det utrolig at folk blir så fascinert av vold i så mange ulike former og formater. Synes det også er utrolig at vold og sex liksom ALDRI slår feil!

 

Så hva er "kult"?! Er det vold? ja det virker sånn.

 

(...)

 

Jeg kan nevne at to av mine favorittfilmer er "Akira" fra 1986 og "Vampire Hunter D - Bloodlust" fra 2000 (Begge japanske animerte serier). Annet bra er Quills, Amadeus, Cast Away, HAPPINESS, Wag the Dog.... Mye bra...... Jeg pleier å si at de beste filmene i verden lages i Amerika, bare ikke i Hollywood.

 

(...)

 

Jump Cut: når du klipper fra et utsnitt til et annet utsnitt som er nesten akkurat det samme. Sånn at publikum bare liksom sitter igjen med: "var det et klipp der eller hæ?". Brukt med stor suksess i norsk TV-underholdning som Team Antonsen og masse andre. Men i film blir det sett på som litt "fyfy"

 

(...)

 

Tilbake til manus igjen: prøv å hent ting som skjer fra hverdagen DERES, og bruk det som stamme i manusene. Manus KAN VIRKELIG ALDRI bli perfekt. Det finnes sikkert 10000 kortfilmskapere som har laget det samme som dere, men om dere tar en kritisk vending og konsentrerer dere om manus, så gjør dere også noe utrolig lurt som ingen har gjort før dere. Jeg VEIT det er kulest å bare lage effekter, men dere kan aldri nå noen som helst vei som filmSKAPERE på den måten. Spesialeffekter tja, men det er faktisk en skikkelig KJIP jobb........ Med mindre du elsker det selvfølgelig :)

 

Wh1te har rett i at det er vel 50 år gammel musikk som du har lov å spille, SÅFREMT det er du selv som spiller den. Du kan ikke bruke originalinnspillinger. Men å lage musikk er jo gøy, så dette er vel inget problem? :D (PS: kan kanskje også være 80 år gammel musikk, husker ikke helt...)

 

manus

 

manus

 

manus...

 

...og litt flere nærbilder

 

til wh1te: okei, det ER virkelig manus som er bra nok, det er det virkelig.... Men det er som oftest på dette punktet at det slurves mest, og det er ganske ufattelig i og med at manuset faktisk ER filmen.

 

lykke til!

Jeg mener Pulp Fiction er verdens kuleste film, men ikke verdens beste. Jeg elsker måten Tarantino lagde den på. Manuset er helt brilliant, fordi det klarer å fenge så sinnsykt mange uten et fnugg at fornuftig historie. Dialogen er helt "out of this world", det samme er regien. Jeg sier ikke Pulp Fiction har verdens beste eller et perfekt manus, men det passerte grensen for godt nok allerede på ide-stadiet.

 

(...)

 

Jeg vil ikke si at handlingsforløpet i Pulp Fiction består av flashbacks og "flashforwards", men at det er en blanding av historier er sant. Det er en kul film fordi: Ufattelig geniale karakter, skuespiller som utfyller rollene, cinematographien, storytellingen. Jeg klandrer ikke deg fordi du ikke liker Pulp Fiction.

 

(...)

 

Jeg vet film har en stor påvirkningskraft, jeg drikker vanilla coke (© Vincent Vega).

 

Vold i virkeligheten? :no:

Vold på film? :yes:

 

(...)

 

Akira har jeg, men har ikke sett den. Jeg ser på det som obligatorisk å ha de "store" filmene innenfor hver sjanger. Generelt liker jeg ikke Anime, men filmer som Mononoke Hime har jeg sett. Amadeus er konge, det er slettes ikke Cast Away.

 

(...)

 

Det er veldig, veldig effektivt å ta ting fra virkeligheten og forvrenge det.

 

Bruker du musikk som er 50 år gammel eller eldre, er det andre regler enn med nyere musikk.

 

(...)

 

Jeg kan finne mange filmer som tjener stint, selv om manuset er tynnere enn en gjenbrukt tepose. Men manus redder ofte regissører også (*kremt* Joel Schumacher, Clint Eastwood)

Lenke til kommentar

til dere som har laget filmen: det aller viktigste dere må tenke på er å ikke filme ryggen til folk. Hvis dere ikke har med noen rygg-bilder, vil der måtte skifte mye vinkler, og ungå de lange kjedelige klippene... aksebrudd er slik: du filmerf.eks en fotball kamp fra siden, det røde laget spiller mot venstre, og det blå mot høyre... hvis dere da løper over på andre siden av banen, og begynner å filme, vil det røde laget spille mot høyre, og det blå mot venstre... dette blir meget forrvirrende for seeren! jeg så ikke SÅ mye av det i filmen deres, men det var litt. action scenene burde dere sette opp klipperytmen... la klippene vare i 1-4 sek.. da får du en mye bedre effekt...

 

Men dette var en ganske god film dette, akkurat sånne filmer lagde jeg for 1-2 år sia også.. sett dere inn i det så vil dere lære mye.... hjelper også mye å velge Media og Kommunikasjon når dere skal starte på videregående..

 

mvh Atle

Lenke til kommentar

Dette eneste jeg kan nevne som ikke er blitt sagt er kamerats filming av personer. (hadde video og film på fransk når jeg bodde i brussel, så jeg får finne på noen norske ord)

 

Iallefall, husk når du filmer en person, at man ser enten hele personen, fra lår og opp, magen og opp, osv osv....

 

Unngå å "kutte" rett under føttene til noen eller kun et hode (det finnes jo unntak)

Lenke til kommentar
Eneste triste er at det er ingen gode historier om kriger i Norge (med unntak av tungtvannet, men det er allerede laget film om) .... Såfremt vi ikke går tilbake til vikingtida og Slaget på Stiklestad.... HÅPER virkelig at noen norske filmskapere får ut fingeren og lager en storproduksjon fra noe slikt som folk er interessert i, i stedet for sånn romansedrit som "Kristin Lavransdatter" og "Jeg er Dina" fader altså.... 150 norske millioner gikk til sistnevnte, og så er det en film som alle har glemt allerede før den gikk på kino. Jeg blir helt kvælm. (må innrømme jeg ikke har sett dem da).

Enig i det du skriver om Lavrans og Dina.

 

Men det er da gode muligheter til å lage filmer om nordmenn i krig uten å tenke Stiklestad. Jeg kunne godt tenkt meg å se gode filmer med følgende tema:

- Little Norway-flygerne. Little Norway var en treningsbase for norske flygere i Ontario, Canada. Muligheter til å lage Band of Brothers-type følging av de enkelte flygerne, samholdet osv.

- Oslo-gjengen. Har alltid vært fascinert av historien rundt f.eks. Gregers Gram. Les bøker av Max Manus m.fl. Går fint an å lage slike filmer uten 50- og 60-tallets romantisering av temaet.

- Dobbeltagenter: Nordmenn som satt i NS-verv for å kunne gi informasjon til England, men som måtte betale blodpris gjennom å bli utstøtt fra lokalsamfunnet selv i lang tid etter krigen.

- Kompani Linges aksjoner

 

Hadde også vært spennende med filmer fra norske regiment i (danske) kriger på kontinentet på 1500-1700-tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...