Gå til innhold

Tips til Stille PC


Anbefalte innlegg

Jeg poster denne her da det kan være flere enn bare oss moddere som har interesse i den.

 

Har lenge holdt på å få mine maskiner stille. Er drit lei den duringa og bråkinga fra pc'ene. Jeg mener å ha funnet oppskriften, så jeg deler den like godt ut. Det hele handler om å planlegge sine kjøp. Endel komponenter har kanskje ikke best ytelse, men så er det også sløseri å kjøpe det aller beste til enhver tid, og den opplevde ytelsen mellom komponenetene har svært liten/ingen merkbar forskjell.

 

PSU:

MIST 350W med Papst vifte

Dette er en sinnsyk stille sak. Ufattelig stille. Sterkt anbefalt med mindre noen kan BEVISE at det finnes bedre. ( orginalt et Fortron/Source psu )

 

HDD:

Samsung

De har litt mer dB enn Seagate sine, men mer behagelig støy ... jeg hører den ikke. Det er også mulig med harddisk verktøy fra samsung å få disken til å kjøre i stille modus ( har ikke gjort med min ), da blir den visst enda stillere.

Monter også diskene i drevrammer for støydemping. Bruker selv SmartVibes

 

Vifter:

Papst ... Har prøvd Enermax og et par andre ... ingen slår Papst.

 

Støymatter:

Kledde mitt Chieftek kabinett med støydempingsmatter fra biltema. Tror de dempa støyen med 2dB kanskje ... lite merkbart. Men billigt.

 

Kjølere:

Zalman CNPS6000Cu -> ER stille, kan brukes opp til XP2700 (2800Barton)

Zalman ZM80C-HP -> Må ha OPT-1 Vifta på FX5800 og større ... men stille da

Det finnes nok andre også, men tror det gjennomgående er å finne store kobberkjølere som man monterer større vifter på (80/90mm)... Papst vifter.

 

HK:

Er det viktig med chipsetvifte? Tja, kanskje ... Men Asus sine socket A har ikke. Hint Hint.

 

Dette er min mini-hjemme-server

Møkkakabinett

MIST 350W med Papst vifte -> Superanbefalt

MSI KT7-Turbo ( gammal )

AMD Duron 750 - Zalman CNPS6000Cu - Superstille sak -

Abit Siluro GF2-MX - Zalman ZM80-HP ( jepp overkill, men ingen vifter )

Samsung 120GB -> Høres ikke

Western D. 20GB -> bråker som et h*** ... byttes om 2uker i en Samsung 40GB

Diskene er montert på Smartcooler SmartVibes for å fjerne vibrasjonsstøy ( kanskje unødvendigt )

 

Dette er min Workstation ...

Chieftek kabinett -> fjerner litt vibrasjonsstøy, men mine WD disker rister den

Chieftek PSU -> dritt, skal byttes

Asus A7N8X-X -> Bomkjøp, men den har ikke chipsetvifte viktigt.

AMD Athlon 1.4MHz -> Taisol CGK 760 med 60til80mm adapter og stille papst vifte ... hjelper.

Abit Siluro GF4TI4600 128MB Ram -> ikke moddet, bråker litt

2stk Western D. 80GB -> bråker og skal byttes til Samsung

 

Jeg mener å ha gode oppgraderingsmuligheter med det eksisterende utstyret jeg har. Det er også endel ting som skal byttes ut og anskaffes.

min handleliste pr.dags.dato:

2stk 40GB Samsung disker ( os disker )

1.stk 120GB Samsung (hvorfor 120GB? Fordi det står en 120 i den andre.. frmtidig raid muligheter )

1.stk MIST 350W med papst vifte

Ny kjøler til cpu (kanskje Swiftec, Zalman, Thermalright) + Vifte (Papst)

Ny kjøler til skjermkort ( Zalman ZM80C-HP ) + den vifta

 

Som sagt, det gjelder å planlegge. For de med lite penger, så kan det være et poeng å skaffe deler som KAN bli stille, istedet for å bruke penger på ting som ender opp med å byttes ut ( mine WD disker/kjølere/PSU ). Det er også viktig å gjøre god research på ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...