Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vil lage en LAN med adsltilkobling rundt omkring der jeg bor. Vi har nemlig ikke adsl støtte der jeg bor(bombe) men 2 km unna har man mulighet for det. Derfor vil jeg sette opp en maskin der, og med trådløst nettverk til husstandene. Men jeg har ikke så god peiling spesifikt på dette, så kan noen fortelle meg hva jeg trenger av utstyr og hvordan jeg skal gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

 

du må ha et aplikasjons punkt der du har adsl. så må du mast med antenne. videre må du fri sikt til mottaker. hos mottakeren må du ha enten et aplikasjons punkt eller ett trådløst kort. det hele er egentlig ganske lett, men du kan få problemer med rekkevidde. jeg har satt opp dette på et lan og det fungerte bra. jeg brukte ap'er (aplikasjons punkt) fra Nokia. vet ikke rekkevidden på disse, men de er lette å konfigurere så de anbefales... (De kan brukes som dhcp også, så da slipper man problemer med ip)

 

carl m

Lenke til kommentar

For å oppsumere(si ifra hvis det ikke er korrekt):

Jeg trenger:

1.aplikasjons punkt. hva menes med dette?

2.mast med antenne

3. fri sikt til mottaker.

4. hos mottaker:enten et aplikasjons punkt eller ett trådløst kort. hææ?

 

Hvilken pris kan dette komme på og hvor finner jeg de forskjellige delene?

Og hva i heiteste er et aplikasjons punkt?

Lenke til kommentar

For å oppsumere(si ifra hvis det ikke er korrekt):

Jeg trenger:

1.aplikasjons punkt. hva menes med dette?

2.mast med antenne

3. fri sikt til mottaker.

4. hos mottaker:enten et aplikasjons punkt eller ett trådløst kort. hææ?

 

Hvilken pris kan dette komme på og hvor finner jeg de forskjellige delene?

Og hva i heiteste er et aplikasjons punkt?

Lenke til kommentar

For å oppsumere(si ifra hvis det ikke er korrekt):

Jeg trenger:

1.aplikasjons punkt. hva menes med dette?

2.mast med antenne

3. fri sikt til mottaker.

4. hos mottaker:enten et aplikasjons punkt eller ett trådløst kort. hææ?

 

Hvilken pris kan dette komme på og hvor finner jeg de forskjellige delene?

Og hva i heiteste er et aplikasjons punkt?

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har radiolink hjemme som kjører 3 Mbit. Basestasjonen ligger ca. 3-4 km unna i luftlinje.

 

Antenne og "modem" kom seg på ca. 10 000 kr.

Vet ikke hvor mye basestasjon koster, men sikker litt mer...

 

Har i det siste opplevd en del interferens da radiolinken kjører på 2.4Ghz båndet, og jeg bor i Trondheim. Tror dette har med at 2.4Ghz båndet begynner å bli "fullt".

 

Slik jeg har opplevd det kan man ikke garantere for at linjen vil være konstant stabil. Når den derimot er det funker det som fjell!

 

Christian

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-22 12:32, unforgiven skrev:

et aplikasjons punkt eller ap som det også kalles er dings som sender ethernet signalene trådløst ved hjelp av et pcmcia kort og en antenne. denne har også mange andre funksjoner, men det er dette den er til. gå til
. her er det litt info. spør etterpå hvis du fortsatt ikke skjønner det....


 

Denne rekker bare 300 meter, men du mente den kanskje kun for forklaringens skyld?

Lenke til kommentar

Breezecom leverer utstyr for langdistanse radionettverk. Finnes leverandører i Norge. Hastighetene de leverer varierer fra 2mbit og opp til 10-11 mbit på kortere avstander så vidt jeg husker. Se Breezecoms sider for mer info om dette. Selv har jeg prøvd 2mbit over radionett i Oslo (og flere steder) såvidt, http://www.easynet.no leverer løsninger for dette. Han som driver EasyNet har god peiling på Breezecom løsninger, og vet sikkert litt om priser og sånt. En ting er sikkert, denne typen utstyr er dyrt, om du skal sette opp basestasjon selv osv.

 

-Erlend

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-22 13:00, christt skrev:

Hei,


jeg har radiolink hjemme som kjører 3 Mbit. Basestasjonen ligger ca. 3-4 km unna i luftlinje.


Antenne og "modem" kom seg på ca. 10 000 kr.

Vet ikke hvor mye basestasjon koster, men sikker litt mer...


Har i det siste opplevd en del interferens da radiolinken kjører på 2.4Ghz båndet, og jeg bor i Trondheim. Tror dette har med at 2.4Ghz båndet begynner å bli "fullt".


Slik jeg har opplevd det kan man ikke garantere for at linjen vil være konstant stabil. Når den derimot er det funker det som fjell!


Christian


 

 

På basestasjon må du nok opp i en pris på ca 50 000 kr +

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-22 15:04, Han2Solo skrev:

Hei Christt!


Hvor i Trondheim har du dette trådløse nettverket??

Hva koster det, og hvordan fikk du tak i det?


Hansolo


Hei Hansolo,

 

Det er et prøveprosjekt som NTNU i Trondheim har, du må nok kontakte ITEA (itavdelingen) for å få tak i utstyr. Tror de krever at du må være ansatt, uansett var visst ikke prosjektet helt vellykket så jeg tviler på at det kommer til å fortsette med det. For mange som bruker 2.4Ghz båndet...

 

Prismessig var/er det snakk om en engangsinvestering på ca. 10 000.

I og med at det er universitetet i Trondheim som har hatt driftsansvar er all bruk gratis. 3Mbps; begge veier... :grin:

 

 

Christian

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: christt på 2002-03-23 00:19 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...