Gå til innhold

Trøblete minne (A64, memtest86+)


Anbefalte innlegg

Har ASUS K8V Deluxe (VIA K8T800), Athlon64 3200+ med Corsair TwinX 3200LL PRO (1024MB) minne.

 

Har i dag kjørt memtest86+ i ca. ti timer, og har fått 102 errors (29 pass-er, en "all tests", 28 standard-tester).

 

Minnet står på 2-3-2-6, og kjører på 2.7V. Feilene kommer i test 3, 4 og 5 av de 11 testene som memtest86+ kjører. Har videre ikke noen form for overklokking (200Mhz).

 

Feilene ser ut til å være lokalisert på 5 ulike steder i minnet, men disse favner så vidt at de ligger på begge brikkene (430.8MB som det ene ytterpunkt, 703.7MB som det andre).

 

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre nå. Er det noen innstillinger jeg kan prøve å endre på, som f.eks. spenning og timings, eller er minnet definitivt gåent? Er det mulig at begge brikkene er tvilsomme? Er litt nervøs for å evt. sende tilbake helt OK brikker til Komplett.no, da de straffer deg for dette.

Endret av puretamil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny test (#5) med 2.5-4-4-8 på 2.7V ga samme utslag, 16 feil på bare én pass. Fortsatt er det noe som ikke stemmer.

 

Noen andre med innspill der ute?

 

 

En annen sak, som sannsynligvis ikke har noe med ovennevnte å gjøre i det hele tatt, er at "oppstartsbildet" til Windows XP Professional "henger" i et sekund eller to før den blå "baren" som beveger seg dukker opp. Windows-logoen og rammen hvor baren senere befinner seg inne i er da litt mer diffuse, for så å bli "normale" idet "baren" kommer frem inne i rammen :-) Det er dette jeg sikter til:

 

Image32.gif

 

Fenomenet er noe jeg ikke har opplevd med PC-er jeg har vært borti tidligere. Noen som vet hva dette kan skyldes? Er det f.eks. initialisering av hardware, eller er noe galt?

Lenke til kommentar

Ok, da er synderen identifisert. Viste seg at den bare den ene brikken var gjenstridig i memtest86+. Komplett.no skal få brikken i retur, og jeg må greie meg uten min deilige nye rig i minst en uke :(

 

Fryktelig irriterende når det er noe galt med HW man kjøper fra webshopper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...