Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT + hjemmekontor (UiO)


Anbefalte innlegg

Har bestilt, og får (forhåpentligvis) Delta-abonnement fra NextGenTel nå til uken. Da jeg er immatrikulert ved en ikke ubetydelig norsk læreanstalt, benyttet jeg meg av rammeavtalen denne har med NGT, og sparer derfor 100,- kroner per måned i abonnementsavgift.

 

Nå viser det seg at alt kanskje ikke er så rosenrødt likevel, jeg har nemlig fått brev der de preiker om hjemmekontorløsningen; hva slags passord jeg må bruke for å komme meg inn på intranettet osv. Jeg sakser fritt fra e-posten:

 

 

[sitat]

Den nye løsningen krever at man logger seg på denne portalen for å få tilgang til Universitetets intranett og Internett.

 

Brukernavn: xxxxxxxxxxxx

Passord: xxxxxxxxxxx

 

Følgende profil gir deg tilgang til Internett, men ikke intranett-tilgang på Universitetet:

 

Brukernavn: familie

Passord: nextgentel

 

Merk også at dette er en teknisk løsning som ikke innbefatter offisielle ip-adresser på din maskin og at enkelte tjenester som krever dette, ikke vil være tilgjengelige. Har du for eksempel egen webserver, mailserver eller lignende, så vil ikke dette la seg gjøre med vpn-løsningen.

[/sitat]

 

 

Hva i huleste betyr dette i praksis? Må jeg gå via en eller annen webside på routeren for i det hele tatt å komme meg på Internett, eller trenger jeg bare dette når jeg skal bytte mellom intra- og internett? Kan jeg konfigurere routeren slik jeg selv foretrekker? Har hørt rykter om at man ikke får tilgang til å forwarde porter etc. når man har en slik løsningen som dette.

 

Spør her inne siden NGTs kundesløvis ikke har åpent før på mandag igjen. Hadde vært fint om noen med førstehåndskjennskap kunne svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får håpe det ikke er samme avtale slik som nextgentel har med uib. Da blir du satt på en felles ip for alle med uib abb. Du har ingen muligheter til å åpne porter eller kjøre server. Du må logge deg på internet gjennom en web side, ikke hver gang men ca en gang i uka. Etter 3 uker hoppet jeg av den avtalen !! Hadde dritt ping og nedlastingen var ustabil.

Lenke til kommentar
Får håpe det ikke er samme avtale slik som nextgentel har med uib. Da blir du satt på en felles ip for alle med uib abb. Du har ingen muligheter til å åpne porter eller kjøre server. Du må logge deg på internet gjennom en web side, ikke hver gang men ca en gang i uka. Etter 3 uker hoppet jeg av den avtalen !! Hadde dritt ping og nedlastingen var ustabil.

Det er ganske likt, men ikke like forj.....g som du beskriver.

 

Du må logge deg inn på en side, men (som regel) så husker routern deg, så du trenger bare å bruke dette brukernavn/passord når du vil bytte fra/til inter-/intranett.

 

Jeg har tilgode å få endret noe som helst på routern min (men det kan være et spesialtilfelle, siden det var noe galt med min originale router og jeg fikk en ny fra et verksted i Oslo.), men har ikke spesielle problemer med ping eller nedlastning. Dog har jeg ikke prøvd å koble meg opp mot den med Seriell kabel heller, så kanskje det funker.

 

WinMx, DC++, BitTorrent og FTP fungerer ihvertfall så lenge du ikke prøver å være en server/seed...

 

Men til tross for dette er jeg meget fornøyd grunnet god, høy og stabil båndbredde og forholdsvis lav ping.

 

Håper dette svarer på noen av dine spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg har også via UiO, men får ikke satt opp FTP server eller annet som da renger en "ekte" IP adresse... Får heller ikke åpnet porter i routeren grunnet at man sitter bak routeren til UiO så hvilke porter du åpner lokalt vil ikke ha noe å å. Jeg får svært dårlige hastigheter med f.eks BT. Jeg og naboen hadde et eksperiement. Vi prøvde å laste ned flere like filer og hver gang så fikk han MYE høyere hastigheter enn meg og han har bare 1Mbit linjen fra NGT. Derfor har jeg nå kuttet ut dette og har bestilt 8Mbit fra NGT med "vanlig" studentrabatt (848kr i mnd), og gleder meg veldig!

 

Hvsi jeg var deg så ville jeg heller gått for "vanlig" student abbonnement (hvis du får bestilt det ennå da?), det koster jo bare 50kr mer i måneden og da kan du åpner porter, kjøre FTP server osv... Da slipper du også å måtte logge deg inn via hjemmekontor.broadpark.no for å kunne surfe (men du trenger vel bare å gjør det en gang for hver tredje uke eller noe)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...