Gå til innhold

Feil ved instalasjon av Linux


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å innstalere Mandrake Linux 9.2. Jeg bootet fra cden og startet innstalasjonen. Alt gikk ganske greit, jeg opprettet en egen parttisjon til linux og en swap partisjon. Jeg valgte et standard filsystem,( Husker ikke helt hva det het :blush: ) Og innstalerte. Så kom velgingen av HW. Jeg fikk litt problemer med min tandberg skjerm siden den ikke var oppført på lista, men jeg valgte bare oppløsningen. Og på grafikk kort satt jeg bare "Radeon" siden jeg har et R9800pro. Etter instalasjonen satt jeg den til å ikke boote fra noe OS som standard. Etter instalasjon satt jeg BIOS til å boote fra disken jeg har både Linux og Xp på. Jeg satt og ventet på en meny slik at jeg kunne velge hvilket OS jeg skulle inn på, men det som skjedde var at jeg bare kom inn i Xp.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

MBR = Master Boot Record

 

Hver partisjon har sin boot record, hvor OSet legger inn sin boot-loader pluss at harddisken har en master boot record hvor en meny-drevet bootloader kan installeres. Hvis du ikke legger linux sin bootloader i mbr vil den bare starte opp windows som før. Dette fikk du spørsmål om under installasjonen (bootloaderen heter grub eller lilo). Jeg vet ikke om noen måte å forklare det enklere.

 

Du bør også lage en bootdisk under installasjonen, da kan du komme inn i linux etter installasjonen uansett, og slike problemer kan løses derfra (selvom det _letteste_ kanskje er å gjøre det rett i installasjonen med en gang ;))

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...