Gjest medlem-23990 Skrevet 3. mars 2004 Skrevet 3. mars 2004 OK. Jeg har et amerikansk Radeon All-In-Wonder kort. Dvs. den har en NTSC TV-tuner på den. Den bruker en "F"-kabel. Jeg har lyst å se på kabel-tv på PCen, fra et norskt kabel-tv uttak... Jeg kjøpte noe drit på Clas Ohlson, strippa F-kabelen som går til kortet, la den inn i en slik adapter som plugga inn i kabelen som går til veggen. Men... fikk feil signal selvfølgelig. Tror signalet fra uttaket er SECAM eller PAL. TV-tuneren på Radeon kortet tar bare NTSC signal. Jeg trenger altså en PAL/SECAM -> NTSC konverter for tv-kabler... Nei, jeg har ikke en TV...
finnipinni Skrevet 3. mars 2004 Skrevet 3. mars 2004 Dette blir en liten systemkollisjon. NTSC (Never The Same Color) Har helt andre systemkrav enn PAL. De vesentligste forskjellene er at avstanden mellom bilde og lydfrekvens er forskjellig, horisontal linjefrekvens er forskjellig og det som er selve forskjellen : PAL, Phase Alternating Line, betyr at rød og grønn skifter fase 90¤ for annehver linje. Det gjør ikke NTSC. Hvis ikke det er en mod. mulighet på kortet, er prosjektet dødfødt. Men det er ingen fare å prøve litt. Hvis du får inn noe, så blir det gjerne et usynkronisert "bilde", det vil si at du ser at linjene ligger litt på skrå. Om Linjefrekvensen kan justeres, så forsøk å rette opp bildet med den. Lyden vil enten være borte eller uklar. SECAM som du nevner, er et Fransk/Russisk system, som forøvrig er PAL/NTSC overlegent i teknisk kvalitet. Det som k a n la seg gjøre, er å bruke en NTSC/PAL-converter. Da kan du få et ok bilde, men systemet er konstruert for en annen avstand mellom bilde og lyd, så dette kan skape krøll. Video MF-forsterker har også en annen trimming, men dette kan gå likevel. Converteren sitter egentlig mellom videodetektor og cromaforsterkereren. Det er lettere om du får tak i en type som har egen videoutgang. Økonomien i dette er også dødfødt da.
J0lle Skrevet 3. mars 2004 Skrevet 3. mars 2004 (endret) *kremt* på de fleste radeon kort er det en liten firkanta dings med 2 dipswitcher på som man kan bytte mellom PAL og NTSC*host* står i brukermanualen Er ikke helt sikker på hvordan dette funker på tv-tunere.. men ville da tro at de hadde implementert en slik løsning på den? Jeg kjøpte mitt i USA selv, men det har bare tv-ut.. og der er det en liten slik dings man kan bytte på så funka det fint hos meg Endret 3. mars 2004 av J0lle
Gjest medlem-23990 Skrevet 6. mars 2004 Skrevet 6. mars 2004 Ja, det går an å bestemme hvilket signal RCA input skal ha. F.eks. så kunne jeg kobla opp en PAL GameCube eller noe sånt og fått det til å funke fint siden det lar deg bestemme hvilket signal man skal bruke. Problemet er at det ikke lar det gjøre dette for TV-tuneren, da er det bare NTSC som er tillatt... Har ikke sett noen dipswitcher eksternt på kortet... Jeg fikk et "bilde" fra å koble sammen et par kabler. Men som sagt ble det et "spøkelses" bilde liksom. Det ble svart/hvitt og veldig skjeivt og forminska. I USA bruker man "F" plugger for TV. Her bruker man... CBVS eller noe sånt... I USA så skrur man på TV-kabelen, her setter du den bare inn som en plugg. Nei... tenker at jeg må kanskje bare kjøpe meg et eller annet slags TV-kort løsning her i Norge for å få dette til...
vehitman Skrevet 6. mars 2004 Skrevet 6. mars 2004 Er det noe rca inngang på kortet? Da er det kanskje mulig å koble kabelen til videomaskina og så via en en scart/rca overgang få signalen inn i kortet. En lignende oppset hjalp meg å få secam til å virke på en pal-tuner og på en gammel TV. Men da må det være en nyere videomaskin som støtter alle standartene...
Gjest medlem-23990 Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Der hadde du en ide! Men... jeg har ingen videospiller heller da... Kan kanskje få låne en... Da kunne jeg jo ha valgt kanalene med fjernkontrollen til videospilleren... For jeg kan nemlig velge signal-type på RCA-inn kontaktene på kortet... Rart at jeg ikke hadde tenkt på det! Jeg har egentlig letet etter en eller annen slags lur boks som har en TV-tuner, men har ikke funnet noen. Videospiller er vel det enkleste... Takker!
Blacki Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Ta en titt på bruktmarked eller qxl skulle vel være plenti med videoer til salgs til en meget billig penge! (video er jo på vei ut!) Men seff en fordel å få lånt en slik at du vet at det faktisk fungerer! Mitt tips da er å gå på elkøp og kjøpe en billig en; test ut, og du har jo 30 dager penga tilbakers ingen spørsmål! men da bør du behandle den pent og la embalasjen være ok... Clas Olson har også 30 dagers greiene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå