Gå til innhold

D70 eller D100?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal konfirmeres til våren,og har tenkt å kjøpe meg et nytt kamera. I et halvt år nå har jeg vært helt sikker på D100. Men så kom D70.

jeg ser at D70 er bedre spesefisert, men jeg er fortsatt usikker.

 

Hørte nemlig at D2H var en smule klønete når det gjaldt å gjøre innstilinger, så jeg lurer på om det problemet er på D70? og hvor ligger D100 i forhold til det?

 

Siden dette er en stor innvestering for meg, vil jeg gjerne gjøre det rette valget.

 

Gleder meg å høre deres meninger!

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D100 er nok en god del mer solid enn D70, og D100 er bygget på F80, mens D70 er bygget på en F75, hvis jeg ikke tar helt feil. F80 er ett langt mer avansert kamera enn F75, med en mye bedre lysmåler. F80 bruker samme lysmåler som ett F100, ett analogt speilrefleks der bare huset alene koster 10.000 kroner.

 

Men... D70 er på flere områder kjappere enn D100 (som er ett gammelt kamera etterhvert), og har mange spesifikasjoner som er bedre enn på D100. Men... det er en grunn til at D100 fortsatt er dyrere enn D70. Men... det er altså tregere, og vil nok virke mer tungvint og klønete.

 

EDIT : Det ville ikke overraske meg det minste om det er en oppgradering av D100 rett rundt hjørnet. Tipper at det vil hete noe sånt som D200 eller noe.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

takk for deres svar! :thumbup:

 

litt av grunnen til at jeg er litt usikker, er fordi jeg tidligere har jobbet med D1 og D1H,og der er det jo en ekstra utløserknapp,for stående bilder. Denne funksjonen brukte jeg ofte, så derfor har jeg alltid vært innstilt på å kjøpe D100, for så å kunne kjøpe det ekstra batterihåndaket MB-D100, for å få denne funksjonen. Den ekstra utløseren på kameraet, eksisterer ikke på D70, ettersom hva jeg har funnet ut. Men tror du det vil komme på D200, hvis det kommer?

 

takk igjen for deres svar!!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

hei! Jeg også skal konfirmeres til våren så jeg har lyst til å kjøpe meg et digital speilreflekskamera.

Jeg har hatt erfaring med ricoh 20-xrsp og canon EOS 1000F. Canon EOS 1000f var et veldig godt kamera. Godt og holde i og veldig bra tilaga. Men jeg har tenkt og kjøpe meg digitalspeilreflekskamera, men hva skal jeg velge. Har alltid siklet etter Nikon D100, men da kom Canon Eos 10d så jeg er litt usikker.

Lenke til kommentar

hei!!

 

Godt det finnes to av oss! En viktig ting å tenke på, er om du kjenner noen som har speilreflekskamera fra før. For, hvis de allerede har noen objektiver, kan du låne av dem, forutsatt at du har samme merke som dem, slik at dere bruker samme optikk. Grunnen til at jeg ønsker meg D70 / D100 er fordi min far har en del speilrefleksutstyr fra før, blant annet et 400 mm objektiv, og det koster å kjøpe slikt utstyr. Dermed kan jeg spare litt penger, fram til jeg faktisk har råd til å kjøpe mitt eget.

 

En ting til, jeg har som sagt tidligere jobbet med Nikon D1, og D1H, og jeg har eget Nikon Coolpix 950, med blits SB - 25, så jeg har god kjennskap til Nikons menyer, og lignende. Også en ting og tenke på.

 

men, er det noen som vet om Nikon faktisk kommer med et D200? Har hørt rykter om det nemlig. Noen som har hørt noe mer om det?

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
hei igjen du! Nei desverre jeg har ikke noe annet utstyr, men jeg har 35-70 mm tokina linse og 80-200mm tokina, men desse her passer på pentax.

Jeg lurer på om Canon 10d er et godt kjøp

Har et Canon 10D og er meget fornøyd! Det har en super byggekvalitet og bildene er krystallklare! Jeg er totalforøyd! Har hatt kameraet i ca en mnd og har tatt mellom 4 og 5 tusen eksponeringer! Nydelig!

 

Men jeg sier ikke med dette at Nikon er dårlig!

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor Nikon D70 og D100 har laveste ISO-verdi på 200.

 

Etter min mening er det en skam at så bra kameraer lages med ISO-verdi på 200 som det laveste!

 

- Håper dere som vurderer å kjøpe Nikon også har sett dette.

At de har så høy ISO-verdi betyr vel bare at lysfølsomheten er høy - ikke at det blir mye støy. På dSLR må du kanskje over ISO800 før støyen blir problematisk. Hva er da problemet med ISO200?

Lenke til kommentar

så du har slike objektiver? Men da lønner det seg og kjøpe et kamera som passer på de. MEN, en viktig ting; hvis du skal ha 10D, og har tenkt og bruke analoge objektiv, må du tenke deg litt mer om. Ettersom hva jeg har skjønt, bygger det digitale på en annen teknologi enn det analoge, så det er ikke sikkert det fungerer sammen. Annen lysmåling og lignende. Men,skal du fortsette med analogt? :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei igjen! Det er mye mer fristende å holde på med film ja. Men kommer ikke filmen til å forsvinne DA?

Forstår at du er litt engstelig for dette. Merker selv at antall filmer til fremkalling har gått drastisk ned bare det siste halve året (jobber i fotobutikk). Bare til jul ble det solgt ekstremt mye digitalkamera, og hvis alle de tidligere leverte filmer til fremkalling, så er det ikke rart at det har gått drastisk ned.

 

MEN filmen vil ikke forsvinne på veldig veldig lenge. Før det skjer, må digitalkamera først bli så bra at bildekvaliteten er lik eller bedre enn vanlig film. Deretter må disse kameraene (som kommer til å være svinedyre i begynnelsen) bli billigere, og igjen ENDA billigere for at det skal kunne implementeres i kompaktkamera. Det vil ta mange år, selv om utviklingen har gått fort fremover.

 

Megapixler er ikke alt... korn og megapixler er to helt forskjellige ting. Jeg kjøpte analogt speilrefleksutstyr for ganske mye penger for en liten stund siden. Jeg planlegger å utvide med enda mer utstyr, og er ikke bekymret for at filmen forsvinner med det første.

Lenke til kommentar
Etter min mening er det en skam at så bra kameraer lages med ISO-verdi på 200 som det laveste!

Om kameraet har lav eller høy ISO hastighet har egentlig ikke så veldig mye med støy å gjøre. Det viktigste er vel at bildebrikken er laget godt. Dessuten hvis man absolutt skal ha lavere lys følsomhet, kan man bare sette på et ND filter.

 

ISO 200 er bildebrikkens "hvile punkt" i disse kameraene, hvis dere forstår hva jeg mener.

 

Det eneste man gjør i DSLR for å få høyere ISO hastigheter, er enkelt nok bare å forsterke signalet. Derfor, hvis man skal ha ISO under "hvilepunktet" må man kutte ned på signalet, som igjen generer støy.

 

Noen som deler samme mening?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor Nikon D70 og D100 har laveste ISO-verdi på 200.

 

Etter min mening er det en skam at så bra kameraer lages med ISO-verdi på 200 som det laveste!

 

- Håper dere som vurderer å kjøpe Nikon også har sett dette.

Hvis du mener at det er en skam så har du null peiling på foto. Sony brikken som brukes i D70 har 200 som laveste ISO. Å legge inn for eksempel ISO 100 ville føre til MER støy enn 200 på denne brikken. Vær heller glad for at du med D70 kan bruke ISO helt opp til langt over 1000 uten å oppleve særlig støy. DET er en viktig egenskap, i motsetning til det tøvet du kommer med.

Lenke til kommentar
bra det da. Nei da kjøper jeg vel analog og har det i 5-10år. Kjøper sikkert digital da, men kommer vanlige fotobutikker til å holde på med fargefilm fremkalling om 5-10 år?

Mulig noen vil kutte det ut. Merker at det er veeeldig stille i perioder om dagen. Uansett vil noen bestå, for etterhvert som noen forsvinner, vil det bli mer på de andre. Så jeg mener du kan regne med mer enn en fotobutikk som fortsatt driver med fremkalling om 10 år, men kanskje ikke så vanlig med timesfoto lenger? Uansett vil vel alle fotobutikker kunne sende film inn til fremkalling til f.eks Kodak om de ikke selv driver med fremkalling lenger. Kodak fremkaller jo fortsatt filmtyper som det pr. i dag brukes veldig lite av.

Lenke til kommentar
Skulle hatt lavere iso, men siden den tar over 1000 iso uten noen særlig støy så er jo det kjempebar det.

Nei den "skulle" ikke hatt lavere ISO. Brikken i D70 har som sagt ISO 200 som laveste verdi, så det ville ikke vært noe poeng. ISO er ikke, som en del noobs tror, et mål på hvor mye støy det er i bildet. ISO er et mål på brikkens lysfølsomhet, altså kan man ta gode bilder i mindre lys ved høyere ISO. Det er ingen lovmessighet i at ISO 200 på et kamera vil gi mer støy enn ISO 100 på et annet, men for en brikke som har ISO 100 som laveste verdi vil høyere ISO nødvendigvis gi mer støy. Brikken som er brukt i D70 har imidlertid ISO 200 som laveste verdi og dermed er det også den verdien der man vil oppleve minst støy.

 

Skulle man hatt lavere enn ISO 200 på D70 måtte man altså rett og slett brukt en annen brikke, men det ville jo være idioti siden brikken som sitter i D70 er særdeles bra og fremviser svært lite støy. Dersom noen har muligheten, prøv å sammenligne bilder fra D70 og 300D på ISO over 800. Da vil man se at bildene fra D70 har langt mindre støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...