Gå til innhold

harddisken begynte plutselig å bråke


Anbefalte innlegg

Harddisken er ganske ny, bare et par uker gammel, det er en Seagate 120GB Barracuda 7200.7 Harddisk

7200RPM, 8.5ms, 8MB cache, U-ATA100

 

Denne var nesten helt lydløs i starten, men nå lager den små tikke lyder når den leser data. Nesten som en klokke, men litt svakere lyd.

Jeg har i det siste lastet ned en del data på denne og den ene partisjonen er nesten full, kan dette være årsaken?

 

Er dette en grunn til bekymring? vil ikke miste mine data plutselig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg være veldig forsiktig, men det kan være så enkelt at disken er fyllt opp med data som er delvis fragmentert. Slik at når du nå skriver/leser fra disken må den søke frem og tilbake for å få hentet opp dataen.

 

Men dersom du hører tydelige mekaniske "knirke/skrape/klikkelyder" vil jeg anbefale at du laster ned diagnostic programvare fra Seagate og kjører en ekikkelig test.

Lenke til kommentar

SMART monitoring ja, fungerer det altså? Har hatt en 2-3 defekte disker, men ingen av de har gitt noe utslag. PCen jeg sitter på nå har litt tilfeldige Imminent Harddrive Failure meldiger ved boot :)

 

Noen som har lyst å fortelle litt mere om hvordan SMART fungerer ( evt. ikke fungerer )?

Lenke til kommentar

Jeg har også spontanrebooter i ny og ne, men jeg tenkte ikke på at det kansje kunne skyldes disken.. :ermm:

 

hmm.. det virker som den sliter. den støyer unaturlig mye når den arbeider, noe jeg hørte da jeg tok backup av filene tidligere idag.. og den tikker innimellom når den bare idler eller spiller musikk eller annet ikke spesielt ressurskrevende arbeid.

:wow:

 

skal kjøre det diagnoseverktøyet fra seagate som noen her anbefalte, å se hva resultatet blir..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...