Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyring av PC på nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du Windows XP, så ville jeg brukt Remote Desktop.

 

 

Men det funker vel ikke om man vil koble en xp pro på en xp home? Bare omvendt?

 

Hva er da det beste gratis' alternativ?

Hvis du kobler deg på en Windows PC som har serveren installert, er det akkurat det samme hva du sitter på. Er bare å laste ned klienten fra microsoft.com, eller eventuelt bruke web-grensesnittet, som også vil fungere fra linux hvis det går an å installere activeX plugin?

 

Skjønner ikke poenget med å bruke noe annet enn Microsoft Remote Desktop hvis du har mulighet for å bruke det. Det går liksom ikke an å bli bedre, når det er akkurat det samme som å sitte på PC-en!

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Det morsomste og kødde med når det er mange maskiner i et rommet er og "fake" avsenderen av en Net send. Ingen spor tilbake til meg :w00t:

Regner da med at du spoofer både MAC og IP og ikke bare den "Melding fra <Mr X.> den xx" meldinga, for ellers tror jeg du har lagt igjen flere spor en du tror :p

 

Går du på IKT uten å ha fulle administratorrettigheter på maskinene dere bruker !?!?

Lenke til kommentar

Hei, testet remote administrator..

Funker meget bra på mitt lokal nettverk

Men lurer på en ting, hvis jeg skal fjernstyre feks pcen hos mine foreldre, hvordan finner jeg ipadresse??

Jeg har telenor ADSL, de har Tiscali ADSL.

Jeg kobler opp mot nett med en Dell router, de med Dlink.

Begge har to maskiner inettverk...

 

Hvilken ipadr skal jeg koble meg opp mot??

Endres ikke ipadr? altså, den er ikke fast??

Lenke til kommentar

Tenkte å prøve Remote Desktop for å gi litt support til gamlingene. De har Telenor ADSL og jeg har NGT. Har defor et par spørsmål:

 

Hvilke porter bruker Remote Desktop?

 

Holder det å åpne for tilgang i XP (et eller annet sted i kontroll panel), eller må man inn i routeren for å åpne porter?

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Regner da med at du spoofer både MAC og IP og ikke bare den "Melding fra <Mr X.> den xx" meldinga, for ellers tror jeg du har lagt igjen flere spor en du tror :p

 

Går du på IKT uten å ha fulle administratorrettigheter på maskinene dere bruker !?!?

ER ikke admin nei, men kansje en vakker dag :cool: anway, MAC addres kan spores, men ikke IP hvis jeg har brukte opplegget riktig, men nå kreves det ganske stor teknisk innsikt og spore MAC adresse. Tenker heller Admin, eller lærern roper "hvem i Hetvelt sendte derre tingen der, hvis ikke maskin nr X gjorde det...." Har en skummel følelse på at alle kikker på meg da :laugh:;)

Endret av ATI TwEaKer
Lenke til kommentar

Kansje en vakker dag? Den tiden jeg gikk på IKT hadde alle sin egen arbeidsstasjon ( ikke den heftigste hardwaren men : - ) som vi styrte med selv ( begynte med install av Win2k på begynnelsen av året osv. ) og hadde lokale administratorrettigheter som på et lan-party-like peer-to-peer nettverk.

Virker ikke som om han "sysadminen" har så mye kontroll, så du kan jo alltids resette passordet på adminbrukern med dette stilige verktøyet ( VERKtøy, ikke LEKEtøy :p ).

Lenke til kommentar
Kansje en vakker dag? Den tiden jeg gikk på IKT hadde alle sin egen arbeidsstasjon ( ikke den heftigste hardwaren men : - ) som vi styrte med selv ( begynte med install av Win2k på begynnelsen av året osv. ) og hadde lokale administratorrettigheter som på et lan-party-like peer-to-peer nettverk.

Virker ikke som om han "sysadminen" har så mye kontroll, så du kan jo alltids resette passordet på adminbrukern med dette stilige verktøyet ( VERKtøy, ikke LEKEtøy :p ).

Altså, jeg er vel det du kan kalle "admin" på den PCen jeg jobber på. Poenget er at hardiskene er "speilet" etter det jeg har blitt fortalt (og erfart ;) ). Så alt jeg lagerer forsvinner. Dermed er det ikke jeg som har mest rettigheter. :( . Her kommer VNC inn i bilde.

 

PCene er forresten ganske nye, og har slett ikke ille hardware. Snakker om F.eks Amd 2600+, et bra grafikk kort (husker ikke modell i farta, men det er et av de nyere proff.amatør kortene). 512MB ram og et MSI hovedkort. 50 stykk av alle!

 

Og resette Admin passordet er jeg fullt klar over er mulig, og siden jeg anser dette som useriøst (men litt kult da ;) ) av meg som faktisk har vært admin på flere nett før, har jeg INGEN planer om og gjøre dette.

 

Planen med og "fake" eller "spoffe" net send message var kun for og ha det morro med venner, ikke for og kjøre det splitter nye datanettveket i dass med og resete passord osv... ( selvom tanken frister ;):devil: )

 

Og nei, sysadmin har ikke mye kontroll, ikke iallefall kisen som jobber fast ansatt. Han hadde aldri hørt om net send når det nye systemet ble satt i gang og visste arme råd mot oss som kunne litt av vært om nettverk. Jeg laget en gang et lite .bat script som sendte en net send x1000 ganger, som jeg sendte til en fyr som "fortjente" det, han spurte sysadmin hvordan man gjorde det, og da svarte han etter litt stønning og "ehh, hmm tjaa", "hvis jeg hadde visst det, hadde jeg ikke sagt det til deg!!" :!: Er så enkelt og oppdage folk som ikke har peiling på hva de snakker om!

 

Han som skolen leide til og sette opp nettveket og konfigurere PCene har litt peiling da. :yes:

Endret av ATI TwEaKer
Lenke til kommentar

Installerte RealVNC.

 

Funker mot maskina i stuen som jeg bruker som nedlastings/mediaspillermaskin. Men kan jeg også bruke dette programmet for å hjelpe min stakkers mor som til stadig ringer fordi en eller annen "plakat" (dialogboks) har skremt vannet av henne. Eller når "filen bare forsvant, er den borte da?"

 

Jeg bruker NGT og 3com trådløs gateway, hun har UPC.

 

Takk for hjelp.

 

 

Iacob

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Vil en med noen av disse programmene kunne logge på en maskin med ren XP installasjon fra en win98/xp eller 2000 maskin som en separat bruker eller vil en ta over maskinen helt? (Vil en kunne bruke både klient og server samtidig med forskjellige brukerkontoer på server?)

 

Vet at f.eks. remote desktop tar over den maskinen den skal kontrollere... Hvordan vil det fungere med de programmene dere nevner?

 

Tenkte nemlig jeg skulle kjøpe en dårlig bærbar og prøve å få koblet den som klient til min stasjonære. (Så kan både fruen og jeg jobbe på maskinen samtidig)... Hun har helt tatt over min stasjonære :no:

 

:D

Lenke til kommentar

Bruker selv Windows Remote Desktop, dette kan innstalleres på maskiner med 98/ME. Programmet ligger på XP CD`n. Etter min mening ett bra program, men du kan ikke slå av en maskin med det.

Bruker det til å styre en maskin som ikke har egen skjerm og da må en bruke bryteren til PSU for å stoppe den.

Er det noen som kjenner til en bedre måte å løse sette på?

Ett annet lite problem er at Norman VC ikke liker å bli fjernstyrt.

Lenke til kommentar
Bruker selv Windows Remote Desktop, dette kan innstalleres på maskiner med 98/ME. Programmet ligger på XP CD`n. Etter min mening ett bra program, men du kan ikke slå av en maskin med det.

Bruker det til å styre en maskin som ikke har egen skjerm og da må en bruke bryteren til PSU for å stoppe den.

Er det noen som kjenner til en bedre måte å løse sette på?

Ett annet lite problem er at Norman VC ikke liker å bli fjernstyrt.

Er ikke sikker på at jeg skjønte denne. Kan ikke slå av pc'en med remote desktop? Hva med START - Shut Down - Shut Down da?

 

Jeg er enig med de som foreslår remote desktop som fjernstyringsverkøy. Jeg har brukt Remote Control (CA) VNC, NetOp, SMS og alle mulige rare ting men syns RDP er enkelt og greit og fungerer til mine behov..

Lenke til kommentar
Bruker selv Windows Remote Desktop, dette kan innstalleres på maskiner med 98/ME. Programmet ligger på XP CD`n. Etter min mening ett bra program, men du kan ikke slå av en maskin med det.

Bruker det til å styre en maskin som ikke har egen skjerm og da må en bruke bryteren til PSU for å stoppe den.

Er det noen som kjenner til en bedre måte å løse sette på?

Ett annet lite problem er at Norman VC ikke liker å bli fjernstyrt.

Under Win-remotedesktop kan man vanligvis slå av den maskinen man "fjernstyrer" med Alt + F4:-)

Bare pass på at det er fokus på remotedesktop-vinduet, ellers slår du av den lokale maskinen:-)

Lenke til kommentar
Bruker selv Windows Remote Desktop, dette kan innstalleres på maskiner med 98/ME. Programmet ligger på XP CD`n. Etter min mening ett bra program, men du kan ikke slå av en maskin med det.

Bruker det til å styre en maskin som ikke har egen skjerm og da må en bruke bryteren til PSU for å stoppe den.

Er det noen som kjenner til en bedre måte å løse sette på?

Ett annet lite problem er at Norman VC ikke liker å bli fjernstyrt.

Er ikke sikker på at jeg skjønte denne. Kan ikke slå av pc'en med remote desktop? Hva med START - Shut Down - Shut Down da?

 

Jeg er enig med de som foreslår remote desktop som fjernstyringsverkøy. Jeg har brukt Remote Control (CA) VNC, NetOp, SMS og alle mulige rare ting men syns RDP er enkelt og greit og fungerer til mine behov..

Det stemmer at det ikke er mulig å skru av pc på "vanlig" måte når du er logget på en RDP-sesjon.

 

Men dersom du bruker disse kommandoene, kan du likevel gjøre det

 

Start -> Kjør

 

tsshutdn 1 /POWERDOWN /DELAY:1

 

eller for reboot

 

tsshutdn 1 /REBOOT /DELAY:1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...