Gå til innhold

Hvordan skal jeg koble 216 LEDs?

Lac

Anbefalte innlegg

Skrevet

har tenkt å koble 216 LEDs :scared: av 2V, 20mA. Dette vil trenge 432V i følge mine beregniner, men jeg er ingen elektriker så derfor spør jeg dere om et par spørsmål. V med en liten f bak hva vil det si? 432 virker litt vel mye, er dette riktig? er det noen annen måte å koble dette på, siden 432V ikke er så lett å oppdrive i en PC. Ville det vært mulig å dele disse LEDene opp i små seriekoblinger på ca 5-6 leds og tilføre hver 12V fra PSU i pcen? det ville blitt ca 23 seriekoblinger med 5 LEDs på hver, vil det fungere? Er det noen enklere måte å koble dette på?

Takker for svar fra alle!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du serikobler 6 led, skal spenningen bli 2V over hver.

Men så mange led vil jo trekke en del strøm, 4.3A

Det blir 52W, Går kanskje bra dersom du har litt å gå på.

Skrevet (endret)

Lagde en gang et juletre på den måten.

Hadde en PSU fra en Victor 386, uten vifte.

Kjørte 12 V fra den på 7 parallellkoblede kretser. I hver krets var det 5 seriekoblede LED's.

Funker helt fint, så lenge ingen ryker, for da blir det litt skjevheter i systemet.

23 parallellkoblete kretser som hver trekker 20mA blir 460mA.

Ca 5 Watt eller noe.

Endret av snole
Skrevet (endret)

Skulle kunne gå bra det. Hvis du seriekopler 6 og kopler disse til 12 V.

Må bare kommentere strømsorbruket og effekten.

Strømforbruket blir på 4,32A (216*0.02) med 2 volt over lysdiodene blir det 8,64W

Eller for å\ skrive det på en mere forståelig måte. Du får 36 seriekoplinger av 6 lysdioder. Strømmen i disse blir 20 mA (0,02A). Da får vi 12 volt * 0,02A = 0,24W

For hver av de 36 seriekoplingene og 0,24W * 36 = 8,64

-Ble litt skremt når jeg så beregninen på 52W :dribble:

Edit: Husk at spenningen over lysdiodene er 2 Volt og ikke 12.

Endret av Pyro_smurf
Skrevet

Vf = Voltage forward, eller "forward voltage drop". Spenningfallet som blir over dioden i lederetningen ved en gitt strøm. En diode leder bare strøm i en retning, derfor brukes "forward".

Skrevet

Takker for svar. bare å finne ut hvor mye jeg har å gå på på min Chieftec360W PSU da. husker det var en side med en tabell eller noe som en kunne finne ut hvor mange watt hvert komponent i pcen trekker, men har glemt hvilken det var, noen som husker hvor det var?

Takker!

Skrevet

Dette her vet nok overklokkinggjengen mer om. I tillegg har de en egen kategori for Elektronikk så jeg hiver den bort dit for deg jeg ;)

Skrevet (endret)

Dersom det stemmer at den totale strømmen blir 4.32A. Blir Det da ikke 52W ?

P=U*I

P=12*4.32=51.84

EDIT: Ser selv at det er feil, hver led vil bruke 0.04W, så 8.54W stemmer nok bedre :blush:

Endret av Sigurd2
Skrevet
Strømforbruket blir på 4,32A (216*0.02) med 2 volt over lysdiodene blir det 8,64W

Hmm, dette blir vel ikke helt riktig?

Husk at det er den samme strømmen som går gjennom alle diodene i en seriekobling. 36 seriekoblinger * 20mA = 0,72A.

Effekten er derimot rett, 8,64 W

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...