Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Teste latency?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sliter med noe jeg tror er lag i CS, men jeg kan ikke utelukke at problemet ligger i klient/pc/os/router heller..

 

Noen som har forslag til hvordan jeg kan teste latency over litt tid, med sikte på å oppdage eventuelle lag spikes (0.5 - 2 sek sånn ca. (annen-?)hvert minutt), helst uten at leverandøren kutter adsl-tilkoblingen min for abuse..?

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt enkleste metode er å åpne et kommandovindu og skrive

 

ping 123.123.123.123 -t

 

hvor du selvfølgelig putter inn riktig ip adresse da ;-)

 

Men har syslet litt med samme problemstilling selv, så begynte å skrive et ping-logge program her i går, kan jo prøve å huske å distribuere det når det blir klart.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Hehe. Enda ett ping/log program ser dagens lys. Den dagen folk i fremtiden skal katalogisere alle programmene kommer til å bli grusom.

 

se her for et enkelt og greit program for ping/log

 

http://www.stintercorp.com/genx/ping.php

Beklager hvis jeg gjør fremtiden grusom for noen!

 

Det programmet du foreslår gjør jo ingenting et DOS vindu ikke gjør!

 

Mitt behov er å få logget ping over tid, og har ikke funnet noen programmer

som kan logge resultater til en database for senere analyse. De finnes sikkert, men det er grenser for hvor mye jeg gidder å lete!

 

Derfor enklere (og ikke minst morsommere) å lage noe selv!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

For å finne flaskehalsen i en nettverksforbindelse vil jeg foreslå tracert ( TraceRoute ) evt. ping med satt TTL for de mere hardcore :p

 

tracert gir deg latency mellom deg og alle nodene på vei mot et gitt mål, hvis du kjører tracert <ip> en 4-5 ganger burde du finne hvilken av nodene som er trege.

( Flere itterasjoner gir mindre rom for tilfeldigheter ang. resultatene ).

Lenke til kommentar

Hmm... Kjørte 2000 ping mot nextgentel.no, av disse var det 4 svar som tok over 99ms. (120 - 191ms)

 

Ping statistics for 217.13.4.77:

Packets: Sent = 2000, Received = 2000, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 28ms, Maximum = 191ms, Average = 30ms

 

Ettersom jeg har problemer med alle cs-servere, også ngt's, er det sikkert på tide å kjøpe seg ny pc. Evt. feil ville jo slått ut for icmp-trafikk også, ikke kun udp?

 

Er jo forsåvidt mulig at router/firewall/viruskiller lager problemer, og jeg har litt lyst til å prøve ikke-NAT mode på routeren, men..

Lenke til kommentar

Linken din virker jo helt fin, ut av det jeg ser her i alle fall. Ut va 2000 requests er det ganske normalt noen få av de blir litt treige.

 

En average på 30 ms er også bra.

 

Det som er mer interresant for deg derimot vil nok være å prøve å pinge cs serveren eller svaret før serveren (ta en tracert og se hvilken som er før serveren)

 

Kan hende det er en dårlig link mellom leverandøren din og serveren. Derimot kan det også være serveren selv som har problemer. Du er sikker på at denne lag spiken ikke er hardware relatert, hos enten deg eller server?

Lenke til kommentar
Hmm... Kjørte 2000 ping mot nextgentel.no, av disse var det 4 svar som tok over 99ms. (120 - 191ms)

 

Ping statistics for 217.13.4.77:

    Packets: Sent = 2000, Received = 2000, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

    Minimum = 28ms, Maximum = 191ms, Average = 30ms

 

Ettersom jeg har problemer med alle cs-servere, også ngt's, er det sikkert på tide å kjøpe seg ny pc. Evt. feil ville jo slått ut for icmp-trafikk også, ikke kun udp?

 

Er jo forsåvidt mulig at router/firewall/viruskiller lager problemer, og jeg har litt lyst til å prøve ikke-NAT mode på routeren, men..

Om du har gammel hardware skal det ikke ha mye å si for latency! Ping og trafikk over nettverk forøvrig er noe av det minst krevende maskinen kan gjøre, selv eldgammel maskinvare bruker ikke mye kraft på å sende pakker over nettverk med de hastigheter som er aktuelle for CS f.eks.

 

Prøv å pinge din egen router f.eks. så tipper jeg du ligger jevnt på 2-3 ms.

 

Ellers virker det på meg som at du har en utrolig stabil linje med jevnt lave svartider!

 

Edit: OK... kanskje misforsto litt her, klart det kan lagge i CS selv om latency på nettet er OK, da kan jo gammel HW ha noe med saken å gjøre såklart!

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Hoho! :w00t:

 

Byttet nettopp firewall, av andre årsaker (har masse diskaktivitet hele tiden, tror det ble litt bedre med den nye firewallen, men jeg har sikkert noe spyware elns også..), og nå går CS en god del bedre ja. :)

 

Må bare anbefale 'Kerio personal firewall' til alle som leser dette.

 

Mye bedre konfigurasjonsmuligheter enn Zone Alarm, mer stabil enn Agnitum's Outpost, og den lager ikke lag som Symantech sin..

 

Tror faktisk jeg vil si den er bedre enn de tre på alle områder. Popup/banner-blokker -sakene virker riktignok bare i 30 dager hvis du ikke registrerer deg, men den slags foretrekker jeg uansett at nettleseren min tar seg av.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...