Gå til innhold

Dell til 15.000.-. Noe som bør forandres på?


svas

Anbefalte innlegg

Hvordan er oppsettet på denne maskinen og er det noe mer jeg bør kreve?

 

---

Processor & skjerm: Intel® Pentium® M 1.40GHz + 15.0" XGA (+ NOK 1 092 kr)

 

Inneholder Microsoft® Windows® Operativsystem

1MB (Pentium) / 512kB (Celeron) on-die L2 cache

 

Minne: 512Mb 333MHz DDR minne (1 x512MB)) (+ NOK 1 206 kr)

 

Intel® 855GME integrert UMA grafik - opptil 64MB VRAM (64MB krever 256MB system-minne)

 

1 type I eller type II PC Card slot

I/O: Parallel, Seriel, VGA, S-video out, IEEE 1394, 2 x USB 2.0, IR (IrDa v.1.1), RJ-11, RJ-45

 

Integrert TouchPad

 

Innebygde kvalitetshøyttalere

 

'Smart' Advanced Lithium-ion batteri (4 Cell primært batteri for lav vekt) med ExpressCharge

 

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Professional (SP1), Norsk

 

Trådløse nettverk: Dell TrueMobile? 1300 Wireless 802.11 b/g MiniPCI-kort

 

Modem: Integrert 56k V.92 modem

 

Bluetooth: Internt Bluetooth?-kort - Kun installeret fra fabrikken (+ NOK 168 kr)

 

Harddisk: 40GB harddisk ATA-100 (modulær) (+ NOK 506 kr)

 

Optisk enhet: DVD 8x/CD-RW 24x Combo-drive med Decoder Software (+ NOK 559 kr)

 

Skjermfarge (ekstern skjerm): Midnattsgrå

 

Bæreveske: Inngår ikke

 

Service: 1 år Collect and Return (CAR)

 

Installationstjenester, på stedet: Inngår ikke

 

Ekstra installasjonsservice: Inngår ikke

 

Gold Technical Support: Inngår ikke

 

Systemidentifikasjon: Inngår ikke

 

Beløp til betaling

(Prisen inkluderer frakt og mva, miljögebyr tillkommer)

15 000 kr

 

---

 

Pft for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard komponenter: Intel® Centrino™ Mobile Technology

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 855GME brikkesett

1MB on-die L2 cache

1 Type I eller Type II PC Card spor

Internt 56K V.92 modem

Integrert 10/100 Ethernet LAN

Intel® Pro/Wireless 2100 Mini PCI trådløst LAN Card (802.11b)

I/O: Parallel, Seriel, VGA, S-video out, IrDA 1.1, Audio out (jack), ekstern mikrofon, 2x USB 2.0, RJ-11, RJ-45, IEEE 1394 (Firewire)

Innebygde kvalitetshøyttalere

Dell tastatur med Touchpad

Lithium-ion batteri 32WHr (4 celler) med ExpressCharge™ teknologi

norton Anti-Virus 2003 (prøveversjon - 90 dage)

 

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home

 

Service & Complete Care: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (-NOK - 3 708 kr)

 

Advanced Technical Support: Inngår ikke

 

Prosessor: Intel® Pentium® M prosessor - 1,5GHz (+ NOK 744 kr)

 

Skjerm: 15'' SXGA (1400 x 1050) (+ NOK 1 255 kr)

 

Minne: Spesialtilbud: 512Mb 333MHz DDR RAM (2x256)

 

Harddisk: 60GB Ultra DMA/ATA 100 (+ NOK 1 984 kr)

 

Optisk enhet: 8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulær, med decoder-programvara

 

Modem og nettverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 network

 

Trådløst nettverk: Dell TrueMobile™ 1300 WLAN 802.11b/g mini-PCI (+ NOK 372 kr)

 

Trådløs router: Inngår ikke

 

Bluetooth: Dell TrueMobile™ 300 Bluetooth Modul (+ NOK 471 kr)

 

Dockingstation: Inngår ikke

 

Ekstern Skjerm: Inngår ikke

 

Bæreveske: Spesialtilbud: Dell Classic bæreveske (nylon) uten ekstra kostnad

 

Farge: Ion Silver/Moonlight Silver

 

Programvare: Microsoft® Works 7.0

 

Språk på operativsystem og programvare: Norsk

 

Installasjonstjenester for firmaer: Inngår ikke

 

Installasjonstjenester for privatpersoner: Inngår ikke

 

Digitalkamera: Inngår ikke

 

Dell Videoprosjektorer: Inngår ikke

 

NYHET! Dell online training: Inngår ikke

 

 

Satt sammen en inspiron med bedre CPU, bedre skjerm og større harddisk, kommer på 15 471 kr ink. frakt o.l.

Lenke til kommentar

Han jeg snakket med i går var kjedelig og snakke med og lite serviceminded. Ringte derfoi i dag igjen og spurte da litt mer om forskjellen på Inspiron og Latitude. Falt til slutt på Latituden nedenfor:

  • Latitude D505, Pentium M 1.4 GHz/1 MB Cache, 15.0-inch XGA LCD Screen
  • European - System Documentation, Power Cord, Latitude D505 Series
  • Resource CD for Latitude D-Family and X300 Notebooks
  • 512MB,333MHz DDR SDRAM Memory (1x512MB)
  • No Floppy Drive Option
  • 40GB (4200rpm) Hard Drive
  • (Modular) 24X CDRW/DVD Combo Drive with Decoder Software
  • Global - 65W AC Adapter, 3 Wire, w/o Power Cord, Tied
  • 32WHr 4 Cell LI-ION Primary Battery
  • Nylon Deluxe Carrying Case, Tied
  • Finland - 56.6k Data/Fax Internal Modem
  • Global - TrueMobile 1300 WLAN (802.11 b/g, 54Mbps)Mini PCI Card
  • TrueMobile 300 Bluetooth Module
  • Norwegian (QWERTY) - Internal Keyboard
  • Norwegian - Microsoft Windows XP Pro SP1 (No Media)
  • Norwegian - Microsoft Windows XP Professional SP1 Media/Recovery CD
  • Upg to 3Y NBD International (Next Business Day On-site ) ((CompleteCare 3Y (NBD CC) Accidental Damage Cover from London General Insurance and 3Y CAR (Collect and Return )))
  • Gold Technical Support Guide - DOCUMENT ONLY
  • GOLD TECH SUPPORT 3Y
  • S-Videokabel

Alt dette til den nette sum av kr. 15252.- inkl. frakt og miljøgebyr.

 

Det ser vel bedre ut folkens?

Lenke til kommentar

Sammenlign eksempel med den maskinen litt lenger opp i tråden der spesifikasjonene ligger rett i tråden. Den har bedre skjerm, bedre harddisk... og er billigere. For harddisken i den maskinen du nevner er jo ikke så mye å skryte av. Du bør ha så stor harddisk som mulig, og gjerne en litt raskere. Og jeg ville valgt en sxga med 1400 oppløsning. Regner med den du skriver om har veldig lav oppløsning også.

 

tyngden på maskinen og hvor stille og hvor lite varme den utvikler, bryr du deg om sånt?

 

Bluetooth kan jo være artig da.

Lenke til kommentar
Sammenlign eksempel med den maskinen litt lenger opp i tråden der spesifikasjonene ligger rett i tråden. Den har bedre skjerm, bedre harddisk... og er billigere. For harddisken i den maskinen du nevner er jo ikke så mye å skryte av. Du bør ha så stor harddisk som mulig, og gjerne en litt raskere. Og jeg ville valgt en sxga med 1400 oppløsning. Regner med den du skriver om har veldig lav oppløsning også.

 

tyngden på maskinen og hvor stille og hvor lite varme den utvikler, bryr du deg om sånt?

 

Bluetooth kan jo være artig da.

HD er ikke så viktig da jeg heller vil ha en ekstern disk hvis jeg trenger mer plass. Over 40 gigs koster flesk hos Dell, og det er jeg ikke villig til å betale.

 

Skjermen er 15" med 1024*768 i oppløsning. Da det er min mor som skal bruke denne maskinen og hun bruker briller, ser jeg ingen grunn til å ha enda høyere oppløsning.

 

Maskinen skal brukes til surfing, office og å se på DVD-filmer.

 

Da min mor ikke leecher så veldig mye (ingen ting naturligvis) trenger man vel kanskje ikke så veldig rask HD? Det er større poeng at den er stille og det blir den vel med 4200rpm og utvikler også lite varme da.

 

Varmen bør vel ikke bli noe problem her da det er en Centrino-prosessor på 1,5GHz.

 

I tillegg er det på denne maskinen 3 års service inkl. collect and return. Min mor er ingen kløpper på data.

 

Vekten på denne er jeg ikke sikker på, men tror det er rundt 2,7kg.

Lenke til kommentar
spørsmålet er kanskje om hun i det hele tatt har bruk for bærbar? Til hennes bruk kunne hun jo fått en stasjonær for 6000,- kanskje ikke fra dell, men likevel billigere enn det du ser på.

15000.- er satt av. PCen skal kunne brukes feks i sanga for å se filmer. PCen skal ikke være av det slappeste slaget og heller ikke ha for gammel teknologi; den skal ikke være fra "i går".

Lenke til kommentar

Du sier du har funnet ut av forskjellen på latitude og inspiron..men hva er den for noe da?

 

Hvis du tar den pc'en jeg har satt opp, en inspiron 510m og lager tilsvarende specs som den latituden din (det kan du på dell sine sider), så vil du få pc'en 2000,- billigere ihvertfall.

 

Så hvorfor velge latitude, hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Kanskje en litt gammel thread, men føler jeg må si litt her..

Sitter og skriver dette på en Dell Latitude CSx H500XT, Pentium 3-M 500Mhz..

 

Grunnen til at jeg skriver dette? Rett og slett fordi jeg har eid ganske mange lappiser ;)

 

Denne maskinen har en vekt på 1.87 kg (veid på postvekt..), selv etter så mange år har den fremdeles en batterilevetid på tett på 3 timer, noe som er helt forbløffende.. Maskinen lager ikke lyd (_0_ZERO_NONE_NADA_). Skjermen har ikke en eneste død pixel. Maskinen har enda ikke fått en ripe, selv etter mange turer rundt om... Tastaturet er samma som sto på maskinen i utgangspunktet da den ble kjøpt og fremdeles kan man lese hva som står på tastene...

 

Så kan du si: "Hva er så spesielt med det?".. Vel.. Jeg jobber mellom 14 og 20 timer i døgnet - 6 dager i uken - på denne pc'en og det har jeg gjort siden jeg kjøpte den. Jeg er programvareutvikler og er ute etter ganske små og få mål med pc'en.. Hva veier mye når det gjelder pc-valg for meg? Vekt, hastighet, stabilitet og lyd. Det som nettopp kjennetegner en Latitude-kjøper den dag i dag. Latitude er kjent for nettopp: Lav vekt, god hastighet og stabilitet pga påkostet chipset, god batterilevetid og sinnsykt påkostede vifter...

 

Hvor godt jeg liker Latitude'n min? Vel, jeg valgte for en tid tilbake å selge en av mine da to laptoper... Taperen? En IBM Thinkpad T30.. Hvis dere sjekker testen av denne ser dere hva som sies, TPT30 er ett råskinn med alle kvalitetene som jeg etterlyser i mine pc'er, denne ble slått av en "bestefar"-pc på 500MHz, nettopp fordi at kvaliteten, stabiliteten etc på Latitude'n er noe av det absolutt beste man kan kjøpe hvis man ser langsiktig på det...

 

Latitude har skikkelig kvalitet, men skal man opp på det nivået Latitude ligger på kan man like gjerne ta steget ut og velge rubb og stubb av det råeste - en ting er sikkert, billig blir det IKKE.

 

Forøvrig vurderer jeg nå å selge Latitude'n min, men har ombestemt meg flere ganger, jeg er SKIKKELIG glad i den og selv Inspiron 8600'en jeg har klarer jeg ikke stole såpass mye på som jeg gjør med Latituden.

 

Har hatt de fleste merkene bærbar, bytter ut ene pc'en ca hvert halvår og hver gang blir jeg sittende igjen med denne Latituden... Merkelig, eller? ;)

 

En annen ting.. Smekk igjen lokket på Inspiron din med litt kraft og du får "BONK"... SPARK igjen lokket på en Latitude.. "klikk" sier det..

 

Latitude koster mer fordi kvaliteten er langt høyere.. Du får riktignok bare brøkdeler igjen for pengene hvis du ser på ytelse og specs, men jeg har enda tilgode å møte en annen utvikler med Inspiron, i dette miljøet går det på Latitude og andre "business"-pc'er hvor man faktisk legger enorm vekt på "det andre", dvs ytelse og "gadgets" kommer helt sist på listen over ønsker...

 

Ble litt langt og kanskje "frem-og-tilbake" dette innlegget, men dere får bære over med meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...