Gå til innhold

Hvorfor Sier folk at linux er dritt når dem ikke veit hva li


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-03-24 00:56, Radiax skrev:

Quote:


On 2002-03-24 00:53, alaruz skrev:


Jeg er en av de som faktisk vet at det ikke heter Linux, men kun kjernen heter dette. - men opprinnelig var det vel : FreaX ? - (som i Freak og X som i det grafiske grensesnittet)


 

FreakX? Det tror jeg faktisk ikke jeg har hørt om før.

 

Hehe, en av de som er mest "nøye" på at det kalles GNU, og ikke linux, er Richard Stallman :smile:

 

Er da ikke 100 % sikker på den,... Vet jeg har visst det før,.. og at Linux ikke var det første navnet på kjernen som var ute og gikk,... Men FreaX mener jeg uansett som navnet på Kjernen og ikke OSet som seff. er GNU OS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:



Jeg er en av de som faktisk vet at det ikke heter Linux, men kun kjernen heter dette. - men opprinnelig var det vel : FreaX ? - (som i Freak og X som i det grafiske grensesnittet)


FreakX? Det tror jeg faktisk ikke jeg har hørt om før.


Hehe, en av de som er mest "nøye" på at det kalles GNU, og ikke linux, er Richard Stallman :smile:


Er da ikke 100 % sikker på den,... Vet jeg har visst det før,.. og at Linux ikke var det første navnet på kjernen som var ute og gikk,... Men FreaX mener jeg uansett som navnet på Kjernen og ikke OSet som seff. er GNU OS.



 

Linux het det leeenge før man fikk X oppå, så det er ikke grunnen. Linus snakket vel bare om å muligens kalle det det, men det het det vel aldri.

 

Stallman sier ikke at Linux skal hete GNU, men GNU/Linux. Les på http://www.gnu.org

 

GNU OS? Hva er så det? Det er i alle fall to OS som er et "GNU OS". Både Linux og Hurd. Igjen; Les på GNU's sider.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 01:27, TiaZzz skrev:

Quote:



Jeg er en av de som faktisk vet at det ikke heter Linux, men kun kjernen heter dette. - men opprinnelig var det vel : FreaX ? - (som i Freak og X som i det grafiske grensesnittet)


FreakX? Det tror jeg faktisk ikke jeg har hørt om før.


Hehe, en av de som er mest "nøye" på at det kalles GNU, og ikke linux, er Richard Stallman :smile:


Er da ikke 100 % sikker på den,... Vet jeg har visst det før,.. og at Linux ikke var det første navnet på kjernen som var ute og gikk,... Men FreaX mener jeg uansett som navnet på Kjernen og ikke OSet som seff. er GNU OS.



 

Linux het det leeenge før man fikk X oppå, så det er ikke grunnen. Linus snakket vel bare om å muligens kalle det det, men det het det vel aldri.

 

Stallman sier ikke at Linux skal hete GNU, men GNU/Linux. Les på

 

GNU OS? Hva er så det? Det er i alle fall to OS som er et "GNU OS". Både Linux og Hurd. Igjen; Les på GNU's sider.

 

 

 

 

 

ARGH! Slutt å rett meg!

Lenke til kommentar

TiaZzz kicks TiaZzz' ass for beeing completely off-topic. I'll get you, you silly little person!

 

(...)

 

I did it again didn't I...

 

DOH!!!

 

"Noen menn i pene hvite frakker kommer med en flunkende ny jakke til meg. Ren og hvit med mange kule lærremmer på."

 

Yay!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 01:50, synfault skrev:

La oss alle bruke *BSD, så slipper vi denne GNU forvirringen:-)



 

Og f.eks. gcc som du bruker står ikke for "GNU project C and C++ Compiler"? Neivel... Sikkert ingen GNU GPL programmer i *BSD heller?

 

Noe jeg har lurt på; Hvordan er lisensen på basisinstallasjonen av f.eks. FreeBSD? Er alt lisensiert under BSD-lisensen? Ikke no GPL?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 01:59, TiaZzz skrev:


Og f.eks. gcc som du bruker står ikke for "GNU project C and C++ Compiler"? Neivel... Sikkert ingen GNU GPL programmer i *BSD heller?


Noe jeg har lurt på; Hvordan er lisensen på basisinstallasjonen av f.eks. FreeBSD? Er alt lisensiert under BSD-lisensen? Ikke no GPL?



 

Jeg var ganske sikker på at det stod for GNU Compiler Collection, og tidligere GNU C Compiler.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 02:40, sub1343 skrev:

har testet linux men synest det var ukompatibelt med det meste av software som jeg har og bruker


 

Det spørs helt hva du mener med hva du har og bruker. Sitter du med Window$ så sliter du litt. Det finnes som regel ett eller annet i Linux som ligner på det du bruker i Wintendo.

Lenke til kommentar

Det er også hundrevis av de som sier "LINUX ER SÅ MYE KULERE OG BEDRE" og når man spør de hvorfor så har de ikke peiling på hva de skal svare, fordi de ikke har peiling på systemer og programering og sikkerhet. Neeei fordi "insert navn" som har god peiling på linux sa det. Latterlig sier jeg bare:)

 

Alt til sitt bruk:) Dersom noen mener at win-xp er bedre til dems behov så la de mene det:)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 03:59, talisar skrev:

Det er også hundrevis av de som sier "LINUX ER SÅ MYE KULERE OG BEDRE" og når man spør de hvorfor så har de ikke peiling på hva de skal svare, fordi de ikke har peiling på systemer og programering og sikkerhet. Neeei fordi "insert navn" som har god peiling på linux sa det. Latterlig sier jeg bare:)


Alt til sitt bruk:) Dersom noen mener at win-xp er bedre til dems behov så la de mene det:)


 

Altså, jeg syns det er helt greit at folk bruker windows, men jeg hater når dem begynner å "sette meg på plass", og fortelle meg at linux er noe dritt.

Linux er så mye kulere og bedre sier du. Ja, det fins faktisk folk som bruker det derfor. Fordi det er "kult".

 

 

 

> > Other than the fact Linux has a cool name, could someone explain why I

> > should use Linux over BSD?

>

> No. That's it. The cool name, that is. We worked very hard on

> creating a name that would appeal to the majority of people, and it

> certainly paid off: thousands of people are using linux just to be able

> to say "OS/2? Hah. I've got Linux. What a cool name". 386BSD made the

> mistake of putting a lot of numbers and weird abbreviations into the

> name, and is scaring away a lot of people just because it sounds too

> technical.

(Linus Torvalds' follow-up to a question about Linux)

Lenke til kommentar

"Hvorfor Sier folk at linux er dritt når dem ikke veit hva linux er"

 

Det ligger i menneskets natur (gjeder spes. fjortiser). "Det du har er dritt, det jeg har er best" holdning møter man hver dag, det beste er å ignorere det.

 

Det kan også være pga. at Linux faktisk krever litt kunnskap før man kan bruke det. Disse MS menneskene som har sagt linux er dritt til deg følte seg kanskje truet når de oppdaget at du kan mer enn dem om OS/Data.

 

Wh0 knows :wink:

 

_________________

signatur.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: shahin på 2002-03-24 14:12 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 01:59, TiaZzz skrev:

Quote:


On 2002-03-24 01:50, synfault skrev:

La oss alle bruke *BSD, så slipper vi denne GNU forvirringen:-)



 

Og f.eks. gcc som du bruker står ikke for "GNU project C and C++ Compiler"? Neivel... Sikkert ingen GNU GPL programmer i *BSD heller?

 

Noe jeg har lurt på; Hvordan er lisensen på basisinstallasjonen av f.eks. FreeBSD? Er alt lisensiert under BSD-lisensen? Ikke no GPL?

 

 

*sukk* visste at denne kom...

Snakket vi ikke om kernelen her?

Alskens programmer og ports som følger med eller man kjøper/laster ned/får/stjeler er ditt eget valg.

I den grad jeg hadde et poeng med posten, var det ikke at *BSD er fri for GPL programmer, men muligens at der er det midre forvirring omkring hva OSet heter.

Mer krangling om GPL, men mindre forvirring om OS. :smile:

Søk på Theo og GPL eller noe, så får du sikkert masse fine GPL/BSD flamewars å lese på.

Finnes en del OpenBSD purister som ikke er særlig glad i GPL, og de benytter til tider kraftig munnbruk.

 

OK, så burde jeg kanskje ha skrevet OpenBSD i stedet for *BSD.

Jeg klippet denne snutten fra OpenBSD.org/policy.html

 

---OpenBSD policy på GPL snippet---

The GNU Public License and licenses modeled on it impose the restriction that source code must be distributed or made available for all works that are derivatives of the GNU copyrighted code.

 

While this may be a noble strategy in terms of software sharing, it is a condition that is typically unacceptable for commercial use of software. As a consequence, software bound by the GPL terms can not be included in the kernel or "runtime" of OpenBSD, though software subject to GPL terms may be included as development tools or as part of the system that are "optional" as long as such use does not result in OpenBSD as a whole becoming subject to the GPL terms.

 

As an example, some ports include GNU Floating Point Emulation - this is optional and the system can be built without it or with an alternative emulation package. Another example is the use of GCC and other GNU tools in the OpenBSD tool chain - it is quite possible to distribute a system for many applications without a tool chain, or the distributor can choose to include a tool chain as an optional bundle which conforms to the GPL terms.

---end OpenBSD policy på GPL snippet---

 

Så det så. :wink:

 

--start flamebait--

Hvordan kan du forresten lukte over internett om jeg bruker gcc eller ikke?

--end flamebait--(kunne ikke dy meg)

 

God Påske.

Er du solbrent om en uke er du ikke nerd...

Lenke til kommentar

Quote:



*sukk* visste at denne kom...

Snakket vi ikke om kernelen her?


Nei. Stallman's uttalelser går på Linux OS'et, ikke Linux kjernen. Altså GNU/Linux OS'et. Der sliter vel *BSD også.

Quote:


Alskens programmer og ports som følger med eller man kjøper/laster ned/får/stjeler er ditt eget valg.

I den grad jeg hadde et poeng med posten, var det ikke at *BSD er fri for GPL programmer, men muligens at der er det midre forvirring omkring hva OSet heter.

Mer krangling om GPL, men mindre forvirring om OS. :smile:

Søk på Theo og GPL eller noe, så får du sikkert masse fine GPL/BSD flamewars å lese på.

Finnes en del OpenBSD purister som ikke er særlig glad i GPL, og de benytter til tider kraftig munnbruk.


Slapp av, jeg er ikke ute etter å "ta" deg. :smile: Jeg leste trådene på Slashdot da Theo ble pælmet ut av NetBSD-core. HAn er glad i å slenge sinte komentarer rundt seg.

Quote:


---OpenBSD policy på GPL snippet---

The GNU Public License and licenses modeled on it impose the restriction that source code must be distributed or made available for all works that are derivatives of the GNU copyrighted code.


While this may be a noble strategy in terms of software sharing, it is a condition that is typically unacceptable for commercial use of software. As a consequence, software bound by the GPL terms can not be included in the kernel or "runtime" of OpenBSD, though software subject to GPL terms may be included as development tools or as part of the system that are "optional" as long as such use does not result in OpenBSD as a whole becoming subject to the GPL terms.


As an example, some ports include GNU Floating Point Emulation - this is optional and the system can be built without it or with an alternative emulation package. Another example is the use of GCC and other GNU tools in the OpenBSD tool chain - it is quite possible to distribute a system for many applications without a tool chain, or the distributor can choose to include a tool chain as an optional bundle which conforms to the GPL terms.

---end OpenBSD policy på GPL snippet---


Sikkert fint det.

Quote:


--start flamebait--

Hvordan kan du forresten lukte over internett om jeg bruker gcc eller ikke?

--end flamebait--(kunne ikke dy meg)


Øhmmm... Det vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 15:48, TiaZzz skrev:

Quote:



*sukk* visste at denne kom...

Snakket vi ikke om kernelen her?


Nei. Stallman's uttalelser går på Linux OS'et, ikke Linux kjernen. Altså GNU/Linux OS'et. Der sliter vel *BSD også.

 

OK.

Misforstå meg rett, jeg er enig i alt du har skrevet om GNU/Linux her.

Bitte litt pirk:

debian.org/ports/hurd snakker faktisk om GNU OS.

Hurd og Mach microkernel er basen for GNU OS...

Og Stallmann himself på gnu.org om GNU Project sitt mål: "developing a free Unix-like system, called GNU"

 

Så at folk snakker om GNU OS er forståelig.

Hvorvidt det er korrekt..tja, dette kan vel også tolkes som at GNU OS ikke eksisterer ennå. Kanskje når Hurd klarer å prestere.

 

For meg kunne man godt kalt det GNU/BSD eller døpt det gnubieOS. Hehe, sjekk uttalen.

Vanvittig mye bra software fra GNU.

Å droppe dette fra et OS pga. "krangel" mellom to "gratislisenser" blir for dumt. Det er det bare gutta i Redmond som tjener på.

 

Du, så langt unna originalposten vi har kommet nå, og du så forvirrende dette må være for windowsbrukere. :smile:

 

Dette var opprinnelig tenkt som et kort svar..pffh.

Kjedelig SøndagTM får ta skylda.

Lenke til kommentar

Rett på meg hvis jeg tar feil, men jeg synes å huske at stallman eller cox sa dette i den dokumentaren om Linux på SVT (The Code Linux):

 

GNU ble utviklet på 80 tallet, det var nesten ferdig når Linus postet den berømte posten. det eneste som manglet var kjernen. det er der Linux kommer inn.

 

altså: Linux er kjernen i GNU. GNU/Linux

 

Tror jeg.

Lenke til kommentar

Quote:



OK.

Misforstå meg rett, jeg er enig i alt du har skrevet om GNU/Linux her.

Bitte litt pirk:

debian.org/ports/hurd snakker faktisk om GNU OS.

Hurd og Mach microkernel er basen for GNU OS...

Og Stallmann himself på gnu.org om GNU Project sitt mål: "developing a free Unix-like system, called GNU"


Så at folk snakker om GNU OS er forståelig.

Hvorvidt det er korrekt..tja, dette kan vel også tolkes som at GNU OS ikke eksisterer ennå. Kanskje når Hurd klarer å prestere.


GNU OS brukes vel her som en generell betegnelse for OS basert på GNU programvare. Så man kan vel ikke si at GNU OS(som ett OS) finnes, eller vil finnes. Det er/blir flere "GNU OS". Flisespikkeri. :smile:

Quote:


For meg kunne man godt kalt det GNU/BSD eller døpt det gnubieOS. Hehe, sjekk uttalen.

Vanvittig mye bra software fra GNU.

Å droppe dette fra et OS pga. "krangel" mellom to "gratislisenser" blir for dumt. Det er det bare gutta i Redmond som tjener på.


Enig. Men det er gøy likevell. Jeg har lært litt nytt om både GNU og *BSD.

Quote:


Du, så langt unna originalposten vi har kommet nå, og du så forvirrende dette må være for windowsbrukere. :smile:


Dette var opprinnelig tenkt som et kort svar..pffh.

Kjedelig SøndagTM får ta skylda.


Off-topic(tråden); Neida. Ikke i det hele tatt. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...