Gå til innhold

To disker - ulik formatering

salvi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rimelig grønn på data. La meg bare slå det fast helt først. :blush:

Til poenget:

Jeg hadde en 20 GB harddisk med Windows Millennium innstallert. Så anskaffet jeg meg en ny hd på 80 GB. Siden jeg er en utålmodig sjel innstallerte jeg den nye med en gang, satte som master, med den gamle som slave. Jeg koblet imidlertid ikke til IDE-kabelen til den gamle enn så lenge. Da jeg formaterte den nye valgte jeg NTFS-format, men nå lurer jeg på om jeg burde valgt FAT32? Jeg vet at den gamle disken er FAT32. Kan det by på noe slags problemer når den kobles til? Vil maskinen funke som normalt når det ligger Me på den gamle disken? (Den skal etterhvert slettes)

Jeg hadde også tenkt å innstallere Linux på maskinen. Går det med NTFS? Og, hvor bør jeg i så fall innstallere det? Jeg har tre partisjoner på den nye disken, men jeg tenkte kanskje det var best å ha det på den gamle? :ermm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

WinME må ha fat32, så det som eg ville gjort var å bruke en partisjon på din nye 80GB disk som c. Grunnen er at den er mye raskere en din gamle 20GB disk.

Kan tenke meg at installerings programmet av linux har vel et verktøy som du kan bruke til å lage en partisjon som linux bruker.

Endret av Kjetil Lura
Skrevet (endret)

Ser at jeg var litt vel sparsom med detaljene i går.. Sånn går det når man stresser.

Den nye disken har jeg gitt tre partisjoner, foreløpig har jeg bare formatert den ene, C, så det er denne som er med NTFS. Her har jeg innstallert Xp.

Det jeg nå lurer på er om jeg kan koble til den gamle disken uten at det skaper trøbbel for maskinen. Kom plutselig til å tenke på at den jo også heter C:, det tenke jeg ikke på da jeg partisjonerte den nye. To disker med samme navn - det høres ikke helt bra ut. :dontgetit:

Endret av salvi
Skrevet
Ser at jeg var litt vel sparsom med detaljene i går.. Sånn går det når man stresser.

Den nye disken har jeg gitt tre partisjoner, foreløpig har jeg bare formatert den ene, C, så det er denne som er med NTFS. Her har jeg innstallert Xp.

Det jeg nå lurer på er om jeg kan koble til den gamle disken uten at det skaper trøbbel for maskinen. Kom plutselig til å tenke på at den jo også heter C:, det tenke jeg ikke på da jeg partisjonerte den nye. To disker med samme navn - det høres ikke helt bra ut. :dontgetit:

Windows XP takler både NTFS og FAT32. Om en partisjon har NTFS og en annen FAT32 har ingenting å si, det går helt fint. Når du har laget en ny C: disk og setter inn en gammel som en gang var C:, så vil den få en ny stasjonsbokstav. Det skal heller ikke være ett problem.

Det som imidlertid KAN være ett problem, er at begge diskene har blitt brukt som boot-disk. Men det bør XP kunne takle... mitt råd er at du formaterer den gamle disken før du bruker den. Men kan godt være at det går bra. Skader nok ikke å prøve.

Skrevet

Jeg har tenkt å formatere den gamle, men først var det noen filer jeg skulle hatt flyttet. Gikk litt for fort i svingene da jeg brente det jeg skulle bevare. *ehm*

Jeg får prøve da, og se hvordan det går. Det verste som skjer er vel bare at ingenting virker og jeg må plugge den fra, eller hva?

Skrevet

Når maskinen finner flere OS på harddisken(e), pleier du å få en "option" under oppstart der du kan velge hvilket OS som skal brukes.

Skrevet

Jeg har testet å starte opp med begge i, det gikk greit. Det kom ikke opp noen valg. Jeg bootet rett fra hd, kanskje derfor?

Når jeg bootet fra ny disk ble den gamle (som egentlig het C) kalt H, og jeg hadde tilgang på alt der. Når jeg bootet fra den gamle (måtte jo teste det også..) var ikke den nye tilgjengelig (husker ikke hva de kom opp som).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...