Gå til innhold

Macro med c-740/c-750


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Enda et tips; kjøp deg en liten, billig ekstern slaveblitz til makrobilder. Jeg kjøpte Supak RemoteLiteII for 500 kr og har allerede brukt den med hell på endel makrobilder. Da får jeg nok lys til å bruke minste blenderåpning (f/8.0) og korteste lukkertid (1/1000) og få bra dybdeskarphet. Ulempen er at jeg må bruke M mode (P mode gir naturligvis overeksponering) og dermed ikke kan velge automatisk ISO-verdi, den blir derfor ISO100 med endel støy istedet for ISO64 som jeg vanligvis bruker (jeg har C730; på C750 er dette ikke noe problem, for der kan man velge ISO50).

 

Et lite testbilde jeg nettopp tok (regner med det er mulig å få det flere hakk bedre med litt øvelse):

http://www.stud.ntnu.no/~anderfo/pics/temp...ls&contrast.jpg

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
I dag fikk jeg endelig et tips på hvordan jeg lett kan unngå dette problemet. Hold kameraet litt lengre unna og zoom litt inn, samtidig som man bruker macromodus. Det fungerte meget bra :)

Du kan vel ikke zoome når du bruker macro på disse kameraene? Da tenker jeg på supermacroen som du må inn i menyen for å aktivere. Du tenker kanskje på macroen du aktiverer med knappen? Itte vet je.

Lenke til kommentar

Med supermacro kan du ikke zoome (tror den blir satt til tilsvarende 50mm), men med vanlig macro kan du zoome. Du får heller ikke blitz i supermacro, og det gjelder også ekstern blitz; det er en ulempe..

På "dråpebildet" ovenfor brukte jeg vanlig makro og innebygd+slaveblitz.

 

Forøvrig må du ikke nødvendigvis inn i menyen for å sette på supermacro; jeg har koblet en av de andre knappene ("short cut button") til supermacro for å gjøre det litt enklere.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Enda et tips; kjøp deg en liten, billig ekstern slaveblitz til makrobilder.

Jeg tror ikke jeg har mulighet til å kople til en ekstern blits til dette kameraet (c740uz). Problemet mitt har uansett vært at jeg for det meste bruker macro-funksjonen under vann, og da blir det grusomt dyrt med ekstern uv-blits (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre med dette kameraet).

 

Donjon: Ja, jeg mente macro-funksjonen, ikke supermacro.

 

Men som sagt: litt mixing og triksing med zoomen gjorde underverker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...