Gå til innhold

LCD widescreen?

volund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å ser etter lcd skjerm på nettet men finner ingen andre enn apple som har widescreen skjermer. Noen tips?

Kjenner noen til 17" eller 19" skjermer mer mer enn 1280*1024 oppløsning, har kun sett mer på 21" og det blir for dyrt og stort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal ha widescreen LCD så finnes det, men problemet er at disse blir unødvendig dyr i forhold til ytelse. Siden de fleste kjøper 4:3 skjermer så må produsentene kompensere med høyere pris på 16:9 skjermer.

Skrevet

sånn som skjer :)

volund (litt Tolkien inspirert?): hva skal du med widescreen uansett? Min erfaring er at det er i høyden jeg har plassmangel, ikke i bredden (eneste er på max zoom i Photoshop :) )

Skrevet
..Min erfaring er at det er i høyden jeg har plassmangel, ikke i bredden (eneste er på max zoom i Photoshop :) )

Enig :yes: De finnes jo de som har LCD-skjermene sine på høykant også. Siden de fleste har 5:4 (der sa jeg riktig og gitt :laugh: ) så er jo det meste optimalisert for 5:4 også, som spill og nettsider. Det eneste som er fordelen med 16:9 på dataen er vel til å se film.

Skrevet

Driver mye med programering da kan litt ekstra plass i bredden gi noe fordel. Men dette hjelper ingenting når oppløsningen ikke øker i bredden. Man bare får lavere skjerm(den med 1280*720).

Skulle ønske det var noen 17 eller 19 tommere med 1600*1200, men fabrikantene har tydeligvis bestemt at dette er forbeholdt 21 tommere. Har en bærbar med 15 tommer og 1400*1050 og kan ikke se noen grunn til at en 17 eller i hvert fall 19 tommer skulle hatt den store oppløsningen. Så klar som en bra lcd er kan man ha høyere oppløsning enn hva som er behagelig på en crt.

volund (litt Tolkien inspirert?)

Volund kommer fra Volund Smed en norrøn gud.(tror han var vanvittig sterk).

Skrevet

Produsentene har gjort store undesøkelser som viser at mannen i gata ikke vil ha større oppløsning enn 1280*1024. DErfor produserer de heller ikke større oppløsning til det vanlige forbrukermarkedet. De som vil ha større oppløsning vil nemlig og ha større skjerm. Det er forresten ikke fra 21", men fra 20,1" men begynner med 1600*1200. Men dyrt er det uansett.

Hva som er behagelig på crt er høys individuelt - jeg sitter med en skikkelig drittskjerm av en 19" CRT på 1600*1200 og synes det er perfekt :)

Etter hva jeg har forstått så var ikke Volund Smed fra Store Skaugby en gud, men en halvgud som gikk blandt menneskene, men samme det :)

Skrevet
Etter hva jeg har forstått så var ikke Volund Smed fra Store Skaugby en gud, men en halvgud som gikk blandt menneskene, men samme det :)

ADVARSEL SUPER OFF TOPIC

Du har nok rett i det. Kan ikke helt historien bak han, men mener at det var han som smidde hammeren til Tor. Fikk foresten nicket fra en beltespenne jeg så i en butikk for mange år siden. Å finne nick er alltid et dilemma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...