Gå til innhold

Sony F828 vs Canon Pro1 vs Nikon 8700...


Anbefalte innlegg

Da Sony F828 ble lansert høsten 2003 hadde jeg store forventninger til dette kameraet. Manuell zoom, lyssterkt objektiv og hele 8 megapiksler virket svært imponerende på papiret. Tidligere på sommeren hadde jo allerede Minolta Dimage A1 blitt lansert, helt klart i det samme segmentet som F828 men med bare 5 megapiksler. Sony kameraet var det jeg personlig gledet meg mest til.

 

Etterhvert som jeg leste meg opp på temaer som bildestøy og signal-til-støy ratio forstod jeg at F828 kunne komme til å være utsatt for slike problemer, med sine 8 megapiksler presset inn på en like stor brikke som de tidligere 5 megapiksels kameraene. Da F828 endelig kom på markedet rundt juletider var da også støynivået, samt kromatisk aberrasjon, det både reviewere og brukere klagde mest på. Kameraet i seg selv var de fleste godt fornøyd med, men det var mye høylytt klaging over støynivået i bildene, selv fra profesjonelle reviewere som Phil Askey hos dpreview. Riktignok klarte mer bruksorienterte (i motsetning til spesifikasjonsfikserte) reviewere som Michael Reichmann (Luminous Landscape) å se dette i et større perspektiv.

 

Nå har jeg sett utallige bilder tatt med F828, og jeg må bare si at jeg ikke på noen måte forstår kritikken mot dette kameraet med tanke på støynivå. Med sine 8 megapiksler på liten brikke var kameraet NØDT til å få et høyere støynivå enn sine 5 megapiksels forgjengere. Likevel har Sony gjort en formidabel jobb med å redusere bildestøyen i F828, og den er ikke på noen måte sjenerende ved 64 og 100 ISO. Den bonusen de 8 megapikslene gir i oppløsning gjør at den lille økningen i støynivå blir ubetydelig i sammenligning. Når det gjelder klarhet, skarphet og fargegjengivelse er F828 i en egen klasse blant digitalkameraer. Det er lett å se om man sammenligner med diverse andre toppmodeller fra ulike produsenter.

 

F828 er altså etter min mening suverent blant digitalkameraer i dag (ser selvsagt bort ifra DSLR). Andre produsenter har etter hvert kommet på banen med 8 megapiksels kameraer som vil være i butikkene om få måneder. Jeg tenker da på modeller som Canon Pro1, Nikon 8700, Olympus C-8080 og Minolta Dimage A2. Mange håper og tror at noen av disse modellene vil ha mindre bildestøy enn F828. Er dette en realistisk forventning? Helt klart ikke. Alle disse modellene bruker en like stor brikke som F828, så de samme problemene med signal-til-støy ratio vil være tilstede. Faktisk er det all grunn til å tro at disse kameraene vil ha MER støy enn F828. Dette kan begrunnes ut ifra følgende: Om man ser tilbake på de gamle 5 megapiksels toppmodellene til de største kameraprodusentene, finner man at Sony F717 hadde mindre støyplager enn både Canons, Nikons og Minoltas toppmodeller. Man kan derfor anta at Sony er den produsenten som er flinkest til å fjerne støy fra kameraene sine, dersom man forutsetter at alle bruker like store bildebrikker. De som venter på en 8 megapiksels Canon eller Nikon kompakt-toppmodell med mindre støy enn F828 venter med andre ord forgjeves.

 

I tillegg må man ta F828 sin 100% manuelle zoom med i dette perspektivet. Ingen av de andre 8 megapiksels modellene som er lansert har en slik manuell zoom, bortsett fra Minolta Dimage A2. Dette alene er et utrolig sterkt argument for F828, siden forskjellen mellom manuell zoom og fly-by-wire er enorm. Bare Minolta A2 kommer altså i nærheten av F828 på dette punktet. Man kan imidlertid ikke forvente at Minolta vil klare å gi A2 så lite bildestøy som Sony har fått til med F828. Minolta har ikke noen særlig god merittliste på dette punktet, og faktisk har A1 med sine 5 Megapiksler nesten like mye støy som F828 med sine 8 (A1 er likevel et glimrende kamera på alle andre måter). Nå er det selvsagt mange andre parametere som spiller inn på et kameras kvalitet, men jeg tror at F828 med sitt skarpe og lyssterke objektiv, klare fargegjengivelse, og ikke minst overlegne manuelle zoom, vil være markedsleder blant digitale kompaktkameraer i lang tid fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er jeg delvis uenig.

 

Støy og oppløsning er i denne sammenheng motsetninger; Sony har etter mitt syn valgt en vei med mye støy og høy oppløsning, mens Canon og Nikon har bilder med mindre støy - men også lavere oppløsningsevne. Dette viser seg på bla. Sony F717, som hadde betydelig mer støy i bildene enn det tilsvarende Nikon 5700.

 

Jeg tror IKKE at bildene tatt med de andre 8-MP kameraene vil ha mer støy enn Sony, tvert imot. Men det vil bli spennende å se.

 

Jeg har ikke testet annet enn Sony F828, men hvis jeg skal tippe vil Canon Pro1 og Minolta A2 være de mest attraktive kompaktkameraene med 8 Megapiksler.

 

Canon Pro1 fordi det er fysisk minst i størrelse, Minolta A2 fordi det har overlegne specs (bildestabilisator og høyoppløselig søker).

 

Sony F828 er et attraktivt kamera, men for stort og klumpete når man får omtrent tilsvarende funksjonalitet i et kamera som er betydelig mindre.

Lenke til kommentar

Hei!

Hadde tenkt å legge dette inn i New Topic, men etter Motig's innlegg og mlwirak's svar syns jeg innlegget passer best her.

 

Konika Minolta har nå lagt ut ”samples” tatt med A2. Bildene er bløte og mangler ”snert” i fargene, men det som forbauser meg er det totale fravær av KA og støy. Proff- kameraene (speilrefleksene) er gjerne stilt inn slik at du i etterkant må justerer opp både skarphet og kontrast og det som ellers måtte trenges - i photoshop eller lignende program. Så også med A2, jeg lastet ned bildene og ga dem en runde i photoshop. Først autokolor så USM, bilde nr 6 fikk: Amount 100% og radius 5 pix. Threshold 0. Forandringen var formidabel!

Bildet ble knallskarpt med flotte mettede farger. Den samme innstillingen ga jeg bilde nr 3, for hvis de til den grad hadde stilt ned på skarphet og kontrast for å skjule Ka og støy, ville det komme fram. Men nei, selv på 200% forstørrelse er jeg ikke i stand til å se KA i overgangene mellom de mørke og helt lyse partiene på himmelen, og dette er jo bemerkelsesverdig hvis en sammenligner med Sony 828.

Da jeg ikke vet hvilken iso verdi som ble brukt er det vanskelig å bedømme støy ut fra disse bildene, men med Minoltas AS – system er heller ikke det så interessant lengre da man med dette systemet inne kan ta frihåndsopptak i 100 iso hvor man med andre kameraer må opp i 400 – 800 iso for å klare samme motiv – er det kanskje her hele hemmeligheten ligger?

Vel, det skal bli moro å få se en skikkelig test av dette kameraet!

Mvh

s-ki

 

http://www2.konicaminolta.jp/english/produ...ampleimage.html

Lenke til kommentar

mlwirak: At støy og oppløsning her er motsetninger var jo også det jeg poengterte i mitt innlegg. Et 8 megapiksels kamera vil nødvendigvis få mer støy enn et 5 megapiksels dersom brikkene er like store. Det du snakker om er vel det faktum at det også finnes forskjeller i oppløsningen mellom kameraer med like mange megapiksler, men jeg ville bli overrasket dersom slike mindre forskjeller skulle gi store utslag på støynivået.

 

At Minolta A2 vil bli et av de mest interessante 8 megapiksels kameraene er jeg enig i. Minolta har med hele sin 7-serie, og nå A1, vist at de lager glimrende kameraer. Den manuelle zoomen på disse kameraene har vært langt overlegen andre løsninger, og mer enn oppveiet for Minoltas noe høyere støynivå. Er litt mer usikker på Canon Pro1 med sin fly-by-wire zoom, men du har sikkert rett i at størrelsen på den er en fordel. Personlig ville jeg imidlertid ikke la et slikt argument påvirke mitt kamerakjøp.

 

s-ki: Siden 7-serien (og A1) til Minolta generelt sett var litt mer plaget av støy enn konkurrentene regnet jeg med at dette ville fortsette når de gikk opp til 8 megapiksler, men det ville selvsagt gledet meg dersom jeg tok feil på dette punktet. De bildene du linker til beviser imidlertid ingenting. Så vidt jeg kan se har de bildene MER støy enn bilder fra F828. I tillegg er fargene mye blassere og skarpheten er dårligere. Derfor står jeg foreløpig på mitt: F828 vil fortsette å være det beste kompaktkameraet på markedet.

Lenke til kommentar

Hei!

Hvorvidt serien til Minolta var mer plaget av støy en andre modeller vet jeg ikke, men det blir påpekt at støyen øker ved lengre eksponeringer, men det er vel likt over hele ”fjøla” ? Når det gjelder de nevnte testbildene som er lagt ut påpekte også jeg objektivets bløte gjengivelse, (ikke uskarphet – et uskarpt bilde kan ikke skarpes) - og de dvasse fargene, men dette lar seg altså korrigeres i Photoshop. Jeg regner med at både skarphet, kontrast og fargemetning også kan reguleres på kameraet og at man nødvendigvis ikke må ha et fotoredigeringsprogram for å utføre dette. Det er jo allment kjent at ved å stille dette ned får man bilder med mindre støy, men den vil på ny komme til syne hvis du i ettertid stiller dette opp. Det gjorde det ikke her. Jeg syns støyen var vel kontrollert og kan ikke se noe KA. Hvordan dette er på bilder tatt av 828 ved iso 64 eller 100 (i 200% forstørrelse) vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd kameraet, men det er meget mulig at 828 kan levere samme resultat hvis man stiller ned tilsvarende. Ellers kan jeg være enig i at 828 har fått for mye ufortjent pepper, de aller fleste bilder blir jo tatt på 100 iso og som jeg forstår er verken støy eller KA da noe problem . I de bildene hvor denne KA lignende effekten oppstår (rundt lys og lignende) er dette svært enkelt og korrigere i photoshop med lassoverktøyet og hue/saturation . At kameraet er tungt og har litt størrelse er for meg bare positivt, ergo ligger det stødigere i hånden. Det som var avgjørende for meg var de begrensingene kameraet hadde til å ta bilder i raw format, her er A1 (Og forhåpentligvis A2) 828 totalt overlegent. I raw format framstår bildene tatt med A1 helt uten støy og KA – i følge testraportene.

Mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...