Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-adresse-instillinger på den bærbare


Anbefalte innlegg

Hjemme kjører jeg trådløst nettverk med fast ip på klientene av sikkerhets og port forwarding grunner. Problemet er at de fleste andre nettverk må man ha dynamisk ip(fra DHCP).

 

Jeg lurer på om noen har erfaring med at man kan stille inn ip etter hvilket accesspunkt/server man er koplet på? Eller er jeg stuck med å måtte endre til DHCP-server hver gang jeg er utomhus og taste inn mine faste ip-er når jeg kommer hjem igjen?

 

Noen som vet om innstillinnger/progs som gjør dette?

 

Eller fins det scripts jeg kan lage?

Endret av KriB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må jeg disable DHCP i mitt LAN helt og holdent?

Har satt adressene 192.168.1.2 - 192.168.132 som dedikert til fast ip og DHCP poolen begynner på 192.168.1.33. Det er en Zyxel SHDSL-ruter modell 792(R?)

 

Maskinen vil vel gå på alternativ konfigurasjon etter en stund? Bruker den lang tid på å søke etter konfigurasjon 1 først?

Lenke til kommentar

De fleste rutere som tilbyr WLAN har muligheten for å sette opp faste IP'er.

I oppsettet til DHCP serveren på ruteren, kan du (høyst sansynlig) sette opp hvilken adresse som skal tilbys det aktuelle nettverkskortet (mac-adresse). Du gir altså beskjed til DHCP serveren at den skal gi xxx.xxx.xxx.xxx som IP når den får en henvendelse fra nettverkskortet med mac: xx:xx:xx:xx. På denne måten kan du sette opp DHCP serveren til å dele ut "faste" IP adresser...

 

I Windows setter du bare at IP skal mottaes fra DHCP... Enkelt og greit! :thumbup:

 

PS!: MAC til et nettverkskort finner du ved å kjøre "ipconfig -all" i et dos prompt. (Windows kaller det kjerne "fysisk adresse")

Endret av jokohoma
Lenke til kommentar

I et vanlig DHCP-system vil et nettverkskort til enhver tid ha en fast IP, med mindre du spesifiserer annet i konfigurasjonen til routeren eller aksesspunktet, eller spesifiserer annet i konfigurasjonen av operativsystemet. DHCP er ikke så dynamic som man kanskje i utgangspunktet vil tro.

Lenke til kommentar
I et vanlig DHCP-system vil et nettverkskort til enhver tid ha en fast IP, med mindre du spesifiserer annet i konfigurasjonen til routeren eller aksesspunktet, eller spesifiserer annet i konfigurasjonen av operativsystemet. DHCP er ikke så dynamic som man kanskje i utgangspunktet vil tro.

Stemmer for så vidt, men kommer litt ann på hvor stor ip-poolen er, samt hvor mange klienter som kommer og går på nettet... Hvor lenge det er siden forrige gang man var tilkoblet nettet vil oxo ha innvirkning. Er det et "hjemme"nett med kun et par klienter vil de i praksis få de samme ip'ene hver gang...

 

Men skal du være helt sikker så kan man gjøre slik jeg skisserte i tidligere post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...