Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett og pdf?


Anbefalte innlegg

Lurer på en ting.

 

Er det noen som vet om det går an å koble en pdf fil til en webserver?

Slik at når en person åpner en pdf fil så lastes datane ned fra en server for så å vises på skjermen.

 

Spørsmålet er med tanke på Nettbank og mottak av inbetalings varsel.

Når jeg mottar konto utskrift får jeg åpnet dem, men ikke inbetalings varsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke helt hva du spør om her... så vidt meg bekjent så vil alt som vises på skjermen din som er hentet fra internet være lastet ned fra en server.. så også med .pdf filer. Jeg aner ikke hvilkern bank du har. Jeg benytter meg av Nordea, og har aldrig vært borte i .pdf. filer i den sammenhengen. Hvis du uttrykker deg litt klarere kanskje noen på forumet kan hjelpe deg.

 

EDIT: skivefeil som vanlig

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Etter det jeg vet, er PDF filer statiske. Dvs. informajsonen i EN fil, ikke kan oppdateres via f.eks. web. Mulig adobe har en ordning på dette, men jeg har ikke sett noen. Rett meg hvis jeg tar feil.

Dette er grunnen til at du får f.eks. bankutskrifter i PDF format, de kanr ett og slett ikke editeres sånn ten videre.

 

PDF filer skal kunne åpnes autmatisk i nettleseren din, sålenge Adobe Acrobat Reader er installert.

Lenke til kommentar

Det virker for meg noe uklart hva du egentlig er ute etter. Du har nok et problem med å åpne de pdf-filene som er innbetalingsvarsel hos din nettbank? I så fall bør du ta kontakt med dem om dette.

 

For å svare det spørsmålet som kom frem, en pdf-fil er en enhet som lastes ned og så vises i leseren. Men det går an å lage dynamiske (midlertidige) pdf-filer i et skript på serveren sin side basert på etterspurt informasjon. Disse blie opprettet fra informasjon på serveren, lagret med et midlertidig navn, og sendt over nettet til maskinen som spurte etter det.

Lenke til kommentar
Det virker for meg noe uklart hva du egentlig er ute etter. Du har nok et problem med å åpne de pdf-filene som er innbetalingsvarsel hos din nettbank? I så fall bør du ta kontakt med dem om dette.

 

For å svare det spørsmålet som kom frem, en pdf-fil er en enhet som lastes ned og så vises i leseren. Men det går an å lage dynamiske (midlertidige) pdf-filer i et skript på serveren sin side basert på etterspurt informasjon. Disse blie opprettet fra informasjon på serveren, lagret med et midlertidig navn, og sendt over nettet til maskinen som spurte etter det.

hmm....

 

Vel banken min har ikke svar på spørsmålet.

Det kommer selvfølgelig ikke som noen bombe:)

 

Men tror du faktisk har svart meg der.

Jeg lurte ikke på om jeg kunne editere pdf filen til de andre som svarer her.

 

For å gi en bedre forklaring.

Når man går eks på en side hvor det står eks se vår pris liste her prisliste.pdf

Enkelte ganger kan den lastes ned andre ganger vises den i browseren.

har man lastett opp prislista på webserveren er jo det greit.

 

Men det jeg lurte på er om det går an å koble prislisten til et system.

Så hvis jeg da feks gjør en forandring på prislisten blir det på en måte automastiks oppdatert på webben.

Lenke til kommentar
Men det jeg lurte på er om det går an å koble prislisten til et system.

Så hvis jeg da feks gjør en forandring på prislisten blir det på en måte automastiks oppdatert på webben.

Da bør du ha et skript på plass som du selv kjører etter at du oppdaterer prislisten, som lager ny pdf-fil. Ellers setter du opp til at, hver gang man skal ha prislisten må den genereres på nytt. Det er fint for ting som ikke skal være statiske, men prislisten din blir den samme frem til neste oppdatering. Dermed, lag ny pdf en gang etter oppdatering, og ikke dynamisk til hver gang noen skal se på den. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Men det jeg lurte på er om det går an å koble prislisten til et system.

Så hvis jeg da feks gjør en forandring på prislisten blir det på en måte automastiks oppdatert på webben.

Da bør du ha et skript på plass som du selv kjører etter at du oppdaterer prislisten, som lager ny pdf-fil. Ellers setter du opp til at, hver gang man skal ha prislisten må den genereres på nytt. Det er fint for ting som ikke skal være statiske, men prislisten din blir den samme frem til neste oppdatering. Dermed, lag ny pdf en gang etter oppdatering, og ikke dynamisk til hver gang noen skal se på den. ;)

nemmlig

 

akkurat det jeg fryktet

 

Takk Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...