Gå til innhold

hvor lang tid tar det


Anbefalte innlegg

dårlig spøk, trance jeg har hørt er nok mest mainstream som ligger på listene

og ting jeg hører når jeg er ute på byen (og ikke velger utested)

ja, akkurat. Da har du samme feil-intrykk av hva som er trance som 90% av befolkningen. det du tror er trance som spilles på radio1 osv. er electronisk/pop søppel. Det er nesten uten unntak bånnskrapet fra electronisk-musikk tønnen. Grunnen til dette er at skikkelig trance og annen electronica regnes for å enten være for spesiell eller for hard for "vanlig folk". Og nei... mpetre (eller hvordan du skriver den radiokanalen) er ikke spesielt bedre.

 

Om du dømmer trance-tilhengere av hva du hører på allmenn-radio, så er det en dom på helt feile premisser. Jeg har ingenting imot folk som ikke liker trance. Det er en smaks-sak, og du har lov til det, men det som irriterer er når folk sier trance suger fordi de hørte scooter eller noe slikt på radioen... :cry:

 

Når det gjelder debatten på musikalsk tallent i forhold til trance, så må jeg få lov til å peke ut at du ikke trenger å kunne spille noe instrument for å være en god komponist. Dette stemmer for all musikk. Sant... mange komponister i musikkverdenen spiller samtidig et instrument, men det er av mer praktiske grunner, enn at de kunne spille for å komponere. Dette gjelder forsovidt alle sjangre jeg kjenner til, enten det er trance, klassisk musikk, eller country. En komponist trenger bare 2 ting, en fantasi som lar ham lage god musikk, og en mulighet til å få musikken ut av hodet og ned på ark (evt. maskin). Så har det da noe å si hvilket medium som brukes? ... Er en kjærlighetsroman skrevet på PC mindre rørende enn en håndskrevet en? ...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Er en kjærlighetsroman skrevet på PC mindre rørende enn en håndskrevet en? ..."

greia er at trance kan sammenlignes med å skrive en kjærlighets roman hvor pc ståår for store deler av teksten

 

Forstår ikke helt innlegget ditt... Du tror altså Trance er halveis ferdiglavet av en pc fordi den holder takten? lol!

 

Edit: Eller tenker du på samples? I moderne programmer så gjør komponistene 98% selv... og de bruker ikke nedlastede samples!

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Men hvis du har brukt disse programmene på riktig måte så ser du vel selv at det ikke er meningen å la programmet gjøre mesteparten. For at du skal få et godt resultat så må du faktisk arbeide mye med det!

 

Men må også si meg at det kommer mer og mer _dårlig_ trance for tiden. Da mener jeg særlig mainstream opplegget; kjedelige greier.

Lenke til kommentar
"Har du noengang prøvet et slikt program? Høres absolutt ikke slik ut... Det du sier er feil!"

 

jeg har brukt cubase (og seinere  logic, protools i enkelte sammenhenger)

siden det var et reint midi program for amiga

 

jeg har ikke mer tid nå

 

ha en god dag

Herregud.. Du vil virkelig ikke skjønne det du...

 

Blir musikken noe bedre om den er skrevet i noter med penn og papir enn om den er satt inn på en piano roll på en sequenser ??

 

Det finnes mange hjelpemidler i en sequenser ja, som f.eks kvantisering (som vi har prata om ørten ganger fra før) som kan sammenlignes med en stave kontroll i en tekstbehandler. Dette hjelper komponisten og gjør at han kan spare masse tid og lar han arbeide viderer når inspiriasjonen og kreativiteten er på topp. Også heller fin pusse senere.

 

Men sequensern lager ikke noen melodi for deg, du må fortsatt skrive inn notene selv! Dette bør du også skjønne hvis du har holdt på med sequensere i 15 år..

 

Med dagens teknologi kan må oppnå resultater lettere og billigere enn man kunne før. På denne måten blir det lettere for middelmådige artister.

 

Er det dette du vil fram til men sliter med å forklare ??

 

Isåfall så stemmer det. Det er enklere og billigere for folk å produsere en sang enn det var på 50-60 tallet. På denne måten får flere muligheten til dette. Som da skaper både flere "middelmådige" sanger, og mange dødsbra sanger som kanskje aldri hadde blitt gitt ut.

 

Men som jeg har prøvd å si før, dette gjelder jo ikke bare elektronisk musikk!!

 

Cubase stammer forresten ikke fra Amiga men Atari...Amiga hadde Music X og Bars&pipes..

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
dårlig spøk, trance jeg har hørt er nok mest mainstream som ligger på listene

og ting jeg hører når jeg er ute på byen (og ikke velger utested)

Dette innlegget sier jo alt! "Listetrance" og den mainstream elektroniske pop'en som spilles på utesteder, radio etc. i Norge er IKKE trance... det er vel strengt tatt den stygge lillebroren til trance, og kan vel heller kalles trance inspirert elektronisk vokalpop!

Lenke til kommentar

Til de som sier at det er mulig å lage en låt på 10 min:

 

Et filosofisk eksempel til ettertanke og/eller diskusjon:

 

 

Tenk deg en god pianospiller som sitter og spiller i en stor cafè, han spiller taffelmusikk. Han spiller gamle og nye sanger for at gjestene skal ha den rette stemningen. Han er god å spille, og han kan også inprovisere. Han kan også ta imot inntrykk fra gjestene i denne càfeen. Han får en følelse av at han er i en verden han er med på å skape.

 

Han dagdrømmer. Men han spiller bra. Plutselig tar improvisasjonen helt av, og han spiller en sang han aldri før ha spilt, en sang noen aldri før har spilt. Han skaper en sang mens han spiller. Sangen blir tatt opp på bånd, akkurat som når det er live-konserter.

 

Han har laget en sang.

 

Så:

1. Har denne mannen laget en sang på 5 minutter

2. Vil han gå hjem og øve på den?

3. Vil han gå i studio, og spille den på nytt?

4. Vil han utgi denne sangen uten endringer?

5. Vil han fortsette å spille denne sangen på sine konserter eller cafèopptredener?

6. Vil den innpilte sangen på CD gi en mening til de som hører på, eller ga den bare mening i øyeblikket?

7. Vil han inspirert av dette, spille inn en hel CD av sanger basert på improvisasjon?

8. Vil han bli kjent for dette?

9. Vil han bli respektert for dette?

 

Disse spørsmålene kan være viktige å prøve å besvare, om du bestemt mener det er mulig å lage en sang på 10 min, men også for alle andre som vil diskutere om det tar kort eller lang tid å lage en sang.

 

I mellomtiden kan de som hevder at det er mulig å lage en trance-sang man kan få gitt ut og tjene penger på, på 10 minutter, vennligst gi konkrete eksempler med artistnavn og sang, evt. tlf.nummer til plateselskap....

Endret av Titanstig
Lenke til kommentar
du kan heller ikkje bare sette sammen loops og så er det din sang.

Har noe med copyrights og gjøre...

Vel, det finnes jo hauger royalty-free samples der ute.

 

Men i prinsippet er jeg enig. Hvis man da ikke tar opp sine egne samples. På den annen side kan man jo hevde at all musikk er gammelt og bygger på andre sanger. Det eneste man gjør er jo å sette små dotter med pinner på (også kalt "noter") i rekkefølge. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...