Gå til innhold

Aopen MK79G-N - nForce/nVidia


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Kjøpte nettopp dette kortet fra lagersalg hos PS-Data..

Har andre noen erfaringer med dette kortet, eller er det en grunn til at jeg fikk dette billig fra lagersalg?? :)

Iallefall.. har aldri opplevd maken til umulig kort å installere XP på. :angry: Uansett instillinger i Bios (setup-default..100/266 FSB/Mem isf. 166/333 som installert) så hang/krasjet installasjonen på ulike stadier.. ofte *helt* på slutten (selvsagt) med BSOD (Win32k.sys).

Kan se ut som om nForce2/nVida er årsaken til problemene.. Klarte etter laaaang selvplaging med forsøk på XP-installering å få inn <yuck> WinME.. Den krasjet også friskt etter at medfølgende drivere var installert..(fra CD). Etter å ha installert siste Bios (1.06) og siste drivere for NForce/NVida kjører maskinen nå knirkefritt (ser det ut til). :roll: Forløpig tar jeg ikke sjansen på en XP-installering.. :dontgetit:

Er dette ett "søplekort" med riktignok gode spesifikasjoner?? Eller er XP inkompatibel med dette brikkesettet?? :cry:

Bare så det er nevnt...

Har installert XP på en del maskiner, både OEM og selvbygde siste tida uten noesomhelst problem!! Og jeg prøvde ulike minnebrikker for å sjekke ut den faktoren (TwinMos og Kingston 256MP PC2700).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Sikker på at alt kjører på det som er riktig i bios? (vcore, fsb:ram ratio, osv)

 

Har du også sjekket at alle jumperene står der de skal?

 

Tviler på at det er hk'et sin feil...

Heeelt sikker... :yes:

Valgte som manual hintet sterkt om, BIOS default før/under installsjon..

Mao... veeeeldig snille/treige verdier.. (som ga 1.1GHz og 1500+ for min Barton 2500+).

Nei,.. dette var ikke lett.. Kan nok mistenke noe feil med dette hovedkortet siden det jo var kjøpt på lagersalg.. noe som selvsagt kan bety "mishandlet" demovare..

Grunnen til at jeg mistenker grafikk-brikksett/drivere under WinXP er/var at problemene "forsvant" etter at jeg tilslutt fikk installert ME og lastet ned siste versjon av BIOS, nForce chipset drivere og nVida VGA drivere...

Uansett... dette kortet har så langt vært en *katastrofal* erfaring...

INGEN andre kort jeg har "tuklet" med/installert den siste tiden har vært noe problem å få opp å kjøre med XP..

Ser at en i en annen tråd har svart at Barton CPU'er ikke tåler over 1.7V (standard er vel 1.65V?) uten ekstra kjøling? Tviler litt på den uttalelsen da jeg har en helt "vanlig" Igloo 2411 og har en temp. på godt under 40 grader iflg. AIDA og Silentek... ;) Nåja.. jeg hadde uansett ikke engang *tenkt* å prøve noe overklokking og tukling med FSB og Volt... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
skal bare si det LEVER DET MED EN GANG ! :devil:

 

kjøpte en PC på psdata.no i fjor..med det hovedkortet..xp funka så vidt klarte ikke og spille . klikka da jeg så på film veldig mange som har prob med de korta..

 

hjelper ikke med bios oppdatering

Takker og bukker for svar.. :yes:

Jepp.. det går nok mot en RMA (retur)..

Ser ut til at det var en grunn til at det gikk så billig.. :roll:

Merkelig.. å selge ett slikt kort med såpass kompatibilitetsproblemer med XP virker dog usannsylig? :dontgetit:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Du bruker det integrerte skjermkortet?

Jeg vet at svært mange har hatt problemer med nforce-baserte kort med integrert skjermkort fra aopen og forsåvidt også fra andre hovedkortprodusenter. Har selv et aopen ak79g-max kort som bare har vært trøbbel med helt til jeg kjøpte et "skikkelig" skjermkort. Dette kortet tilsvarer mk79g bare med litt flere pci-plasser og andre småting såvidt jeg vet.

 

I følge forklaringene fra aopen kortene med integrert skjermkort ekstremt kresne på hvilke minnebrikke du putter i dem.

 

Dersom du søker på aopen sitt forum så finner du svært mange sinte folk der med aopen *79g-*-hovedkort. Var til og med en der som samlet underskrifter til en "class-action lawsuit" mot aopen.

 

Dersom du har et skjermkort liggende så ville jeg puttet det inn og sett om ting funket bedre... Hvis ikke får du ha lykke til med returneringen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du bruker det integrerte skjermkortet?

Jeg vet at svært mange har hatt problemer med nforce-baserte kort med integrert skjermkort fra aopen og forsåvidt også fra andre hovedkortprodusenter. Har selv et aopen ak79g-max kort som bare har vært trøbbel med helt til jeg kjøpte et "skikkelig" skjermkort. Dette kortet tilsvarer mk79g bare med litt flere pci-plasser og andre småting såvidt jeg vet.

 

I følge forklaringene fra aopen kortene med integrert skjermkort ekstremt kresne på hvilke minnebrikke du putter i dem.

 

Dersom du søker på aopen sitt forum så finner du svært mange sinte folk der med aopen *79g-*-hovedkort. Var til og med en der som samlet underskrifter til en "class-action lawsuit" mot aopen.

 

Dersom du har et skjermkort liggende så ville jeg puttet det inn og sett om ting funket bedre... Hvis ikke får du ha lykke til med returneringen...

Se der ja!!

Her kommer hjelp i fleng! :p

Jepp.. jeg har hatt mistanke til den integrerte grafikk-chip'n..

Liker likevel sånne kort.. da jeg ikke er en "gamer".. Og det er jo alltids mulig å oppgradere til et skikkelig skjermkort seinere...Og akkurat dette kortet hadde tilsynelatende gode specs.. Scoret forøvrig glimrende i Aida32's "memtest" i ME (da jeg endelig fikk installert). Men typisk.. skjermen "gikk i frø" under testen noe som ikke har skjedd på alle de andre PC'ene jeg driver og tukler med i heimen. :p

Skal vurdere eksternt AGP-kort isf.retur, men jeg har også fått med meg mange sinte innlegg på nettet om *79g-kort fra Aopen..

Synes likevel det er *utrolig* at en produsent kan slippe ut ett slikt kort *dersom* det er såpass "kronglete" med XP.. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til info:

Snakket nettopp med support/tekniker hos PS-Data..

Som bekreftet at nForce ikke er plankekjøring med XP, ihvertfall ikke disse kortene fra AOpen med integrert grafikk.

Og Microsoft *burde* skjerpe installasjons-scriptene sine :mad:

Når jeg nå gjør en test fra WinME med Upgrade til XP-Pro.. sier XP-Pro installasjonen *klart* fra om at hardware ikke er kompatibelt med XP. Faktisk.. alt av hardware fra nForce chipset, integrert nVida grafikk, integrert LAN, USB etc. er ikke støttet!!! Og det klarer ikke WinXP "clean" install å gi beksjed om!!!

Svakt Microsoft!!!! Svakt AOPen!!

Ja..ja.. så lærte jeg noe nytt da.. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...