Gå til innhold

Prosessor stabil i Win98 i flere år, ustabil i Linux.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Under kompilering av Linux Kernel og GCC har jeg fått irriterende feil. Kompileringen krasjer på tilsynelatende tilfeldige steder.

 

Denne siden: http://www.bitwizard.nl/sig11/

tipset meg om at det kunne være et hardwareproblem.

 

Prosessoren min er en AMD K6-2, opprinnelig 350Mhz men overklokket til 450Mhz. Den har vært stabil i Win98 i flere år, og passert en rekke "CPU stabilitets-tester".

 

Da jeg satte hastigheten ned til 350Mhz forsvant kompileringsproblemene i Linux.

 

Kompilering av Linux Kernel synes altså å være den ultimate stabilitetstesten... Noen andre som har erfaring med dette?

 

Skal prøve å kjøre opp Vcore litt for å se om jeg får 450Mhz fullstendig stabilt.

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-17 11:07, LeD skrev:

Heisann.


Under kompilering av Linux Kernel og GCC har jeg fått irriterende feil. Kompileringen krasjer på tilsynelatende tilfeldige steder.


Denne siden:

tipset meg om at det kunne være et hardwareproblem.


Prosessoren min er en AMD K6-2, opprinnelig 350Mhz men overklokket til 450Mhz. Den har vært stabil i Win98 i flere år, og passert en rekke "CPU stabilitets-tester".


Da jeg satte hastigheten ned til 350Mhz forsvant kompileringsproblemene i Linux.


Kompilering av Linux Kernel synes altså å være den ultimate stabilitetstesten... Noen andre som har erfaring med dette?


Skal prøve å kjøre opp Vcore litt for å se om jeg får 450Mhz fullstendig stabilt.


LeD


 

 

Linux er generelt dårlig på overklokka pcæer ..

 

Det har noe med at Linux bruker 100% av cpuen og ikke bare 60-70 % som windows gjør ..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 11:52, alaruz skrev:

Kan også være GCC versjon,.... En kamerat av meg har klart å kræsje maskinen under kernel kompilering med gcc-2.9.6. Det er en møkka versjon som følger med på redhat og mandrake. Oppgrader til 3.x.x eller ned til 2.95.


 

Redhat har 2.96.X, ikke 2.9.6. Men det er ikke problemet. gcc kjøres i user-space og skal ikke kunne tryne kjernen(i software). Har du hardware-feil så vises de mye bedre i Linux, enn i Window$, og da kan gcc tryne burken.

Lenke til kommentar

Meget interessangt resultat.

 

Er det noen som har noe erfaring med synelighet av hardware problemer på XP kontra P4 baserte løsninger i forhold til linux bruk?

 

Mitt generelle intrykk er at Intel har mer stabil maskinvare, men er det noen som har sett det, eventuelt mer tydelig under linux?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 21:24, larsal skrev:

Meget interessangt resultat.


Er det noen som har noe erfaring med synelighet av hardware problemer på XP kontra P4 baserte løsninger i forhold til linux bruk?


Mitt generelle intrykk er at Intel har mer stabil maskinvare, men er det noen som har sett det, eventuelt mer tydelig under linux?



 

Se på http://www.linuxhardware.org

 

Har flere tester på AMD/Intel. Også noen fete tester på dual Athlon systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...