Gå til innhold

Krise! Problem med innlogging (win2000)


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem. Noen har skiftet fra Domene til Arbeidsgruppe på pappas arbeidsmaskin, en Windows 2000. Så nå får han ikke logget på pga. at det ikke er riktige domenet, og da får han ikke kommet seg inn til alle arbeidsdokumentene sine. Det er helt umulig å komme seg innpå PC'en, det går ikke å trykke avbryt heller..

Noen som vet hvordan dette kan fikses kjapt?

Han trenger PC'en på jobb i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et problem. Noen har skiftet fra Domene til Arbeidsgruppe på pappas arbeidsmaskin, en Windows 2000. Så nå får han ikke logget på pga. at det ikke er riktige domenet, og da får han ikke kommet seg inn til alle arbeidsdokumentene sine. Det er helt umulig å komme seg innpå PC'en, det går ikke å trykke avbryt heller..

Noen som vet hvordan dette kan fikses kjapt?

Han trenger PC'en på jobb i morgen.

Nå sitter jeg hjemme og kan ikke verifisere det, men såvidt jeg husker:

Når du skal logge inn på W2000 og trykker CtrlAltDel få du

mulighet til å velge WORKGROUP eller DOMAIN.

 

Tror det er så enkelt

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm. Her kommer det: Trykk CTRL+Alt+Del. Når jeg har trykt det kommer det direkte til innlogging, ikke noe valg mellom Domain/Workgroup:(

Men det skal vel kunne fikses på en måte.

Tror det er Service Pack 4 på pc'en.

Jeg har win XP på min pc. Jeg hadde problem med å logge meg inn på min egen pc fordi jeg hadde fjernet for mange windows-upgrade filer i "Fjern og legg til programmer" funkjonen.

Løsningen for meg som jeg også mener vil også fungere for deg er å kjøpe eller låne en harddisk med win2000 eller installere win2000 på en tom harddisk.

Sett den nye hdd'en som Master ved å flytte Jumperen bak på hdd'en til Master. Den hdd'en som du har i pc'en nå må være Slave ved å flytte jumperen til Slave.

For sikkerhets skyld ta strømkabelen ut av den som nå er Slave i pc'en, når du installerer win2000 på den nye som er Master. Når du er ferdig med installeringen kobler du på strømmen tilbake på hdd'en som er Slave.

Når du starter opp pc'en på nytt vil du komme inn på win 2000 på Master-Hdd'en.

Den andre hdd'en vil du finne som en harddisk "D" i "Min datamaskin" / Windows Utforsker.

Du kan nå klikke på den hdd'en og hente alle dataene / dokumentene som du ønsker.

Formater den hdd'en som win2000 ikke fungerer, og installer operativsystemet på nytt. For sikkerhets skyld vil jeg anbefale deg før installeringen ,å ta ut strømmen på Master og gjøre den til Slave, og gjøre Den andre som skal få nytt operativsystem til Master.

Jeg håper at det jeg skriver her er forstålig for deg.

 

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm. Her kommer det: Trykk CTRL+Alt+Del. Når jeg har trykt det kommer det direkte til innlogging, ikke noe valg mellom Domain/Workgroup:(

Men det skal vel kunne fikses på en måte.

Tror det er Service Pack 4 på pc'en.

Tror det mangler noe informasjon her:

Henger maskinen på et nett hvor det finnes et domene?

Tror den må gjøre det for at du skal få opsjonen opp i login-vinduet.

Kanskje det virker når gubben kommer på jobb? :roll:

Lenke til kommentar

Den bærbare PC'en er umulig å logge inn på pga at domenet er skiftet. Det går nok ikke på jobben heller. Han må få endra Domenet på en eller annen måte..

Det gikk an å logge på hjemme før domenet ble endra, etter gikk det ikke. Er det ikke ettellerannet man kan endre på det før man kommer inn i Windows??

 

Foxtrot: Tror ikke jeg har lyst til å drive på inni jobbepc'en. Tror ikke jeg klarer det med laptop'en heller..

Endret av stianandre
Lenke til kommentar

Noen har skiftet fra Domene til Arbeidsgruppe på pappas arbeidsmaskin, en Windows 2000

 

og hvem er denne noen??....

 

en maskin kan kun være medlem av et domene eller workgroup av gangen. , og etter endringer må host restartes.

 

Er maskinen medlem et domene, så kan man logge seg på lokalt på maskinen.

 

1. prøv å logg deg inn med administrator o

2.

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Bren, boot, Offline NT Password & Registry Editor, der kan du nullstille alle brukeres passord.

 

logg deg så inn med administrator...

 

nb: ikke gjør dette om du har efs krypterte filer på disken.

Endret av exchange
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er relativt enkelt å melde en pc tilbake inn i domenet:

 

* Kople maskinen opp i nettverket der domenet er tilgjengelig.

* Logg på maskinen (lokalt i arbeidsgruppen)

* Høyreklikk på "Min datamaskin" og velg egenskaper

* Trykk på fanearket "Nettverksidentifikasjon"

* Klikk på egenskaper

* Velg domene og skriv inn navnet på domenet

* Skriv inn brukernavn/passord på bruker som har lov til å legge datamaskiner til på domenet

* Trykk ok noen ganger og restart pc.

 

ta-da.

 

Ulempen her er for å legge til datamaskiner på domenet må Domene-administrator delegere rettigheter til domene-bruker til å legge ny maskin til i domenet - evt komme å gjøre dette selv.

 

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg Diebert :thumbup:

 

bare en liten rettelse: Vanlige brukere i et domene har som default rettigheter til å joine x antall maskiner til et domene. Tror x = 10, men jeg husker ikke riktig....

 

Ale dette forutsetter jo også passordet til lokal administrator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...