Gå til innhold

Flerkanals opptak


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en del greie på PC.. men stort sett til vanlig PC bruk.. Jeg har noen jeg kjenner som er intressert i å ta opp lyd i flere kanaler(4-6 kanaler stereo feks) hvordan kan det gjøres på en PC? er det lydkort som tillater dette? eller må man ha flere lydkort installert for å få dette til???

 

 

tjobings jeg er full! skål!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M-audio Delta 44 og 66 (f.eks.) har fler innganger. Delta 66 har 6 inn og utganger, Delta 44 har 4 inn og ut. Priser hos Procom.no:

 

Delta 44: kr. 2.95,-

Delta 66: Kr. 2.595,-

Delta 1010: 6.095,- (breakout boxen er forberedt for rack montering)

 

Spør du meg, er det rasende billig for en slik kvalitet. Du får da lydkortet pluss breakout box med inn og utganger. Delta 1010 hever seg godt over både 44 og 66 med høyere kvalitet hele veien, laget for profesjonell bruk. Om du/dere har råd til det, burde det vel være den beste investeringen. I den prisklassen blir det uansett en del mer å velge mellom. Såvidt jeg vet, har kun Delta 1010 preamps bygget inn i breakoutboxen istedet for lydkortet. En vesentlig forskjell fra rimeligere lydkort, for da er det mindre risiko for forstyrrelse av lyden p.g.a. stråling fra andre komponenter inne i PC'en.

 

Monter lydkortet generelt så langt du kan fra skjermkort og PSU. Jo mer luft mellom lydkortet og andre kort, jo bedre er det.

 

Sjekk også ESI kortene med breakout box som Procom har. De er svært rimelige, og jeg har hørt at studio monitorene ESI lager er av god kvalitet (vurderer et par selv). Sjekk noen omtaler først, uansett fall, f.eks.:

 

Harmony-central (user reviews)

 

Men jeg har hatt så mange problemer med mitt M-audio Audiophile 2496 at jeg har mistet helt lysten til å kjøpe noe med M-audio logoen igjen. På den annen side har stort sett alle andre jeg har snakket med (99,95%) aldri hatt mine problemer (på 3 forskjellige PC'er), så det kan være hardware feil i kortet.

 

Neste gang (til sommeren) skal jeg ha enten Delta 66, Delta 1010 eller Echo Gina / Layla.

 

Echo Gina koster straks under 4.000,- hos Sound.no:

 

Link til Echo Gina hos Sound.no (Mario's musikk).

 

Lykke til, håper du finner ut av det. Ihvertfall M-audio og Echo har gode varer, det er bare jeg som har vært veldig uheldig med mitt kort.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
De jeg kjenner som har tydd til M-Audio, bl.a. Audiophile serien, har vært mindre fornøyd grunnet støy fra hd osv som blir plukket opp av lydkortet. Derfor valgte jeg ESI Waveterminal 192, noe som jeg ikke angrer på. Du finner det også hos Procom.no

Jeg har M-Audio Audiophile 24/96 og 3 HD'r og merker ingen støy, men så kjøpe jeg kabler for 300 kr. meter'n :D

Lenke til kommentar

sjekk også USB2 og Firewire saker på f.eks Procom.

Det finnes nå etterhvert endel godsaker der også.

 

Selv sverger jeg til Creamware, av gode grunner!

 

Og har kompisen din allerede en mix'er med adat, kan et adat kort være fornuftig.

Mye å spare på å kjøpe kort tilpasset utstyret du alt har!

...har du gode preamper, så har du gode preamper etc. :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte M-audio Delta 44 for et par uker siden og var storfornøyd de første dagen. Etterhvert begynte jeg å legge merke til små "skurring/klikking" under innspilling og avspilling i Cubase SX. Maskinen er tipp topp, med XP2800, 1 gigg Corsair, siste drivere fra M-audio, ingen delte IRQ-er, inngangs nivået peaker ikke, osv.

 

 

I følge VerdensVeven er jeg ikke den eneste som har dette problemet. Det virker som at driverne i Delta serien ikke helt taklet overgangen fra Win98 til 2k og XP.

 

 

Ta en titt på forumet hos http://www.soundonsound.com og søk litt på Delta, clicks, pops e.l.

 

 

Følgende tråd handler om to stk. Delta 1010 under Win XP, men er allikevel interessant og på 18 sider:

 

 

http://sound-on-sound2.infopop.net/2/OpenT...=4693018185&p=1

 

Er forøvrig veldig klar over at hvis man søker etter feil på et produkt så vil man finne d:b

 

 

Ville heller gått for et kort fra ESI evt RME hvis man har litt ekstra $$$.

 

Procom.no er en fin plass med gode priser på lydting.

 

 

Hadde vært fint om noen med gode erfaringer fra Delta serien og musikk produksjon kunne gitt lyd fra seg.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...