Gå til innhold

Harddisk korrupterer filer


tokr

Anbefalte innlegg

Jeg har totalt seks harddisker installert på maskinen min... fire av de er 120GB eller lavere og de har jeg ingen problemer med.... de to største er en SATA 200GB fra WD og en gammeldags 200GB fra samme fabrikant...

 

 

De to 200GB harddiskene kan begge formateres uten problemer... (og ja jeg har SP1 innstallert så vi snakker ikke om noe 137GB barriere her)... men det som skjer er at massevis av mediafiler som ligger der blir korrupte så snart jeg kopierer dem in... f.eks i en folder er fil 2, 5, 7 og 9 korrupte... sletter jeg de, og kopierer inn fra backup... blir ofte... men ikke alltid... samme filer korrupte igjen. Hvis jeg prøver og kjøre en av de korrupte filene... ja til og med hvis jeg prøver og lese en folder de ligger i så konker windows explorer ut, men ingenting ellers stopper... man kan fint restarte windows explorer igjen etterpå.

 

Er totalt i ørska for hva man kan gjøre her

 

 

Hovedkortet mitt er en abit AT7-max2

 

 

enhver hjelp er gledelig mottatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg og vennen min har samme hovedkort som deg og har opplevd dette kun 1 gang.. da vi overførte 40 gb med musikk over en switch.

Det ente med at 4 gb ble korrupt..

Last ned norton sysworks og skjekk for windows feil og skjekk med den lengste testen for hdd også..

 

LAst også ned på hjemmesiden til WDC en test som utfører og ser om det er feil på disken din.. hvis den testen (som må startes fra bios via endiskett) viser feil er det en garanti sak og du kan få ny disk etter de har testet disken din.

 

Sry at jeg ikke har mer hjelp til deg

 

Husk at korrupte partisjoner er aldri alltid koorupt.. noen ganger hjelper reboot med en scandisk. Andre ganger andre metoder.. som regel kan man alltid redde data

 

FAT32 er bedre filsystem selv om den ikke utnytter plass like bra men den låser ikke så mye som ntfs

Lenke til kommentar

har nyeste bios! (28.08.2003)

 

Kan det komme av at det er litt vell varmt her?... nesten 40 grader (melbourne)... kanskje harddisken gjør feil når den blir for varm... vanskelig og kjøle ned i denne varmen.... men det høres litt rart ut.

 

ingen programmer jeg har testet rapporterer om feil!

 

 

vel.. bra jeg har backup iallfall!

Lenke til kommentar

strømforsyning.. hmm interesant... men jeg har en meget god Enermax 400w strømforsyning... tror det skulle holde... spesielt siden harddiskene er satt til og spinne ned etter ti minutter uten at noen har lest eller skrevet til dem... de fleste har bare mediafiler liggende... og spinnes kanskje ikke opp en gang om dagen engang... dessuten... det er bare 200GB harddiskene det gjelder ikke 120GB eller 80GB harddiskene

Lenke til kommentar
strømforsyning.. hmm interesant... men jeg har en meget god Enermax 400w strømforsyning... tror det skulle holde... spesielt siden harddiskene er satt til og spinne ned etter ti minutter uten at noen har lest eller skrevet til dem... de fleste har bare mediafiler liggende... og spinnes kanskje ikke opp en gang om dagen engang... dessuten... det er bare 200GB harddiskene det gjelder ikke 120GB eller 80GB harddiskene

Da tror eg eg hadde kjøpt meg noen titan vifter fra it-butikken.

Eller sjekka volt`en på enermax`en.

 

Det er vel det eg har av tips...

Lenke til kommentar

Det er ganske sikkert kombinasjonen av WD og varme.

Har hatt akkurat samme problem med 120gb wd disker i LA området. I et kabinett med 6 disker gjorde de øverste diskene stadig feil. Formatering og ekstra kjøling gjorde susen.

Disker av andre merker funka bedre.

 

Det kan være vanskelig å få nok kjøling når temp utafor kabinettet passerer 45 grader.. Trikset er å ikke ha diskene over hverandre. Legg ned kabinettet, og mekk til en feste anordning så diskene ligger vannrett ved siden av hverandre. Så får du ha lykke til å bøye til pata kabler til alle diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...