Gå til innhold

midi keyboard


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg oppdaget her om dagen at de på komplett.no selger midi keyboard til datamaskinen. Jeg kontaktet dem for å spørre om et par spørsmål, men svaret jeg fikk var bare "det er som alle andre midi keyboards", noe som hjelper meg lite. Spørsmålene mine er:

 

1) hvordan kobles denne til datamaskinen? usb?

2) kan man lage annet enn bare midi filer? hadde vært morsomt å lage mp3 o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Midi-keyboards kobles vanligvis til gameporten.

 

Hvilket format musikken lagres i avhenger av hvilken software du bruker, men skal du ha filene i wave eller mp3 er vel det mest logiske å sette lydkortet til å ta opp all intern lyd, eventuelt benytte et konverteringsprogram (dersom det eksisterer).

 

Men det er klart det lar seg gjøre, jeg er bare ikke helt sikker på hvilken metode som gir best resultat.

Endret av Kvakko
Lenke til kommentar

Nei, det kobles til lydkortet's MIDI-inngang (på soundblaster er det gameporten).

Man lager ikke "Bare MIDI-filer", men det brukes stort sett som tangentbord når man jobber med software-synther. Altså emulerte proff-synthesizere ala Absynth 2.0. Da spiller man på midi-keyboardet, og lydene blir laget av synth-programmet man bruker. Software-synther er stort sett veldig gode, og har tonnevis med ferdiglagde lyder og muligheter til å endre lydene. Man kan også laste ned lydpakker som brukere har laget sammen.

Dette kobles ofte sammen med sequencere ala Nuendo 2, der sporene man har spilt inn kan manipuleres på alle mulige måter, legge til rytmeboks osv.,

eller stort studioprogram som Reason 2.5, og man kan ta opp forskjellige spor man spiller, legge dem oppå hverandre osv.

 

Det er ikkeno vits å kjøpe hvis man ikke har seriøs musikkinteresse, men det sier seg kanskje selv. Man kjøper ikke en synth til 25000 for å la den støve ned heller.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Har det komplett keyboardet selv, du kobler det til gamepad porten, enkelt og greit, men jeg vil ikke anbefale programmet som følger med til å lage midier. Jeg bruker for tiden Noteworthy Composer, et gratis og enkelt midiprogram for nybegynnere som meg :p Hvis noen har noen bedre forsalg, kom gjerne med det :roll:

Lenke til kommentar

Stilus, se på linkene i min post over :)

Ikke for nybegynnere kanskje men..man kan lage sykt proff musikk med disse verktøyene jeg nevner.

 

Kan quote litt fra websida til Absynth:

"Native Instruments’ ABSYNTH software synthesizer has become a favorite amongst film composers, and Ben and Greg used this unique sound generator for many of the synth parts heard on the Matrix Reloaded soundtrack."

 

Det er en ganske lang artikkel om hvordan de integrerte Absynth i filmmusikken.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Det høres mest ut som du håper på å få linken til et gratis program som lager musikken av seg selv, bare du kobler til et midi-keyboard...man MÅ liksom lære seg og bli kjent med ett program uansett.

Det er ikke programmet som skal lage musikken for deg, men du som bruker programmet som et verktøy for din kreativitet.

Cubase ER et veldig vanlig program for å lage "vanlige midi-filer" som du sier.

Man velger forskjellige instrumenter, spiller truddelutter på midi-keyboardet, det tas opp av programmet, og man spiller inn biter med ny lyd og legger oppå den gamle..osv osv osv. Får det hele opp i et slags notesystem og kan redigere som man vil.

 

Du lager ikke automatisk kule Commodore64 midilåter bare ved å bruke "riktig" program. Evt. bare last ned noen kule midi-låter, last dem inn i cubase, vis frem til kompisene dine og si "se så kule låter jeg har mekka selv!"

:thumbdown:

 

Det er som å tro at bare du kjøper den dyreste synthen eller den dyreste gitaren, blir du en fantastisk musiker.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Det høres mest ut som du håper på å få linken til et gratis program som lager musikken av seg selv, bare du kobler til et midi-keyboard...man MÅ liksom lære seg og bli kjent med ett program uansett.

Det er ikke programmet som skal lage musikken for deg, men du som bruker programmet som et verktøy for din kreativitet.

Cubase ER et veldig vanlig program for å lage "vanlige midi-filer" som du sier.

Man velger forskjellige instrumenter, spiller truddelutter på midi-keyboardet, det tas opp av programmet, og man spiller inn biter med ny lyd og legger oppå den gamle..osv osv osv. Får det hele opp i et slags notesystem og kan redigere som man vil.

 

Du lager ikke automatisk kule Commodore64 midilåter bare ved å bruke "riktig" program. Evt. bare last ned noen kule midi-låter, last dem inn i cubase, vis frem til kompisene dine og si "se så kule låter jeg har mekka selv!"

:thumbdown:

 

Det er som å tro at bare du kjøper den dyreste synthen eller den dyreste gitaren, blir du en fantastisk musiker.

Ok, da fikk jeg avklart det, takk :)

Og slapp av, jeg stjeler ikke låter og sier at jeg lager dem selv :p

Lenke til kommentar

Jeg har det berømte keyboardet fra Terratec som de selger på komplett. Det er ganske lite (små, og ganske få tangenter) så det nytter nok ikke å spille inn Rachmaninovs samlede.

 

Til å legge på trommer og bass på egne gitar-riff er det utmerket.

 

Vær obs på noe latency-problemer(tidsforsinkelse) på normale(Soundblaster-klasse) lydkort. Dette har ikke noe med keyboardet å gjøre, men midi-innspilling kombinert med liten lydprosessor i lydkortet.

Lenke til kommentar
Jeg har det berømte keyboardet fra Terratec som de selger på komplett. Det er ganske lite (små, og ganske få tangenter) så det nytter nok ikke å spille inn Rachmaninovs samlede.

 

Til å legge på trommer og bass på egne gitar-riff er det utmerket.

 

Vær obs på noe latency-problemer(tidsforsinkelse) på normale(Soundblaster-klasse) lydkort. Dette har ikke noe med keyboardet å gjøre, men midi-innspilling kombinert med liten lydprosessor i lydkortet.

Ja, har merket forsinkelsen, men har vent meg til det, så det går bra å spille med det, enig i at tastene er litt dårlige, men det fungerer greit siden jeg er nybegynner på slikt, kjøper nok mer avansert etterhvert som jeg begynner å få full forståelse for midi o.l :yes:

Ville det hjulpet å kjøpe f. eks Audigy kort?

Lenke til kommentar

Hvis du har vanlig soundblaster Live kort kan det hjelpe mye å laste ned ASIO-driverne. Disse har mye mindre "lag" mellom keyboard/PC enn vanlige SB-drivere. Jeg har lagt dem inn sammen med Creative-drivern, og MIDI-programmene bytter glatt over til ASIO når jeg bruker dem.

Soundblaster er generellt ikke gode kort å bruke til musikk, da de har ganske høy utgangsstøy (trengs ikke så mye presisjon for gaming vettu), og man ofte hører litt knitring mens man spiller gjennom lydkortet.

 

Har ikke en direkte link for hånda (sitter på jobben), men et kjapt Google-søk burde gjøre biffen. Med litt fikling fikk jeg ned i 4ms latency, som ikke merkes i det hele tatt faktisk.

 

Eller anbefales Terratec DMX 6Fire-kortene, da disse støtter mye høyere samplekvalitet (96KHz) enn vanlig soundblaster. Dette gir veldig mye lydforskjell når du bruker høykvalitets-samples. F.eks. får man pianosamples til over 1MB, som høres klin likt ut som et ekte piano (vanlige synther greier ikke å få med alle harmoniene i lyden stort sett, med mindre de koster 50000).

Bare å loade inn i MIDI-programmet du bruker, så spiller du med den lyden :)

DMX 6Fire har også alle koblingene vendt framover, altså på samme sida som CD-ROMen og diskettstasjonen. Dermed slipper du å strekke kabler bakover.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Hmm...har bare et innebygget lydkort (realtec ac97'), kan vel alltids prøve de nyeste driverne for dem, men bruker pcen mye til spilling også, så duger et audigy2 kort for både midi og spill? :roll:

 

Edit

leste nettopp non tester av audigy og terratec, virker ikke som om noenav kortene tilbyr en vanlig midiport? :dontgetit:

Endret av Stilus
Lenke til kommentar

Terratec DMX 6fire 24/96 har midi inn/ut i modulen som settes inn i en CD-ROM brønn. Den har også analog og digital inn/ut der. Hvis jeg hadde valget mellom DMX 6fire og Augidy hadde jeg valgt DMX 6fire. Et mye mer profesjonelt lydkort. Men jeg hadde også sjekket ut lydkortene de har på www.procom.no

Endret av larsli
Lenke til kommentar

Har et Soundblaster Audigy 2 Platinum EX kort. Har bra støyreduksjon, masse inn og utganger (midi, analoge, digitale) etc. på I/O boksen. Lav latency via Asio2 driverne. Eneste problemet er at Asio2 driverne til Creative (hardware-messig) ikke støtter 44.1 kHz opptak, og at du derfor må omformatere lydfilene du lager (enten i 48 kHz eller 96 kHz) til 44.1 for evt. å kunne brenne dem på CD, med det tap av lydkvalitet/endring av pitch dette medfører.....

 

Min konklusjon er at de siste og mest avanserte kortene til Creative (EX-kortene) er meget bra kort til middels avanserte musikere som vil recorde/mixe analoge og/eller midi spor, mens du foreløpig må støtte deg til mer rendyrkede musikerkort for å få med all funksjonalitet.... Dette skyldes vel at Creative prøver å tilfredstille begge målgrupper (gamere og musikere) i en og samme pakke, men ikke lykkes fullt. Når Asio med støtte for 44.1kHz kommer på plass derimot, så er det vel liten grunn for 90% av oss å kjøpe noe annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...