Gå til innhold

Problemer med strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Bestillte meg i November ett Radeon 9600XT extreme som endelig dukket opp i posten på nyåret. Når jeg endelig skulle fyre no spill etter installasjon sa det bang og pc'en skrudde seg av. :no: Etter en del fikling og testing også på en kompis' pc sendte jeg kortet inn og fikk et nytt men samme feil oppstod. Trodde det kanskje var en inkompabilitet med msi k7d master-L hk'et som jo er litt sært. Så jeg bestillte ett a7n8x-x og snufset litt over å ikke kjøre dual lenger men etter endel styr der også så viser det seg at det samme skjer her.. :cry:

 

Kan det være den elendige Q-tec 450Wattern som er skyld i ugangen mon tro. Mistenkte denne tidligere i prosessen og brukte poweret ifra gamle pentium'en til å drive alt bortsett ifra hk (har ikke noe reserve atx power å prøve med). Dette ga samme feilen så jeg regna med poweret var i orden men nå begynner jeg å lure.. Har ikke lyst til å blåse mere spenn på ting som ikke hjelper.

 

Noen som tror det kan være noe annet? Det som skjer er at pc'en skrur seg av som om du skulle gjort det med power switch'en så fort du prøver deg på 3d grafikk av noe som helst slag..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en del "q-tec øyeblikk" :dontgetit: i dag bestemmer jeg meg for å skylde ALTpå q-tec...

Altså jeg fikk den nye seagate 160gigern min og stappa den i PCen i håp om å fylle den opp med stæsj med det samme.... Men den gang ei... Da slo på pcen så begynte stræmforsyninga å bråke med viftene (den derre q-tec 400w dual fan bråker ekstra mye ved oppstart av enn eller anna grunn)... Men altså de neste som skjedde var at PCen slo seg av , helt av seg selv... POS bildet rakk ikke å komme opp en gang, PCen bare bippa en gang og så var alt vekke.... Jeg prøvde en gang till .. med samme resultat... Og det samme skjedde igjenn og igjen - litt aktivitet, og så var det slutt... Mistanken falt på q-tecen med en gang... Etter alt jeg hadde hørt om deres "strøm-juks", tenkte jeg med en gang at det ikke klare å levere nok... (seagaten er jo 7. drevet i maskina)... Men den hjalp heller ikke... PCen nekta å starte normalt selv når det bare var 2 hder og floppy igjen... Bortsett fra en gang da den steila rett etter minneopptellinga og bare sto sånn og D-bracket viste noe nytt for hver reset... Det var jo veldig oppskakkende, men heldigvis hadde jeg en 300 w no-name (egentlig midi-com) strømforsyning som satt i dette kabinettet før jeg bytta til ****** q-tec... Jeg satte den inn - og det funka helt perfekt! Og den har tydeligvis nok kapasitet til alle mine drev.... For å ikke å snakke om at den bråker mindre en q-tec, og har riktigere voltage på alt untatt -12V (men hvem bryr seg om -12V da...)

Og moralen i historien er følgende: man skal ALDRI stole på q-tec...

 

Men problemet mitt er nå hva skal jeg gjøre med denne q-tecen? For jeg har jo fremdeles garanti på den, tror jeg... Kjøpte den i mars-april ifjor.... Hadde jo vært best å sende den tilbake og prøve å overtale folka i webshoppen til å la meg bytte i en annen psu mot mellomlegg eller.no.. Men jeg er litt redd at hvis jeg gjør det, så vil den funke helt greit i testinga deres og jeg blir sittende med en regning for testing og porto på en høyere sum en driten var verdt i utgangspunktet... Kan godt hende at q-tecen vil prøve å bite meg i ræva på denne måten, en sleip javel som den er... For at det er fullt mulig at den hadde "bare en sånn dag" i dag... for den har tydeligvis hatt lignende før: det har flere ganger skjedd at PCen bare nekta å slå seg på uten at noe som helst var galt)...

 

 

Jaja, jeg får vel finne en eller annen gammel 486er som jeg kan teste q-tecen i... For se hvordan det går... I verste fall så river jeg bare bort viftene, resistansene og alt annet som er av verdi i den og hiver den... Fordi at det er det den fortjener...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...