Gå til innhold

FX 5900XT mot FX5900/Ultra

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gainward bruker masse rare navn på gf kortene sine ... 5900XT og 5900 har samme GPU (men kjører på forskjellig hastighet) tror jeg.

Nu har jag fått mitt kort (Gainward Ultra/1100 TV/DVI) och var förstås tvungen att undersöka det närmare.

GPU är nVidia FX 5900. Ingen antydan till texten XT. (Jag skall publicera bilder på det när jag får tid efter helgen.)

Enligt specifikationerna kör GPUn på exakt samma hastighet som "lyxvarianten" Ultra/1200. (FX 5900 Ultra går lite snabbare.)

Skillnaden mellan de olika FX 5900 ligger i RAM-minnets hastighet.

En helt annan intressant grej jag hittade är kylflänsens uppbyggnad.

Föga förvånande hade Gainward satt på ungefär fyra gånger mer goop än nödvändigt. När jag lossade flänsen reflekterade jag över att den dels var lätt som aluminium, dels hade en ytfinish som om den var kromad.

Undersidan var kromblank men lite allmänt ojämn och full med små porer.

Fram med slippapper! Efter att ha slipat ett tag såg jag i hörnen, där det slipats mest, att kromfärgen övergått till koppar! Fortsatt slipning och kopparytan gav plats åt aluminium.

Alltså är designen en aluminiumfläns med ett tunt, ojämnt, lager av koppar på undersidan och hela härligheten sedan förkromad. (Krom leder värme marginellt bättre än järn.)

nVidia har ingen som helst information om någon XT-version på sin hemsida, så jag undrar om den överhuvudtaget existerar eller om det är en benämning som korttillverkarna hittat på...

/Olle

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FX5900XT er helt identisk med FX5900, med unntak av tregere minne, faktisk samme minnehastighet som Gainward Ultra/1100.

Nå er jo Gainward skikkelig kvalitet, så jeg tviler ikke på at dette yter bortimot det samme som ett FX5900, men spesifikasjonene tilsier at det er ett FX5900XT.

Shoot me if i'm seriously wrong here.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...