Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt 100Mb nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner i nettverk.

De har begge 100Mb nettverkskort.

Utstyret er som følger :

Bærbar PC : HP Omnibook XE3 m innebygget MiniPCI 10/100Mb kort , windows ME

 

Stasjonær PC : Selvbygget med Win98 og Cnet 10/100Mb kort.

Krysset TP-kabel CAT5 mellom nettverkskort.

Jeg forsøker å overføre en katalog fra Bærbar til stasjonær, ca 160MB noe som i teorien burde ta litt over 15 sek? , i windows utforsker får jeg opp at det er 70min gjenstående tid, og det går utrooooolig tregt. Finnes det noe jeg kan gjøre mht. innstillinger o.l. for å øke hastigheten. Noen ganger ser det ut til å gå greit, men for det meste så går det veldig seint. Vil det bli bedre om jeg bruker et fildelingsprogram, P2P eller lignende. Hadde satt stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn på nettverk. Finn nettverkskortet ditt. Trykk egenskaper. Deretter går du på avansert. Der finner du "Link speed/Duplex mode". Her velger du 100 Full Mode. Så starter du maskinen på nytt. Nå burde det gå raskere å overføre. Hvis ikke har du et annet problem.

 

[ Denne Melding var redigert av: Ganjaman på 2001-10-26 16:15 ]

Lenke til kommentar

DELTA115 : 160 MB. er du gal. det er ikke mulig på 15 sek! det spørs på disken det da vet du.! er den bærbare eller den stasjonere noe særlig gamle?... hjemme så har jeg pure 10100 mbit. min bærbare er sinke i hode den er ikke ny og er treg som faen. skyldes ALT! (ram, disk, cpu) ALT! og den stasjonere er helt ny..! åssen utstyr har du? sjekk protocollene! kablene! og slike ting!...

 

og en ting til. kryssa TP duger ikke! kryssa uten hub eller switcher sucks! tro meg jeg har prøvd!

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: zandzpider på 2001-10-29 23:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-29 23:13, zandzpider skrev:

DELTA115 : 160 MB. er du gal. det er ikke mulig på 15 sek! det spørs på disken det da vet du.! er den bærbare eller den stasjonere noe særlig gamle?... hjemme så har jeg pure 10100 mbit. min bærbare er sinke i hode den er ikke ny og er treg som faen. skyldes ALT! (ram, disk, cpu) ALT! og den stasjonere er helt ny..! åssen utstyr har du? sjekk protocollene! kablene! og slike ting!...


og en ting til. kryssa TP duger ikke! kryssa uten hub eller switcher sucks! tro meg jeg har prøvd!


 

Kryssa kabel duger ikke?? Hva tror du en HUB gjør ? En kryssa kabel mellom to maskiner er bedre enn to vanlige kabler og en HUB, fordi det gir mindre muligheter for støy, osv.

 

Jeg tipper det ville ta ca. 15-20 sek å overføre en 160MB fil mellom min bærbare og min stasjonære...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hum... jeg har noenlunde samme problem mellom mine PC-er... begge har 100mbit nettverkskort og er koblet til en 10/100mbit switch... men det går utrolig treigt... å laste 600mb over tok i overkant av en time!! jeg bruker cat-5 utp kabler også...og har satt begge nettverkskortene til full duplex... skjønner det ikke!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-15 23:27, lodott skrev:

Hum... jeg har noenlunde samme problem mellom mine PC-er... begge har 100mbit nettverkskort og er koblet til en 10/100mbit switch... men det går utrolig treigt... å laste 600mb over tok i overkant av en time!! jeg bruker cat-5 utp kabler også...og har satt begge nettverkskortene til full duplex... skjønner det ikke!


 

Hvis filen er veldig fragmentert kan dette føre til at hastigheten synker. Har opplevd dette på mitt hjemmenett.. En annen ting du kan skjekke er kablene. Hvis det er gamle skrotekabler klarer de ikke 100Mbit..

Lenke til kommentar

Jeg har et annet problem.

 

Selv med kat.5 kabler, 100Mbit, xp1800+, ata100 disker, bøttesvis med RAM og win2k går maskinen min F*TTE-TREGT når noen kopierer fra meg.

 

Maskinen blir totalt ubrukelig den tiden det overføres. For å gi et lite mentalt bilde så tenk tilbake til den tiden vi kjørte win95 på 16mb ram og iP75 og ISA POS (piece of shit) 10Mbit kort på coax.

 

Luverly!

Lenke til kommentar

Til alle dere som har problemer med å speeden i nettverket.

 

Har dere skifta innstilinger på Nettverkskortet fra AUTO til 100 mbit.

husk å gjør det på begge makinene, og hvis det er flere maskiner på mettverket ikke la de stå på 100mbit, sett de ned på 10mbit, ikke la noen stå på auto. og ikke bruk windows sitt copy-"program" skaff deg total copy eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Hei!

Når det gjelder ensidig filkopiering, så er det også ofte at windows kødder d til litt, både defragmentering, kabelkvalitet, protokoller og selve måten windows kopierer på kan være flaskehalser.

Det jeg gjorde, var å sette opp WarFTP server på to av PC'ene og overføre via FTP.

Har nå en hastighet på rundt 80Mbit/s (10000 kb/s).

 

Når det gjelder diskusjonen om protokoller, så er det riktig at maskiner med flere protokoller prøver å sende på alle sammen, men bruker kun den som gir respons. Dette skal ikke ha så mye å si på hastigheten. Unntaket er evt. om det kjøres Appletalk, som genererer en del trafikk/støy på nettverket uavhenging av aktivitet.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...