Gå til innhold

Noen spørsmål om eldre Pentiumer


Akelbee

Anbefalte innlegg

I en eldre server vi har (HP Netserver e60), sitter det en Pentium II 450 MHz.

I henhold til fabrikantens produktbeskrivelse kan serveren bruke følgende CPU'er:

 

Pentium II 400 eller 450 MHz, eller Pentium III 500 eller 550 MHz med 512KB cache.

 

Vi vurderer å få tak i en brukt PIII for å oppgradere CPU'en. Lurer imidlertid på om det skjedde noen grunnleggende tekniske endringer i enda raskere Pentium III prosessorer som tilsier at PIII 550- angivelsen faktisk er det raskeste vi kan sikte mot -- og ikke bare en beskrivelse av hva som var det raskest tilgjengelige da spec'en ble laget (Andre steder har jeg også sett referanse til at den kan ha PIII 600 MHz, og på en dipswithc på hovedkortet er det merket av for inntil 650. )

 

Den PII'en som sitter i nå, er en svær kladeis på et eget lite kort vertikalt på hovedkortet (Slot 1?). Hvor raske PIII finnes på denne slot'en? Hvis det finnes raskere PIII enn 650 Mhz til denne slot-faktoren, vil det da gå an å bruke dem når ikke dip-switchene kan settes tilsvarende høyt?

 

Hovedkortet skal i henhold til produktspesifikasjonene også kunne benytte to CPU'er. (I den andre CPU-slotten står det et slags dummy-/terminatorkort.) Var det noen spesielle multiprosessor-varianter av Pentium II og/eller III for denne gamle slot-varianten, eller kan man stappe inn to ordinære CPU'er?

 

Hva kan vi regne med vil gi mest økning av farten på denne serveren, sette inn en PII nr. to eller skifte til én PIII? (Serveren står i et lite nettverk med liten trafikk, så det å håndtere mange brukere på en gang er ikke noen aktuell problemstilling.)

 

Har forøvrig en Pentium MMX liggende som vi lurte på om vi kan bruke som reservedel til en annen gammel burk vi har, men ser ikke noen klar angivelse på den av hvor mange MHz den kjører på. Er det noen grei måte å lese dette ut av kodene som er trykket på prosessoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Jeg ville tro at du kan kjøre 2 stk PIII inntil 650 mhz

 

*Jeg har brukt slockets (Slike som gjør at du kan kjøre nyere P3 FCPGA på Slot1 hovedkort)

*Det funker fint men kan være litt knot. Sjekk også hvor mye plass du har på ditt

HK da kjøling kan komme i veien.

Dette kan være litt vanskelig å få til så jeg ville ikke banne på at dette funker smertefritt det med slockets.

Det enkleste og beste er å få tak i 2stk Slot1 600Mhz PIII

Lenke til kommentar

Mye her jeg ikke ken hjelpe deg med, men det jeg KAN fortelle deg, er at det finnes adaptere for PIII-CPUer, slik at man kan sette en PIII med Socket 370 på et hovedkort av den typen du har. Om hovedkortet støtter CPUen er derimot en helt annen sak. Adapterne koster ca 150,- kr, hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

er du litt heldig så kan du stappe nedi en PIII-1400Mhz.

 

to ting må stemme..

for det første så 'bør' hovedkortet takler 133Mhz fsb

for det andre så må bios'en forstå Coppermine, altså registrere og starte en cumine prosessor.

 

mangler første så (mener og tror jeg) at en P3-1400 som orginalt skal kjøre på 10.5x133 vil bare gi 1050 pga fsb'en er 100x10.5 multiplier.. nå må du ikke ta dette for gitt, da dette er bare spekulasjoner... men det skader ikke å prøve eller? ;)

ellers nevnes det, i testen linket under, at viss hovedkortet ikke støtter 133Mhz fsb så kan man bruke en celeron 1400 da denne er laget for 100mhz fsb.

 

Adapteren du trenger..

 

denne adapteren som blir testet på tomshardware, den har innebygget strøm regulator og klokke generator med multiplier som operer på egen hånd utenfor hovedkortets klokke generator og multiplier og tillater derfor hastigheter over det som er maks for hovedkortet.

 

har og lest en test der man tar en Slot1-socket370 adapter og setter på enda ett adapter for socket370-socket423 (P4) og installerer en Celeron-1700 på ett gammelt Slot1 hovedkort. denne metoden er enda mer krevende på flaksen da en del mer må stemme. finner for tiden ikke igjen den saken.. men det 'kan' gå an ;)

 

fant den. Slot1->socket360->socket-423

 

happy upgrading! :)

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere at du IKKE kan bruker CuMine CPU, dvs at du absolutt max vil kunne få p3 600. Er det oppgitt at 550 er MAX så er det neppe støtte for mere heller i BIOS'n så da er du like langt.

 

Når det gjelder CPU'er til servere selges disse ofte i KIT, når det ofte kan være plassmangel(trenger mindre kjøleribbe), at server'n krever en egen Power Module til CPU'n eller at en normal boxed cpu med vifte vil ødelegge luftgjennomstrømningen til serveren. Ebay er et kjempefint sted og lete.

 

Kan se om jeg finner no produktnummer til deg senere.

 

 

EDIT #1

CPU-kits: PII 450 D7032A

PIII 500 D7129A

PIII 550 D8583A

 

 

EDIT #2 Fant også ut at den ble levert med PIII 600 og at det finnes et upgrade kit til den også.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du kan ganske sikkert kjøre en P3 600MHz - så lenge den er Katmai-basert (Katmai gikk til 600MHz, med 100 og 133FSB).

550MHz er sikkert hva HP sier men dette har mest sannsynlig med at 600MHz ikke var lansert når de sist validerte platformen. Siden alle Pentium3 prosessorer er multiplikator låst så er det svært liten sjanse for trøbbel så lenge du bare stiller FSB til 100MHz, det blir 600MHz uansett.

 

Å kjøre noen slotkonverter og coppermine/tualatin baserte P3'er har jeg egentlig liten tro på. Dette krever endel av hodekortet, disse kjører på lavere spenning og krever høyere amper.

 

Celeron 2.4GHz har en 100MHz quad-pumped FSB, og er egentlig en strippa P4, ikke et P3-derivat mao helt umulig å benytte.

 

Du trenger aldri reinstallere windows for å bytte prosessor, uansett hva du bytter fra-til, men (avogtil) hvis du bytter hovedkort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sysler litt med stort sett samme problemstilling. Har et ASUS P2B-S kort, med et 440 BX chipset. Har funnet at jeg kan bruke en celeron 1.1Ghz, coppermine prosessor på dette kortet, men ikke høyere. http://www.askanowner.com/qa/view.asp?guid...y=celeron%3Bp2b

 

 

har og lest en test der man tar en Slot1-socket370 adapter og setter på enda ett adapter for socket370-socket423 (P4) og installerer en Celeron-1700 på ett gammelt Slot1 hovedkort. denne metoden er enda mer krevende på flaksen da en del mer må stemme. finner for tiden ikke igjen den saken.. men det 'kan' gå an

 

fant den. Slot1->socket360->socket-423

 

Tror dere at dette kan funke på mitt kort? Er det noen som har prøvd dette? Hvor får man tak i disse overgangene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...