Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nikon D70 blir nok noe dyrere enn 300D, men til gjengjeld antar jeg du får en helt annen kvalitet på konstruksjonen.

 

Jeg har hatt mange solide Canon SLR gjennom årene, men 300D er med respekt å melde det noe av det minst tiltalende jeg har holdt i.

Kameraet er sikkert ok rent teknisk, men det hjelper ikke når "plastsmaken" henger i fingrene. Snakket med en som er "inside" , og han mente også at Nikon nok legger mer i optikken enn hva Canon tilbyr i sin 300D-pakke. Ikke det mest lyssterke objektivet, men rent optisk skal det ha svært gode referanser.

 

Utviklingshastigheten og levetiden på dig.kameraer blir bare kortere og kortere, og for meg virker det nesten som om Canon har lagt kvalitetsutvikling til side med 300D, kun for å vinne kappløpet med å være først ute i dette segmentet.

Canon har således klart å ha et utsultet markedet alene i ca. 6 mnd inntil Nikon nå kommer.

 

Det spørs om derfor om 300D holder tritt videre når nyhetsverdien av "første rimelige digitale SLR" har lagt seg og interessen fra "first-news"-kjøperne er overført til D70.

 

Det ser ut til at Nikon kanskje kan innfri der hvor 300D har sine største svakheter.

Til litt over tusenlappen mer er en skikkelig konstruksjon og vesentlig bedre optikk heller billig ... og det skal bli spennende å se løpet videre.

 

Canons største gevinst har vært å være først ute, - 300D med sin plastkonstruksjon, pakkeoptikk, osv hadde ikke vært i nærheten av samme suksess hvis den skulle lanseres i et etablert marked.

Men det har sikkert Canon utnyttet til fingerspissene, sjelden har et produkt blitt markedsført så tungt i Norge, samtidig som leverandøren ikke har vært i stand til å levere et eneste eksemplar...

 

Phuuuu... det ble mye dette her... men det skal bli spennende å se de første testene av D70... ikke sant? :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, dette ser lovende ut. 18-70 mm objektivet virker bra, selv om det byggemessig ikke virker like godt som Canons L-objektiver. Til en pris på ca. 4500 kroner for objektivet er det likevel uten reell konkurranse.

 

Skal også bli spennende å se hva Canon klarer å hoste opp nå i forbindelse med PMA-messen i Las Vegas.

Lenke til kommentar

Hei!

Ja dette har vært Canon's policy så lenge jeg kan huske hvertfall!. Hvem har glemt "krigen" fra 80¨- tallet, eks.kom Eos 650 i mars 87, et par mnd senere kom Eos 620. I okt. samme år kom 750, og bare et par uker etter denne kom forsyne meg 850!!! Og slik fortsatte det. Når en så tenker på alle kompaktene som også kom i denne tiden så må en anta at de hadde det rimelig travelt der hos Canon.

Ut fra dette kan en vel regne med at Canon kommer med 300D's etterfølger allerede i løpet av våren, det tipper hvertfall jeg. Canon har med 300D sikret seg maaaaange kunder for oppfølgeren og det var vel det som også var planen. En strippet og "billig" plastsak som prismessig var overkommelig for de fleste og attpå til ga glimrende bilder. Det blir nok mange 300D å velge mellom på bruktmarkedet utover sommeren for jeg tror oppfølgeren vil hamle opp med Nikon D70 og vel så det.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Jeg likte de anbefalte prisene i dollar bedre enn i kr.. ($999/$1299 vs 11995kr/15995 for hus/hus med 18-70mm). Noen som tør anslå hva kameraet faktisk kan komme til å bli solgt for?? Til sammenlikning så selges jo gjerne Canon 10D for $1500 i USA rundt 14000kr i Norge..

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar

Dette blir utrolig bra.

Hvilket annet objektiv blir levert sammen med D70. 18-70 mm blir jo ganske dyr.

Kan egentlig ikke fatte hva Nikon prøver på med coolpix 8700. Hvem vil vel kjøpe et digitalt kompaktkamera til prisen for en speilrefleks. Selv om det føger med et godt objektiv, og oppløsninga er bedre, blir det aldri som en speilrefleks.

 

Mvh Isen

Lenke til kommentar

Her har Nikon virkelig vist at de bryr seg om brukerne, i motsetning til Canon som med hensikt fjerner funksjonalitet fra modellene sine. 300D ble i mine øyne aldri noen reell konkurrent til 10D, med sitt billige plastikkchassi og med hensikt fjernede funksjoner (noe Canon visstnok gjorde for at den skulle bli klart dårligere enn 10D).

 

Med D70 har Nikon oppgradert D100, og samtidig satt ned prisen. Det er slik man driver god markedsføring. Denne brukervennlige linjen fra Nikons side kan være det som får meg til å lande på Nikon-siden i speilrefleksvalget (har nemlig fortsatt ingen speilrefleks).

Endret av Motig
Lenke til kommentar
Her har Nikon virkelig vist at de bryr seg om brukerne, i motsetning til Canon som med hensikt fjerner funksjonalitet fra modellene sine. 300D ble i mine øyne aldri noen reell konkurrent til 10D, med sitt billige plastikkchassi og med hensikt fjernede funksjoner (noe Canon visstnok gjorde for at den skulle bli klart dårligere enn 10D. Kan man bli mer kynisk? Vil man ikke betale dyrt, skal man heller ikke få noe godt produkt. Det synes å være Canons filosofi).

 

Med D70 har Nikon oppgradert D100, og samtidig satt ned prisen. Det er slik man driver god markedsføring. Denne brukervennlige linjen fra Nikons side kan være det som får meg til å lande på Nikon-siden i speilrefleksvalget (har nemlig fortsatt ingen speilrefleks).

Har svart i en annen tråd, men kan jo gjenta.

 

Canon kom med 10D, som er en oppgradert D60 til en langt lavere pris, for å konkurrere med Nikons D100. Når Nikon nå kommer med et billigere og bedre kamera, så er det ikke for å være snill, men for å sloss for sin del av markedet.

 

300D har vært alene på det lave prisnivået, og selvfølgelig nedstrippet i forhold til 10D. Hvorfor i all verden skulle de konkurrere ut sitt eget produkt?

Lenke til kommentar

"Kan egentlig ikke fatte hva Nikon prøver på med coolpix 8700. Hvem vil vel kjøpe et digitalt kompaktkamera til prisen for en speilrefleks. Selv om det føger med et godt objektiv, og oppløsninga er bedre, blir det aldri som en speilrefleks."

 

Hei!

Jo det kan jeg forstå! Etter 30 år med en svær fotobag på nakken med ørten objektiver, filter og alt som følger med, er det ikke noe jeg ønsker mere velkommen enn et kompaktkamera, et som kunne holde tritt med en speilrefleks opp til 400 iso hvertfall. Nå skulle jeg helst ha sett at brennviddeområdet var 28 - 200mm i stedet for 35 - 280mm , men det kommer sikkert. Hadde stor tro på Sony's 828, men hvem kjøper et kamera hvor en er låst til iso 64 - til nød 100. Jeg var på nippet til å kjøpe E-1, men med ekstra objektiver, blits og det som måtte komme etter hvert, ville det bli samme greia på nytt. Jeg er ferdig med eksperimenteringen for lengst, tele og makrokonverteren, 300mm, 135mm, 85mm, 50mm, 35mm, 24mm, 28 - 85mm og 70 - 210mm står i skapet og støver ned sammens med to uhyrer av noen blitser, en eske med filter, revers ringer og gudene vet hva! Det siste året har min oly C5050Z klart brasenne med glans - når det gjelder bildekvalitet. At den er ei sinke for stå sin prøve, jeg har det ikke travelt lengre. Det beste av alt, den får plass i den lille videobagen sammens med mob.telf. batteriladder og ekstra batterier - og på småturer går den fint i jakkelomma.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

8700 vil aldri nå opp mot Sony F828 og Minolta A1. Grunnen er enkel: De to sistnevnte har manuell zoom. Selv om 8700 skulle få noe mindre støy (noe som gjenstår å se), kan det ikke på noen som helst måte oppveie ulempene med elektronisk zoom.

 

At F828 sine fordeler klart oppveier ulempene bekreftes forøvrig i DENNE og DENNE testen. Kameraets manuelle zoom fremheves her som dets kanskje største fordel.

Lenke til kommentar

s-ki

s-ki skrev

Hei!

Jo det kan jeg forstå! Etter 30 år med en svær fotobag på nakken med ørten objektiver, filter og alt som følger med, er det ikke noe jeg ønsker mere velkommen enn et kompaktkamera, et  som kunne holde tritt med en speilrefleks opp til 400 iso hvertfall. Nå skulle jeg helst ha sett at brennviddeområdet var 28 - 200mm i stedet for 35 - 280mm , men det kommer sikkert. Hadde stor tro på Sony's 828, men hvem kjøper et kamera hvor en er låst til iso 64 - til nød 100. Jeg var på nippet til å kjøpe E-1, men med ekstra objektiver, blits og det som måtte komme etter hvert, ville det bli samme greia på nytt. Jeg er ferdig med eksperimenteringen for lengst, tele og makrokonverteren, 300mm, 135mm, 85mm, 50mm, 35mm, 24mm, 28 - 85mm og 70 - 210mm står i skapet og støver ned sammens med to uhyrer av noen blitser, en eske med filter, revers ringer og gudene vet hva! Det siste året har min oly C5050Z klart brasenne med glans - når det gjelder bildekvalitet. At den er ei sinke for stå sin prøve, jeg har det ikke travelt lengre. Det beste av alt, den får plass i den lille videobagen sammens med mob.telf. batteriladder og ekstra batterier - og på småturer går den fint i jakkelomma.

mvh

s-ki

 

Hei.

Interresant å høre din mening om speilrefleks.

Jeg er vel kansje i helt motsatt situasjon. Jeg er lei av sene reaksjonstider, unøyaktig søker, kun innebygd svak blitz, og ingen mulighet for å bytte objektiv.

8700 er sikkert en kjempe bra kompakt, men for meg blir det dumt å betale like mye får dårligere bildekvalitet, mindre innstillingsmuligheter og mindre fleksibelt.

Men da spørs det om jeg orker å dra på en speilrefleks.

 

Mvh Isen :)

Endret av isen
Lenke til kommentar

Totalt enig med Isen!

 

Den lille prisen man må betale ekstra for et speilreflekskamera gjenspeiler seg i de mange mulighetene et slikt kamera har. Type kompaktkamera kan ALDRI konkurere ut speilrefleks, aldri! (Ser bort fra konkuranser som Hvilket kamera har mest støy, Lettest vekt, dårligst zoom osv!) :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...