sickboi Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 skal snart kople opp min gamle pc mot min nye, kunne dette før, men nå har jeg glemt helt hvordan dette gjøres. veit jeg må ha en kryssa tp kabel, men hvor skal den plasseres i min nye pc siden nettverkslotten allerede er i bruk pga en router jeg har(nextgentel) må man ha 2 forskjellige ip adresser når man kobler opp 2 maskiner? hadde i første omgang bare tenkt å ha min nye pc oppkopla mot nett. håper noen kan hjelpe meg!
SS7 Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 (endret) Du må nok ha to nettverkskort. Det skal i teorien være nok å lage et eget ip oppsett for det kortet som er koblet mot den andre maskina. Noe ca likt dette burde gjøre susen gateway: 10.10.10.1 Ip på kort2 i maskinen som er koblet til nett: 10.10.10.2 Ip på den gamle maskinen: 10.10.10.3 Nettmask: 255.255.255.0 Om du vil ha dette på nett er det i WinXP bare å markere nettverkskoblingen for det kortet som er koblet mot nett og det som er koblet til den andre maskinen og velge Bridge Connection. I win98 er det vel noe med Internet connection Sharing, men det har jeg aldri brukt selv, og vil dermed ikke uttale meg om det. Mulig jeg tar feil, lenge siden jeg har satt opp ipnettverk manuellt. Edit: typo Endret 28. januar 2004 av FiliusVita
sickboi Skrevet 28. januar 2004 Forfatter Skrevet 28. januar 2004 hmmm..takker, men lurer på åssen d blir da, når man skal motta automatisk ip adresse når man skal på nett..?
oslo72 Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 I stedet for å kjøpe et nytt nettkort kan du jo også kjøpe en billig router med flere utganger. Litt mer fremtidsrettet, og du kan surfe fra begge maskiner...
SS7 Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 hmmm..takker, men lurer på åssen d blir da, når man skal motta automatisk ip adresse når man skal på nett..? Altså, du lar oppsettet på det nåværende kortet forbli slik det er i dag. Den andre maskinen vil komme seg på nett med den faste internip'n siden den vil sende forspørselen til hovedmaskina som igjenn vil sende den ut på nett. Men jeg vil støtte oslo27 i at det er bedre, enklere og mer fremtidsrettet å kjøpe en liten router. Da kan du jo også koble på flere maskiner om det skulle være ønskelig.
BlondGod Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 (endret) Under "hjelp/help" i win 98 kan du søke på "ICS", og der vil du få steg-for-steg informasjon om hvordan du deler en internett forbindelse. hvis begge maskinene kjører win98 vil du også ha muligheten for å lage en diskett med oppsett for maskin 2 (den som bruker maskin 1 for oppkobling). Husk at det er kun den maskinen som er koblet opp mot modem/router som skal ha ICS "slått på". Jeg mener å huske at maskin 1 automatisk tildeler maskin 2 en ip adresse, men at internettet kun "ser" én ip adresse.(I.e. 1 og 2 deler samme ip adresse). tror det stemmer? Dette er min erfaring med en bærbar win98 maskin koblet opp mot en trådløs router, og en stasjonær winXP Pro(eng) maskin som brukte internett forbindelsen til den bærbare. bærbar = aksesspunkt med andre ord. hvordan dette fungerer med win98+win98/ xp+xp aner jeg altså desverre ikke. Løkke tæll! EDIT: Dæng!, jeg er alt for treig til å svare tydligvis Endret 28. januar 2004 av BlondGod
Mr-CEO Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 (endret) hmmm..takker, men lurer på åssen d blir da, når man skal motta automatisk ip adresse når man skal på nett..? Du setter det kortet som er koblet til rutern til å motta automatisk IP og det kortet som er koblet til den gamle PCen til en manuell IP. Feks slik det er skrevet i posten til FiliusVita. Med flere nettverkskort kan du ha flere IP oppsett EDIT: Du er ikke den eneste som er treg Endret 28. januar 2004 av Mr-CEO
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå