Olle P Skrevet 27. januar 2004 Skrevet 27. januar 2004 Jag har långt framskridna planer på att köpa detta kort, eftersom priset har sjunkit till rimlig nivå nu. Det skall få vattenkylning innan jag slutligt monterar in det i datorn, så ljudnivån är ointressant. Jag anser det därför också vara en fördel att det är separata kylflänsar till minnena. Den enda ut/in-gång jag behöver är VGA, resten är ointressanta för mej. Är det någon av er som vet mera om hur just detta kort är? Några särskilda svagheter gentemot andra kort baserade på FX5900? Har ännu inte hittat någon recension, bara en av "storebror" Ultra/1200 där just det exemplaret hade på tok för mycket goop så att det kortslöt benen på en del kretsar. (Grafikkort med ATI-kretsar är inte ett alternativ, eftersom jag anser stöd för "fog tables" vara ett absolut måste.) Tackar på förhand Olle
Endre Skrevet 27. januar 2004 Skrevet 27. januar 2004 Tja... det har bare 2,8ns minne, FX5900 finnes også med 2,2ns (men de er vel endel dyrere).
Olle P Skrevet 28. januar 2004 Forfatter Skrevet 28. januar 2004 Japp, snabbare minne gör att priset för kortet ökar med 75% eller mer. (Annars hade jag självklart valt en sådan.) /Olle
Mushaboom Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 Jeg har meget gode erfaringer med det kortet. Syns ikke det bråker så fælt og det klokker meget bra
Olle P Skrevet 28. januar 2004 Forfatter Skrevet 28. januar 2004 Låter bra det! Då blir det beställt i helgen... /Olle
lperik Skrevet 28. januar 2004 Skrevet 28. januar 2004 Låter bra det! Då blir det beställt i helgen... /Olle Bra valg!
Endre Skrevet 29. januar 2004 Skrevet 29. januar 2004 Så må jeg få spørre: Hva er "fog tables", og hva er så stas med det?
Olle P Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Skrevet 29. januar 2004 "Fog table emulation" är en standardfunktion i DirectX som funnits med i sisådär fem år eller mer. Den kan användas för att skapa halvgenomskinliga ytor i 3D-grafiken. De allra flesta program som använder DirectX utnyttjar inte fog tables, har jag märkt, och det är varför det inte är mer känt som begrepp och ATI kommer så lindrigt undan. Bland annat Combat Mission, som jag verkligen gillar, använder fog tables. Om man då har grafikkretsar som inte stöder fog tables, t ex ATIs, kan man överhuvudtaget inte se någon dimma, rök- och dammoln blir helt ogenomskinliga och fula, husväggar, som kan fås halvgenomskinliga om det är trupp i huset, blir i stället osynliga. Här kan du se vad skillnaden är när man spelar det nya spelet CMAK med högsta möjliga realism i grafiken (som kör DirX8). Scenen är någonstans i Cyrenaiaka, en tidig morgon i januari med dimma och regn... Med nVidia-baserat kort. Med ATI-baserat kort. (Klicka på bilderna för att få se hela screenen.) Från CMAKs FAQ: Problem: I have a ATI Radeon card but I can not see any fog graphics on my PC with Windows installed. Cause/Solution: This is a problem with the drivers that ATI makes for Windows based systems. For some reason they have decided to not support "fog table emulation" which is needed to show the fog graphics in CMAK. För en mer teknisk beskrivning hänvisar jag till Microsofts supportsidor, sök efter "fog table". /Olle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå