Gå til innhold

Kabinettvifter


Berrern

Anbefalte innlegg

Beklager alle trådene, mye jeg lurer på denne morgenen :p

 

Jeg mottar snart et nytt kabinett med 5 stk 80x80 viftehull. 1 i toppen, 1 i front, 1 bak og 2 i sidedøren.

 

Spørsmålet mitt er hvilken vei jeg skal sette de forskjellige viftene? Viftehullet på toppen er logisk, det skal vel blåse ut, men hva med de andre? Fronthullet sitter helt nederst, sidedørhullene sitter nederst og på midten (bakerst på sidedøren) - og hullet bak sitter litt høyere enn midt på. Den øverste av viftene i døra sitter rett foran AGP-porten, så denne bør vel suge inn luft?

 

Alle viftene vil ha samme effekt (eller lønner ikke dette seg? Er ikke for sent å forandre bestillingen enda!).

 

Håper noen kan hjelpe!

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 i toppen: Som du sa, for å blåse ut siden varm luft stiger

1 i front: Blåser inn, regner med at denne er langt nede og vil ta av den kaldeste lufta i rommet

1 bak: Denne er ganske høyt oppe så vil anbefale at denne blåser ut

2 i sidedøren: Disse to bør blåse inn i kabinettet, regner med at du har ei strømforsyningsvifte som også blåser ut, da vil du ha like mange som blåse inn og ut, siden disse også står nære grafikkort så vil du få en kjølig bris over det :)

 

Edit: noen skrivefeil blir det alltid ;)

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Godt forslag til oppsett av vifter, men jeg lurer på på hvilke vifter du skal ha. For det har jo en del med luftgjennomstrømmningen å gjøre. Skal du ha ekstrem luftkjøling anbeflaler jeg Delta vifter, men det kommer jo som sagt ann på om du skal overklokke eller ikke(husk dimmer). :eek: Men satser du på en stille pc vil jeg anbefale papst vifter, de er pålitelige og flytter en del luft uten at de bråker som et helikopter. :thumbs:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :)

 

Jeg skal ha vannkjøling, så viftestyrke betyr egentlig ikke så mye.. Trenger jo knapt kabinettvifter, men det er ikke noe pent med 5 hull i kabinettet heller ;)

 

Skal gå for 5 stk. 80mm SunBeam m/LED vifter, som hver flytter 58m³/time. PSU er en Fortron/Source, 400W, ATX12V m/120 mm vifte, vet ikke hvor mye luft den flytter.

Andre vifter i kabinettet kommer til å være en liten harddisk-vifte (60mm tror jeg) og radiator-viften (120mm). Varmekilder blir jo radiator og kjøleribber på VGA- og PC-minne.

 

Er fortsatt forslaget fra White_Tiger fornuftig? Høres jo bra ut :)

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Det er slik som White_Tiger sier jeg ville gjort det.

Er du heldig vil det oppsettet gi deg et lite overtrykk, slik at du unngår at støv suges inn gjennom alle kabinettets små åpninger. Dette har dog ingenting å si, med mindre du monterer en eller annen form for støvfilter. Slike man kjøper er gode, men dyre. Å strekke en nylonstrømpe foran gir nok tilnærmet likt samme resultat.

Lenke til kommentar

Det vil jo være mindre som blåser inn (3 stk 80mm) enn ut (2 stk 80mm + PSU 120mm), det er kanskje dette du mener med 'overtrykk'?

 

Slike støvfilter, hvordan fungerer de? Vil de blokkere mye for LED'ene i viftene? Og hvor dyre er de?

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Det vil jo være mindre som blåser inn (3 stk 80mm) enn ut (2 stk 80mm + PSU 120mm), det er kanskje dette du mener med 'overtrykk'?

 

Slike støvfilter, hvordan fungerer de? Vil de blokkere mye for LED'ene i viftene? Og hvor dyre er de?

jeg har 3 sånn filtre på viftene min og de blokker ikke led,s man setter dem på bakk delen av de viftene som blåser inn (seff)

koster ikke så mye kjøpte mine på microplex :thumbup:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FF80

koster 30 kr st er ikke helt lik den som er på bilde men nesten samme

Lenke til kommentar

Takk for linken, bestiller 3 slike jeg :)

 

En ting til jeg lurer på, når jeg først har oppmerksomheten til dere vifte-eksperter :D Til radiatoren i vannkjølingen min følger det med en Sunon 120mm vifte. Denne gir hele 35dB lyd, og jeg syntes det blir litt mye. Kapasiteten er 141 m3/time.

 

Finnes det noen andre og mer stillegående 120mm vifter? Fant ikke noen på Microplex med samme kapasitet, kanskje noen vet om noen andre sjapper med gode (og mange) viftealternativer? Eller finnes det ikke kraftige, stillegående 120mm-vifter?

 

EDIT: Noen leif'er

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Takk for linken, bestiller 3 slike jeg :)

 

En ting til jeg lurer på, når jeg først har oppmerksomheten til dere vifte-eksperter :D Til radiatoren i vannkjølingen min følger det med en Sunon 120mm vifte. Denne gir hele 35dB lyd, og jeg syntes det blir litt mye. Kapasiteten er 141 m3/time.

 

Finnes det noen andre og mer stillegående 120mm vifter? Fant ikke noen på Microplex med samme kapasitet, kanskje noen vet om noen andre sjapper med gode (og mange) viftealternativer? Eller finnes det ikke kraftige, stillegående 120mm-vifter?

 

EDIT: Noen leif'er

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TFD12025L12C

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&Av...8&view=detailed

 

her er de noen som er greie husk de at db er fra når vifta går på fult

 

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet424.htm

Lenke til kommentar

Takk for linkene, men disse viftene er ikke kraftige nok (tror jeg).

 

Sunon-viften som skal erstattes flytter 141 m3/time, de du listet opp flytter hhv. 127, 94 og 120 m3/time..

 

Er jo litt dumt å bytte den ut med en vifte med mindre kapasitet, eller? Kanskje 127 holder, noen som vet det? Den er jo relativt mye stillere også :)

Lenke til kommentar

Takk for linkene, men disse viftene er ikke kraftige nok (tror jeg).

 

Sunon-viften som skal erstattes flytter 141 m3/time, de du listet opp flytter hhv. 127, 94 og 120 m3/time..

 

Er jo litt dumt å bytte den ut med en vifte med mindre kapasitet, eller? Kanskje 127 holder, noen som vet det? Den er jo relativt mye stillere også :)

tror nok de holder med 1 av de jeg opp gav eller så kan du jo skaffe deg en vifte kontroll så kan du justere farta selv

;):w00t:

Lenke til kommentar
tror nok de holder med 1 av de jeg opp gav eller så kan du jo skaffe deg en vifte kontroll så kan du justere farta selv

;):w00t:

Joa, godt poeng, men jeg skal kjøre denne viften på max. hele tiden, slik at radiator-tempen holder seg så lav som mulig.. Så jeg trenger virkelig en stille luring, helst under 30dB :p

Lenke til kommentar
tror nok de holder med 1 av de jeg opp gav eller så kan du jo skaffe deg en vifte kontroll så kan du justere farta selv

;):w00t:

Joa, godt poeng, men jeg skal kjøre denne viften på max. hele tiden, slik at radiator-tempen holder seg så lav som mulig.. Så jeg trenger virkelig en stille luring, helst under 30dB :p

trot ikke de er så lett å få tak i noen 120 mm vifter som går på 25 db da må du nesten bruke vifte kontroll har hvert på komplett.no og microplex.no å kikka både høy og lavt. men de var ikke noe å spore opp :dontgetit: men ska ta en tur på psdata.no å kikke nå :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg fant en som nærmer seg! :)

 

Enermax justerbar 12cm.

 

Den flytter hele 161 m3/h, og har en støy på 30dB på max! Iom at denne tom. er kraftigere enn Sunon-vifta, trenger jeg jo ikke kjøre den på fullt, så da oppnår jeg sikkert nærmere 27dB :)

 

Produktdetaljer (scroll helt ned, den er på bunnen): http://www.enermax.com.tw/uc-8fab.htm

 

Si ifra hvis du finner noen enda stillere er du snill :D

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Waterchill-vannkjøling, og der følger det med en bråkete Sunon-120mm radiatorvifte. Hvis det er dette du hr kjøpt så er det mulighet for å sette vifta på 5 eller 7V istedet for 12V, og da vil den bråke mindre.

 

Skal du kjøpe nye vifter så sier jeg bare papst. dem har godt utvalg og bra kvalitet

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt Waterchill-vannkjøling, og der følger det med en bråkete Sunon-120mm radiatorvifte. Hvis det er dette du hr kjøpt så er det mulighet for å sette vifta på 5 eller 7V istedet for 12V, og da vil den bråke mindre.

 

Skal du kjøpe nye vifter så sier jeg bare papst. dem har godt utvalg og bra kvalitet

Jepp, det er det fulle settet til WaterChill :)

 

Har sett at vifta er justerbar, men jeg vil ha radiator'n så kald som mulig, noe som innebærer at vifta bør kjøres på fullt.

 

Så på vifter fra Papst også, dessverre var dem enten for svake eller for bråkete :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...