Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DNS Setup


Anbefalte innlegg

Har en server på mitt nettverk. Denne serveren står som DNS og DHCP-server.

Problemet er at når maskinene på mitt nettverk prøver å komme seg på min internettadresse, så får jeg beskjed om at siden ikke finnes.

Min server har ip 192.168.0.10

Routeren har ip 192.168.0.1

 

På serveren står DNS som 192.168.0.1(router), mens alle maskinene har DNS som 192.168.0.10(server). Alle kommer seg på nett, men ingen kan altså komme seg på min hjemmeside.

 

Så hva gjør jeg for å fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis din hjemmeside ligger på serveren, kommer du ikke inn på den pga det er samme IP, og ruteren din støtter ikke "loopback".

 

Vi kommer sikkert inn på den.

 

Du kan fikse det hvis du legger til domenet på dns serveren din.

 

Er det windows eller linux?

Hjemmesiden ligger hos kvalito.no. Altså ikke hos meg.

Folk utenfor nettverket kommer inn uten problemer.

Kjører windows2000 server.

Hvordan legger jeg så til domenet på DNS serveren?

Lenke til kommentar

Det første jeg vil du skal gjøre er å ta en ping av www.vg.no ifra en klient. Får du ikke noe svar der så prøver du 193.69.165.20 . Gjør så det samme med din side.

 

Det er nok helt sikkert en triviell sak, men det er litt avhengig av hvordan du har satt opp maskinene i nettverket. La en av klientene prøve seg med DNS 192.168.0.1 (ruteren) altså, fjern alle tegn hvor serveren er DNS. Se om alt enda fungerer, og internettet fungerer.

 

Det andre som kan anbefales er å sende DNS requests mot internett direkte på internettet og ikke la ruteren slippe å finne hver DNS request du sender hans vei. Du sparer et ledd her. Skriv inn din internettleverandørs DNS og ruterens IP som gateway.

 

Edit: Gjorde meg selv litt enklere å forstå.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

dersom du kjøre en windowsbasert server (i dette eksempelet windows 2000)

kan du gå på egenskaper for dns-serveren din, og legge til din ISP's dns-adresser under 'root hints', og fjerne alle som ligger der fra før.

sett routeren din, 192.168.0.1, til gateway.

 

så kan du legge inn din server's ip-adresse, 192.168.0.10, som dns og gateway i ditt dhcp-scope.

Lenke til kommentar

Problemet hans er at hans dns ikke forwarder ukjente requests. Så om ikke din dns kjenner domenet sender den ikke videre forespørselen.

 

En dns kan jobbe i 2 moduser:

 

1. closed no forward, da betjener den kun sine egne domener. meget grei løsning dersom DNS bare skal vær dns for domener og ikke for klient requests.

 

2. Forwarded, da vil din dns videresende forespørsler dersom den selv ikke er DNS for domenet. Dette er hensiktsmessig dersom man skal være dns for klienter også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Problemet hans er at hans dns ikke forwarder ukjente requests. Så om ikke din dns kjenner domenet sender den ikke videre forespørselen.

det er akkurat derfor en skal legge inn andre dns-servere i root hints, for eksempel telenor og nextgentel sine. dersom en klient spør etter en adresse som ikke allerede finnes på dns-serveren, spør serveren lengre opp i hierarkiet, nemlig de serverne du har lagt til i root hints.

Lenke til kommentar
Rett meg hvis jeg tar feil, men vil ikke det å bruke en router på lokalnettverket som dns gi (marginalt) raskere oppslag på internett?

jo, dersom alle requestene som blir/skal bli utført ligger cachet i routingtabellen på routeren på lokalnettverket.

 

dersom routeren nettopp er resatt vil det ta lenger tid for den lokale routeren å spørre en annen dns-server om oppslaget første gangen. dette skjer jo bare første gangen en skal innpå en site, så det burde ikke være det største problemet.

Endret av plumbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...