Gå til innhold

Konvertering av .mid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken sequenser bruker du?

 

Vel, det spiller nå ikke så stor rolle. Jeg har skrevet et FAQ for dette for en annen (engelsk) side. Bare husk å bytte ut ordet "Sonar" med den sequenseren du bruker. :)

 

 

You need to record the MIDI as audio. MIDI is only signals with information about note, pitch, sound to be used, and so on, and it's therefore not applied to the final mix.

 

There are several thing to do, depending on which MIDI-source you are using. Get ready to record MIDI!

 

 

Creative soundfont:

 

- In the Creative Surround Mixer (Start -> Programs -> Creative, by default), -select "MIDI Synth" as the recording source.

- In Sonar, create an Audiotrack (Insert -> Audiotrack), record away

 

 

External MIDI-device:

 

- Open the  Windows Mixer (doubble-click the little speaker next to your clock or go Start -> Programs -> Accessories -> Entertainment -> Volume Control)

- Go for Options -> Properties -> Recording, select the "Line In" and hit "OK".

- Make shure it's selected and it's volume is turned up.

- In Sonar, create an Audiotrack (Insert -> Audiotrack), record away!

Lenke til kommentar

Regner da med at MIDI-lydene blir spillt av ved bruk av synthen på SB 128 kortet?

 

Da skulle det gå å sette Recording Source på "MIDI Synth".

 

 

Hvis ikke dette fungerer, kan man alltid ta den enkleste løsningen. Ta en jack-til-jack (stereo) ledning og koble sammen utgang og inngang (ikke bruk mic). Mute alle andre spor utenom trommene, opprett et nytt audiotrack og trykk Record.

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis du skal spille av en midi- fil (.mid) trenger du enten en sequencer prog (f.eks Sonar) eller en softsynth som Reason. Midi filer er bare en form for noteinformasjon.., enkelt forklart...

Når du har bestemt deg for en avspiller så velger du avspilling til kanal 10 som er standard trommekanal i "General Midi" spec'en.

Er du så fornøyd med sporet ditt - kan du sende det til opptak ved å rute stereo ut fra synth / lydkort til inngang på samme lydkort (f.eks i Windows Mixer) og gjøre opptaket ditt i Cool Edit eller Adobe greia...

PS. Du kan også spille av midi i Windows Media Player eller Winamp - men det forutsetter at midi-filen er ferdigredigert på forhånd med tanke på avspillingskanal og controllerinformasjon etc.

 

Håper dette var til hjelp. :-)

Lenke til kommentar

Moskus:

Aner ikke hva slags program Guitar Pro 4 er....men ålreit hvis det er et seqencer prog skulle det jo være så enkelt som vi har forklart. Spille av f.eks GM lydene til SB128 kortet med MediaPlayer ellerno og gjøre opptak i Cool...

 

rasgar:

Alternativt kan du "rendre" de med f.eks Reason - eller Midi2Wav Recorder.

Gjorde et søk i Google: www.midi2wav.com/ eller www.intelliscore.net/

Mange muligheter... :-)

Lenke til kommentar

vel, jeg er ikke synth/techno-kær (mer innenfor hardcore og metall, jeg da) , men det er sikkert ålreit det der, minner meg egentlig litt om megaman og det er jo bra :)

 

Jeg har akkurat fått til den pokkers konverteringa, så jeg legger ut låtene når de er ferdig, så får dere hørt resultatet! :)

 

(btw, audigy-kort på vei til heimen :p, gjør sikkert ting lettere med studioet mitt også :) )

Lenke til kommentar
Setter pris på litt konstruktiv kritikk - er jo så lett å høre seg "blind" på eget materiale... :blush:

Har du noen coole tunes på gang eller...? :)

Er ikke sikker på om jeg er den rette til å gi konstruktiv kritikker på den type musikk. Ikke helt min still (heller). ;)

 

 

Selv har jeg musikk i hauger. Problemet er jo at jeg har blitt perfeksjonist med tid og stunder, slik at jeg ikke legger ut noe på nett før jeg er helt fornøyd. Og det tar litt tid... Beklageligvis ligger derfor lite og ingenting på nett. :blush:

 

 

 

 

rasgar, hvis du bygger et litt mer "seriøst" hjemmestudio, vil et bedre lydkort en Creative sine være en veldig god investering. Se på www.procom.no :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...