Gå til innhold

Hva skal jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en stund brukt win2000 som server, men etter en masse kluss har jeg bestemt meg for å legge inn linux istedet. :thumbs: Men hva skal jeg bruke?

Tenkte på debian eller redhat.

 

Maskinen har en 450mhz cpu med 192 mb ram. Harddisken er på 8gbg + en disk på 80gb.

Legger inn linuxen på den med 8gb.

80gb disken er formatert med NTFS i windows og inneholder endel filmer og musikk jeg ikke vil miste. Blir dette et problem når jeg går over til linux?

 

Håper dere kan svare på dette.

 

Hilsen Midgard :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NTFS-partisjonen vil være ikke være skrivbar under linux, bare lesbar.

Ok, hvordan får jeg disken skrivbar? Kan jeg feks skrive til de fra en annen windows-maskin?

Nei, linux er ikke noe glad i NTFS. Akkurat som at Windows ikke er noe glad i Ext2, Ext3, ReiserFS, JFS og XFS. Det skyldes rett og slett at MS ikke er noe særlig villige til å gi ut spesifikasjonene til NTFS, og at andre utviklere av andre OS må benytte seg av reverse-engineering for å implementere støtte.

 

Linux bør derfor kun brukes til å LESE en NTFS-partisjon.

 

I ditt tilfelle bør du forsøke å gjøre om partisjonen til et annet filsystem, og det kan gjøres på en trygg og en utrygg måte:

 

1. Kopier alle filene midlertidig over til en annen disk, formater med nytt filsystem og kopier filene tilbake.

 

2. Hvis du tør kan du f.eks bruke PartitionMagic eller tilsvarende program for å konvertere NTFS-partisjonen til FAT32, som støttes både av Linux og Wintendo. Men det er alltid en viss risiko ved slike operasjoner. Ulempen med FAT32 er at det ikke har noe filsikkerhet (hvis du trenger det), ingen journaling, fragmenterer raskt, og sløser endel diskplass hvis man har mange små filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...