Gå til innhold

Dual prosessor

Ba_ka

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har kjøpt meg eit hovedkort P3 694D Pro(MS-6321) dual prosessor. Det eg lurte på

hva om eg kan bruke to forsjellige prosessorer på det. 1 på 600Mhz og ein på

1000Mhz. (Dei er heilt like unntatt Mhz) Eller må eg kjøpa ein duppetitt og ha i cpu

nummer 2 og kun bruke cpu nummer 1.

Dersom det funker kjører maskinen på max 600Mhz da?.

Hadde vøri kjekt med noean svar ja.

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...tail.php?UID=83

Endret av Ba_ka
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du legger ved en link til produsentens beskrivelse av hovedkortet så blir det litt mindre jobb å finne ut av hva du egentlig spør om. Uansett så vil det ikke fungere med to forskjellige prosessorer på de fleste plattformer. Av og til kan det bli problemer om du benytter prosessorer som er "helt" like men med forskjellig stepping.

Skrevet (endret)
Har kjøpt meg eit hovedkort 694D Pro (MS-6321) dual prosessor. Det eg lurte på

hva om eg kan bruke to forsjellige prosessorer på det. 1 på 600Mhz og ein på

1000Mhz. (Dei er heilt like unntatt Mhz) Eller må eg kjøpa ein duppetitt og ha i cpu

nummer 2 og kun bruke cpu nummer 1.

Dersom det funker kjører maskinen på max 600Mhz da?.

Hadde vøri kjekt med noean svar ja.

Nei, ingen dual hovedkort jeg kjenner til støtter prosessorer med forskjellig hastighet.

MSI 694D Pro med VIA 694XDP-brikkesett støtter kun P3 med samme hastighet.

Jeg hadde selv Abit VP6 dual P3 hovedkort med samme brikkesett for noen år siden som fungerte greit nok, men med svært dårlig skalering (les: utnyttelse av den andre prosessoren) grunnet elendig minnebåndbredde på minnekontrolleren til VIA-brikkesettet. Jeg hadde dual P3 933MHz, men ytelsemessig var jeg ikke i nærheten av et single Athlon 1.1GHz system som på det tidspunket kostet mindre enn halvparten av mitt system :wallbash:

Endret av snorreh
Skrevet

Trur eg skal uttelukke 2 stk.cpu. Eg skal kun bruke 1 cpu, er det noen som vet

kor eg kan kjøpa ein duppeditt "les: MS 6916 PGA 370 Bus Terminator Card"

til å putte i cpu nr.2. Har sett etter dem på PSData og Komplett men finner

in :scared: gen ting.

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger et terminator-kort til dette hovedkortet, se 2-4 i manualen:

"Please check onboard AGTL+ bus terminator resistor support at location (1)."

Hvis hovedkortet ditt har dette, så trenger du altså ikke terminator-kort :)

Skrevet

De av dere som sier at 694D Pro ikke støtter 2 cpuer med forskjellig hastighet : har dere prøvd ? Ikke det nei ... okei da var den saken grei.

Jeg har kjørt det hovedkortet der med en stykk 800Mhz P3 D-stepping og en 667Mhz C-stepping. Eneste som var likt på de CPUene var samme FSB ( dette ER et must). De hadde som sagt forskjellig stepping, noe som Intel selvsagt sier er fyfy. De hadde også forskjelllig default kjernespenning...

Men likevel så funka det. Greit nok, noen programmer som SiSoft Sandra klikka mongo og påstod at FSB var 7Mhz og at ytelsen var som en P-Pro 200Mhz, men det funka fett i praksis. Maskinen var stabil og fin .. ingen problemer. Og viktigst av alt; den kjørte virkelig med fullt trøkk på begge CPUene (kjøre to instanser av Seti@home osv). Ikke noe problem.

Eneste du må være obs på, er at du må sette den CPUen som har de dårligste specs'a i CPU-slot 0.

Skrevet

At det funka mer eller mindre greit for deg er ikke noen garanti for at det vil fungere med andre kombinasjoner. Det er en grunn til at Intel ikke annbefaler å kjøre forskjellig stepping/hastighet på prosessorene. Men for all del kjør i vei, det er vel ikke mye å tape på et så gammelt system uansett, og faren for at noe går i stykker er vel ikke veldig stor heller.

Mulig jeg får teste dette med to forskjellige prosessorer til sommeren, når jeg har bedre tid. Har et P2B-DS og noen PII liggende å slenge et sted. :)

Skrevet
De av dere som sier at 694D Pro ikke støtter 2 cpuer med forskjellig hastighet : har dere prøvd ? Ikke det nei ... okei da var den saken grei.

Jeg har kjørt det hovedkortet der med en stykk 800Mhz P3 D-stepping og en 667Mhz C-stepping. Eneste som var likt på de CPUene var samme FSB ( dette ER et must). De hadde som sagt forskjellig stepping, noe som Intel selvsagt sier er fyfy. De hadde også forskjelllig default kjernespenning...

Men likevel så funka det. Greit nok, noen programmer som SiSoft Sandra klikka mongo og påstod at FSB var 7Mhz og at ytelsen var som en P-Pro 200Mhz, men det funka fett i praksis. Maskinen var stabil og fin .. ingen problemer. Og viktigst av alt; den kjørte virkelig med fullt trøkk på begge CPUene (kjøre to instanser av Seti@home osv). Ikke noe problem.

Eneste du må være obs på, er at du må sette den CPUen som har de dårligste specs'a i CPU-slot 0.

Imponerende, jeg trodde ikke det var mulig :yes:

Litt dumt at den dårligste prosessoren må være i CPU-0 slotten da...

Skrevet
.....Eneste som var likt på de CPUene var samme FSB ( dette ER et must). .....

neida, alt som skjer er at den CPUen med raskest FSB kjøres på samme FSB som den trege. Den oppfører seg da som en CPU med lavere MHz. Multiplyer*FSB=MHz. Nå var riktignok systemet mitt litt ustabilt til tider, men det fungerte.

Skrevet

Jeg hadde et Asus Dual AMD kort for et år tilbake og det fungerte knirkefritt med 2 forskjellige CPUer, det sto til og med i instruksjonsboken at dette var mulig (men ikke anbefalt). Fikk aldri noen problemer med det.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...