Gå til innhold

Best lyd.. 1*15" eller 2*12" ??


Anbefalte innlegg

Når det gjelder forsterker, har jeg selv 2x MDS HC-400 (gamle serien til MDS) Disse spiller GARANTERT dritten av ALT annet i samme prisklasse. Du tror det faktisk ikke før du får prøvet dem. Er vel noe skrytewatt inne i bildet, men de er strømsterke nok i massevis til å drive det meste. En kamerat av meg har 1stk HC-400 og 2stk MDS Monster 12", og dette spiller fletta av alt i nærheten :smile: Du vil garantert ikke angre hvis du kjøper HC-serien til MDS.

 

Har forresten 2stk MDS Audiophile Power 1290 som jeg skal bygge kasser til etterhvert. Håper jeg blir like fornøyd med disse som med forsterkerene.

 

--

Tommy H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke anbefale den Pioneer CD-spilleren du hadde en link til. For lav ut-spenning på line-out. Du kan risikere å måtte booste bassen veldig på forsterkerene. Det måtte jeg på min. Jeg byttet ut min Pioneer med en kraftigere Sony. Ble mye renere bass. Har en gammel Scorpio med V6 2.8i og cruisecontrol+++. Den kommer med 90A dynamo som standard :grin: Kjører nå med 2x8" og 1x12" Kicker basser. Angrer på at jeg ikke kjøpte 2x12", men jeg prioriterte plass fremfor bass. Låter fett nok. Hele bilen rister av 12" bassen. 8" bassene er mer for å spille det som er mellom subben og resten av bilens høyttalere. Ville ikke kjøpt en 15" fremfor 2x12". Hvis bagasjeplassen ikke er viktig så ville jeg kjøpt en 15" til "ristebassen" og to 10" basser til trøkk.

 

[ Denne Melding var redigert av: olapirat på 2002-03-20 04:36 ]

Lenke til kommentar

For å svare på hvorfor man sier 2x12" = 18" og 2x15" = 21".

Man tar rett og slett mengden luft en 12" og en 15" flytter også ganger man opp. Derfor blir det at 2x12" flytter like mye luft som en 18" og 2x15" flytter like mye luft som en 21".

 

For å utdype skalaen litt:

 

.

.

2x8" = 12"

2x10" = 15"

2x12" = 18"

2x15" = 21"

.

.

 

Det er flere ting man må ta med i regnestykket, generelt sett er større elementer tregere til å skifte retning, man får "slappere" bass. Derfor sier de fleste her at du skal gå for 2x12" istedenfor 1 15" eller større. Vil man ha enda mer kick og fortsatt behold mesteparten av dypbassen er 2x10" også et bra alternativ. Vel og merke egner det seg for mindre biler. Ville ikke stappe 2x10" i en Scorpio og håpe på vill og dyp bass. :razz:

 

Det skal også sies at disse sammenlikningene funker innenfor en familie med elementer. Men ikke sammenlikn på denne måten med forskjellige fabrikater. Det er stor forskjell på mengden luft en 12" av x merke flytter iforhold til y merke. Da kommer man inn på slaglengde mm.

 

Lykke til med bilstereoen ihvertfall. :smile:

Lenke til kommentar

Heisann!

Prosjektet mitt ligg fortsatt på is... men eg har jalfall komme på andre (bedre?) tankar..

Har voldsomt lyst på to slike høgtalerar nå + ein slik forsterkar Prisen på det vil jo bli ca 10k da.. og det er jo ganske mykje meir enn eg hadde planlagt :smile:

Det er nok fare for at det ikkje blir noko fullt så kraftig, men eg trur nok eg skal ha 2*12" ja (kjem nok ikkje til å bruka bagasjerommet til noko spes. men ved nermare ettersyn er eg ikkje sikker på om eg hadde fått plass til ein 15"... måtte nok ha vinkla den ganske godt..)

 

Nå må eg jalfall få meg ein CD-spelar til bilen så får resten komma seinare.. eg har faktisk ikkje lyd i bilen for øyeblikket (bortsett frå ca kl. 7:30 når varmeapperatet står på for fullt..) og det er kjedelig :smile:

 

Forstatt takk for svar!

 

_________________

logotop.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: DoMind på 2002-03-23 00:23 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...