Gå til innhold

Oppgradere


nilsheim

Anbefalte innlegg

Hei.

Planlegger å oppgradere PC'en min. Hvilke komponenter må/bør jeg skifte ut? Er det smart å gå så langt som til et AMD64 basert system? Kjører med to skjermer og har tenkt å fortsette med det.

Tips mottas med takk!

 

Dagens konfigurasjon:

 

Computer

Operating System Microsoft Windows XP Professional

OS Service Pack Service Pack 1

 

Motherboard

CPU Type AMD Athlon XP, 1400 MHz (5.25 x 267) 1600+

Motherboard Name MSI K7T266 Pro2 (MS-6380 v2.0) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio)

Motherboard Chipset VIA VT8366A Apollo KT266A

System Memory 768 MB (DDR SDRAM)

BIOS Type AMI (11/30/01)

 

Display

Video Adapter NVIDIA GeForce4 Ti 4400 (128 MB)

Video Adapter NVIDIA GeForce4 Ti 4400 (128 MB)

3D Accelerator nVIDIA GeForce4 Ti 4400

Monitor Plug and Play Monitor [NoDB]

Monitor Plug and Play Monitor [NoDB] (737911494)

 

Multimedia

Audio Adapter Creative Audigy Platinum Sound Card

Audio Adapter VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

 

Storage

Floppy Drive Floppy disk drive

Disk Drive IC35L060AVER07-0 (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)

Disk Drive USB 2.0 Mobile Disk USB Device

Optical Drive ASUS CRW-2410S (24x/10x/40x CD-RW)

Optical Drive ATAPI DVD-ROM 16X (16x DVD-ROM)

 

Partitions

C: (NTFS) 56870 MB (41421 MB free)

D: (FAT32) 1759 MB (473 MB free)

 

Network

Network Adapter SMC EZ Card 10/100 (SMC1255TX)

 

Peripherals

USB Device Polar USB Interface

USB Device USB Composite Device

USB Device USB Human Interface Device

USB Device USB Human Interface Device

USB Device USB Mass Storage Device

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville ha pælma 2gb-hd'n og kjøpt en ny. Ville oxo kjøpt et nytt hk, kanskje MSI K7N2-L som jeg virkelig kan anbefale! :D

Hvor ser du at han har bare 2GB disk? Men ja en nyere større disk ville han fått mere fart på sitt system.

Han har vel en 60GB disk som er delt opp i to partisjoner.

 

nilsheim: En raskere systemdisk ville ha hjulpet en del, men det kommer også på hvor mye penger du vil bruke.

AMD 64 er ett bra system, men kan du ikke sette en større cpu på ditt nåværende hovedkort, har du skjekket det.

Lenke til kommentar
Ville ha pælma 2gb-hd'n og kjøpt en ny. Ville oxo kjøpt et nytt hk, kanskje MSI K7N2-L som jeg virkelig kan anbefale! :D

2GB disken hans er da en partisjon av 60GB'en. :roll:

 

Nei bytt ut hovedkort, prosessor og ram til et nyere Socket A system hvis du vil spare penger, eller gå for et A64 system om du vil ha det nyeste med beste ytelse. Abit NF7-S v2 eller Asus A7N8X GD og en XP2500+ pluss 2x256MB TwinMOS ram så har du grei ytelse og kan klokke litt også. Vil du ha A64 anbefaler jeg en A64 3000+ på et Gigabyte K8N eller K8NNXP (NXP utgaven har flere funksjoner), 2x512MB Corsair-ram. Skjermkortet ditt duger enda en stund og såfremst du ikke skal spille de aller nyeste spillene så kan du vente noen måneder med å oppgradere det (de nye grafikkbrikkene fra både ATi og nVidia skal lanseres rundt april/mai). Ellers lykke til! :)

 

Edit: Skriveleif

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Ville ha pælma 2gb-hd'n og kjøpt en ny. Ville oxo kjøpt et nytt hk, kanskje MSI K7N2-L som jeg virkelig kan anbefale! :D

Hvor ser du at han har bare 2GB disk? Men ja en nyere større disk ville han fått mere fart på sitt system.

Han har vel en 60GB disk som er delt opp i to partisjoner.

 

nilsheim: En raskere systemdisk ville ha hjulpet en del, men det kommer også på hvor mye penger du vil bruke.

AMD 64 er ett bra system, men kan du ikke sette en større cpu på ditt nåværende hovedkort, har du skjekket det.

Kan sette opp til Athlon 2000+ på hovedkortet, synes det er for lite til at det er verdt bryet. Det stemmer at jeg har to partisjoner. Tenker jeg i alle fall må bytte, cpu, hovedkort, hva med ram?

Lenke til kommentar
Ville ha pælma 2gb-hd'n og kjøpt en ny. Ville oxo kjøpt et nytt hk, kanskje MSI K7N2-L som jeg virkelig kan anbefale! :D

2GB disken hans er da en partisjon av 60GB'en. :roll:

 

Nei bytt ut hovedkort, prosessor og ram til et nyere Socket A system hvis du vil spare penger, eller gå for et A64 system om du vil ha det nyeste med beste ytelse. Abit NF7-S v2 eller Asus A7N8X GD og en XP2500+ pluss 2x256MB TwinMOS ram så har du grei ytelse og kan klokke litt også. Vil du ha A64 anbefaler jeg en A64 3000+ på et Gigabyte K8N eller K8NNXP (NXP utgaven har flere funksjoner), 2x512MB Corsair-ram. Skjermkortet ditt duger enda en stund og såfremst du ikke skal spille de aller nyeste spillene så kan du vente noen måneder med å oppgradere det (de nye grafikkbrikkene fra både ATi og nVidia skal lanseres rundt april/mai). Ellers lykke til! :)

 

Edit: Skriveleif

Har regnet ltt på ulike alternativer og ser at jeg må ut med over rundt 5.000,- hvis jeg skal gjøre det skikkelig. Lurer på om det lurt å forlate socket A, siden den er på vei ut.

 

n

Lenke til kommentar

Hva bruker du pc`en hovedsaklig til? Siden du har 60 GB harddisk virker det ikke som om det er videoredigering eller lignende harddiskkrevende programmer. Da er det vel _egentlig_ ikke nødvendig etter min mening.

 

EDIT: Linken til Ace`s Hardware virker kankje retta mot gamere, men svarer også på veldig generelle sprøsmål. Var til stor nytte for meg selv om jeg ikke er hardcore gamer...

Endret av jag
Lenke til kommentar
Hva bruker du pc`en hovedsaklig til? Siden du har 60 GB harddisk virker det ikke som om det er videoredigering eller lignende harddiskkrevende programmer. Da er det vel _egentlig_ ikke nødvendig etter min mening.

Driver lite med videoredigering, bare korte snutter. Det mest krevende jeg gjør er spill og litt bildebehandling.

Lenke til kommentar

Kan kankje moderere meg litt:

 

Noe forskjell vil du nok merke, men hvor mye er avhengig av hva du bruker den til. Har du lite ram og må swappe mye er det en klar fordel med raskere disk. Samme gjelder for videoredigering og lignende. Programmer vil nok lastes generelt rakere (avhengig av størrelse og "kompleksitet"), men er det verd å bruke penger på hvis det ikke er noe som irriterer deg?

 

Nei, spytt heller kronene i mer ram. Da kan du slå av hele "virtuelt minne", og ram`en er langt raskere enn noen disk.

 

Hva skal du bruke PC`en til i framtida? Greit å mulighet til å gjøre ting som krever større/raskere disk...

 

Hva sier lommeboka? Liten betydning om du kjøper en ekstra disk?

Lenke til kommentar
Kan kankje moderere meg litt:

 

Noe forskjell vil du nok merke, men hvor mye er avhengig av hva du bruker den til. Har du lite ram og må swappe mye er det en klar fordel med raskere disk. Samme gjelder for videoredigering og lignende. Programmer vil nok lastes generelt rakere (avhengig av størrelse og "kompleksitet"), men er det verd å bruke penger på hvis det ikke er noe som irriterer deg?

 

Nei, spytt heller kronene i mer ram. Da kan du slå av hele "virtuelt minne", og ram`en er langt raskere enn noen disk.

 

Hva skal du bruke PC`en til i framtida? Greit å mulighet til å gjøre ting som krever større/raskere disk...

 

Hva sier lommeboka? Liten betydning om du kjøper en ekstra disk?

Er ikke 768 nok? Vet ikke om det er noe vits i å bruke mere penger på PC2100..

Lenke til kommentar
Er ikke 768 nok? Vet ikke om det er noe vits i å bruke mere penger på PC2100..

Burde holde det, har samme mengde sjøl (gikk fint for meg å slå av "virtuelt minne").

 

Vurderer også å oppgradere til A64, men vet ikke om jeg egentlig trenger det. Spiller noe, men mest eldre spill. Komprimerer noe DVD og sånn, men ikke nok til å rettferdiggjøre oppgradering. Å kjøpe prosessor/hovedkort/minne koster tross alt litt.

 

Dog, det er sikkert ingen dum investering, får jo PC som holder noen år til da...

Lenke til kommentar
Er ikke 768 nok? Vet ikke om det er noe vits i å bruke mere penger på PC2100..

Burde holde det, har samme mengde sjøl (gikk fint for meg å slå av "virtuelt minne").

 

Vurderer også å oppgradere til A64, men vet ikke om jeg egentlig trenger det. Spiller noe, men mest eldre spill. Komprimerer noe DVD og sånn, men ikke nok til å rettferdiggjøre oppgradering. Å kjøpe prosessor/hovedkort/minne koster tross alt litt.

 

Dog, det er sikkert ingen dum investering, får jo PC som holder noen år til da...

Kunne dette vært en grei oppgradering? Går komponentene sammen?

Har forøvrig et Chieftec Medium Tower kabinett.

 

117213 Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

- nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire 905,44

 

116245 AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz- Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM 1 196,10 1 196,10

116248 Cooler Master "Dow Corning" Kjøle Pasta- HTK-001 High Performance Goop 77,35 77,35

 

120736 Thermaltake Volcano 9 CoolMod CPU-Vifte

- A1455 Socket A AMD XP3400+ 295,75 295,75

 

115428 Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB- IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM 817,27 817,27

 

118737 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched Value Select 512MB 1 591,59 1 591,59

 

Totalt: 4 883,50

 

Hva trenger jeg i tillegg?

Lenke til kommentar

Nei, spytt heller kronene i mer ram. Da kan du slå av hele "virtuelt minne", og ram`en er langt raskere enn noen disk.

Hvor mye minne må man ha hvis det skal være fordelaktig å slå av "virtuelt minne"? Trodde det var anbefalt å ha slått på jeg

 

*edit*

Får man noe ytelse-forbedring med dette?

Endret av Echeron
Lenke til kommentar
Kunne dette vært en grei oppgradering? Går komponentene sammen?

Har forøvrig et Chieftec Medium Tower kabinett.

 

117213 Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

- nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire      905,44

 

116245 AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz- Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM          1 196,10    1 196,10   

116248 Cooler Master "Dow Corning" Kjøle Pasta- HTK-001 High Performance Goop      77,35    77,35   

 

120736 Thermaltake Volcano 9 CoolMod CPU-Vifte

- A1455 Socket A AMD XP3400+      295,75    295,75   

 

115428 Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB- IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM          817,27    817,27   

 

118737 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched Value Select 512MB          1 591,59    1 591,59   

 

Totalt: 4 883,50

 

Hva trenger jeg i tillegg?

Skal fungere fint det oppsettet der. Hvis du ikke skal klokke burde du finne den CPU vifta som lager minst lyd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...