Gå til innhold

Skjermen min PIPER!

kimandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte ny skjerm (crt) for ca. 4 mnd siden, men nå har skjermen begynt med en kraftig piping. I ny og ne vel og merke. Ca. en gang i timen, kommer den ekstremt irriterende lyden.

For en 5-7 år siden hadde jeg også et liknende problem med en skjerm. De holdt og vri litt på strømledningen så gikk det bra.

Noen som vet hvordan jeg blir kvitt pipingen?

Kim André

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper det har med hertzen å gjøre..

over en viss Hz begynte det å pipe..

vet ikke om dette er riktig, men sikkert noen her som vet det.. tipper de fleste med en low-end eller mid-end crt skjerm har hatt slik pipe-lyd :)

Skrevet

Har samme pipingen..

Men er det når skjermen er på eller av...

Når jeg slår av pcn og legger meg hører jeg pipingen i skjermen..

Tror det er fordi jeg har en targa 17" til 1200 kroner..

Tror bare det er crt som er plaget med det.. de litt billige versjonene.. mens LCD ikke lager lyd i det hele tatt.. eller tar jeg feil!?:p

Skrevet (endret)

Det er mest sannsynligvis en trafo eller kondensator i linjetrinnet som har begynt å vibrere.

Jeg pleide å fikse slike ting med å lime fast komponenten som hadde begynt å pipe.

Det krever at du åpner skjermen og tar på komponentene i drift.

ANBEFALES IKKE HVIS DU IKKE VET HVA DU DRIVER MED!!!! ;)

Da vil du kunne finne ut hvilken komponent det er som er synderen.

Så klæsjer du en del lim, f.eks Casco eller noe slikt.

Silikon funker sikkert like greit.

Hvis du ikke har lyst å gjøre dette selv, så kan du jo høre med en VGS som har en klasse som driver med Audio/Video utstyr, de kan kanskje påta seg oppdraget.

Nok en gang, du bør ikke fikle inni monitoren hvis du ikke vet hva du gjør.

Endret av snole
Skrevet

Jeg får en ekstrem piping hvis jeg bruker 75Hz oppdateringsfrekvens i display settings. Pipinga forsvinner når jeg bytter til 85Hz. Så prøvd å endre frekvens i display setting under advanced/monitor. Mulig du må justere bildet med menyen på skjermen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...