Gå til innhold

Hjelp med installasjon av nettverkskort?


Anbefalte innlegg

Jeg har et SMC TX1255 10/100 Nettverkskort, som jeg sliter med å installere i redhat 7.2.

 

jeg leste nedenfor at jeg skal bruke RTL8139 driveren, men det som skjer når jeg velger den er at jeg får en fielmelding:

 

"The ethernet card could not be intialized. Please verify your settings and try again."

 

jeg får den egentlig uansett hvilken driver jeg velger.

 

 

Forresten, hvorfor er skriften i netscape og mozilla så ufattelig liten? må jo bruke forstørrelsesglass... prøvde å laste ned opera i mozilla 2 ganger, men den stoppet bare på 99% to ganger..

 

(hvorfor skal alt med linux være så vanskelig? :grin:)

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-03-11 22:48 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...snoka litt rundt hos SMC, og det ser ut for at den bruker tulip som driver, ikke rtl8139.

 

Prøv å kjøre "insmod tulip.o" i console og se hva som skjer (nå skulle jeg ønske jeg hadde boota opp Linux istedet for XP)

 

SMC har en Linux-driver til kortet ditt, men det krever kompilering og dall. En siste utvei kanskje.

 

Angående fontstørrelse i browsere i Linux må man bare rote rundt i innstillingene til hver enkelt browser og se hva som ser best ut.

 

[ Denne Melding var redigert av: Scienide på 2002-03-13 22:14 ]

Lenke til kommentar

Når jeg skrev insmod /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/net/8139too.o skjedde dette:

 

/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/net/8139too.o: init_module: No such device

 

Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters

 

Tror det er noe galt, for uansett hvilket kort jeg legger til i "network conf." i kontroll panelet, får jeg samme meldingen: "ethernet card could not be initialized..blabla.."

det er masse tomme felt der jeg skal fylle ut?

 

Når jeg akkurat hadde installert redhat, hadde den allerede installert et eller annet kort (tror tulip kan stemme), men jeg fikk ikke det til å funke og slettet det - jeg fant liksom ingen tegn på at det funket. opplegget er at jeg skal kunne dele filer til windows maskiner og omvendt..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-14 19:26, GeeZuZz skrev:

Når jeg skrev insmod /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/net/8139too.o skjedde dette:


/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/net/8139too.o: init_module: No such device


Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters


Tror det er noe galt, for uansett hvilket kort jeg legger til i "network conf." i kontroll panelet, får jeg samme meldingen: "ethernet card could not be initialized..blabla.."

det er masse tomme felt der jeg skal fylle ut?


Når jeg akkurat hadde installert redhat, hadde den allerede installert et eller annet kort (tror tulip kan stemme), men jeg fikk ikke det til å funke og slettet det - jeg fant liksom ingen tegn på at det funket. opplegget er at jeg skal kunne dele filer til windows maskiner og omvendt..


 

Hadde liknede problemer med et CNETpro200 kort, som bare fungerte delvis med tulip (mange Rx/Tx errors)

 

Tidlig i bootsekvensen greide tulip driveren på en eller annen måte å autodetektere nettverkskortet, selv om jeg IKKE hadde bedt om at tulip modulen skulle starte ved boot.

 

Det stod ingen ting om tulip i /etc/modules.conf filen heller, og det hjalp ikke å legge til

eth0 alias dmfe i denne .conf fila heller.

(dmfe.o er modulen til CNETpro200 kortet)

 

1) Løsningen ble å stanse nettverket

2) unloade tulip modulen etter boot.

3) og deretter lastet jeg den riktige driveren for nettverkskortet.

4) Etter en oppgradering av RH7.2 via up2date

ble tulipmodulen oppgradert. Den oppgraderte tulipmodulen autodetekterte ikke nettverkskortet mitt lengre, og /etc/modules.conf fila fungerte som den skulle ved neste boot.

 

Du kan jo prøve å liste modulene som ER lastet etter boot og pålogging med

lsmod

Finner du tulip, kan du stanse nettverket med

service network stop

Deretter fjerner du den irriterende modulen med

modprobe -r tulip

og laster modulen som du egentlig ønsker, i ditt tilfelle er blir vel dette

modprobe 8139too

Forsøk å starte nettverket igjen med

service network start

og se om du får OK nå :smile:

Du kan sjekke innstillingene til nettverkskortene med

ifconfig

 

Spander på deg en grundig oppgradering av RH72 (dermed også tulip modulen) via up2date

før du rebooter

Lenke til kommentar

Dumme meg.

 

Jeg installerte linux på nytt. den finner jo kortet og installerer "DEC ettellerannet". men grunnen til at jeg slettet det var at det kom [FEILET] når den holdt på å loade noe nettverksgreier (eth0) jeg tenkte derfor at det var pga det var feil driver.

 

men denne gangen gikk jeg inn på tcp/IP options og skrev inn IP adressen min manuelt. nå kommer det ikke noen som helst feilmeldinger når jeg starter. men jeg vet ikke helt om det funker allikevel, siden jeg ikke får til samba...

 

 

Noen som kan hjelpe meg her? jeg går inn på nettverk->lokalt nettverk-> og får denne meldingen: kunne ikke koble til vert - localhost. hva skal dette bety? hva må gjøres for at jeg kan browse winXP workgroupen? (og for at de skal kunne browse mine shares)

 

vet at dette er et tåpelig problem, men jeg er tross alt fersk i linux...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...