Gå til innhold

70-200 mm tele objektiv ?


Anbefalte innlegg

Heisan... Jeg trenger hjelp til å bestemme meg. Skal investere i et 70-200 mm objektiv og valget står mellom et Canon eller Sigma. Det ultimate hadde vært Canon sitt 70-200 f/2.8 L IS, men det koster skjorta og litt til. Foruten IS objektivet så har også Canon 70-200 f/2.8 uten IS og 70-200 f/4 (begge L optikk). F/4 objektivet er utsolgt, og ingen vet når Canon kan levere det. Som et alternativ til Canon så har Sigma sitt 70-200 f/2.8 til en litt rimligere pris en 70-200 f/2.8 L fra Canon. Evt om Tamron har et tilsvarende objektiv.

Er det noen som har noen erfaringer, evt noen pekere til sider hvor det er utført noen seriøse sammenligningstester tester (Sigma og Canon)?

 

thomas

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

vet ikke om du har bestemt deg enda, men... mitt tips er å gå for Canon EF 70-200 f2,8 L USM, har den selv på mitt 300D, nydelig objektiv, skarpt og herlig lyssterkt (viktig for meg, liker ikke blitslys og er glad i begrenset dybdeskarphet) dette kan du kjøpe "billig" fra www.bhphotovideo.com, fikk mitt rett under 9.000 kr der, det er vel omtrent det samme som Sigma's variant.

 

Om noe er negativt med dette objektivet, må det være vekten, kan lett bli sliten i armen av å gå rundt med dette objektivet påmontert. Så om lysstyrke er mindre viktig, gå for f4 varainten, den skal vistnok være optisk like god. (tror begge objektiver er på lager hos nevnte webshop, de leverer på 3-5 dager via UPS, handlet der 5 ganger så langt, gode erfaringer, husk at mva kommer i tillegg til oppgitt pris i $)

Lenke til kommentar
Bare et lite tips:
Selv har jeg en EF 80-200/2.8L som jeg har kjøpt brukt. Dette er forgjengeren til 70-200/2.8L og er av mange betegnet som like god, om ikke bedre enn 70-200.
Man kan ikke bruke Canons konvertere på den, men jeg bruker en Kenko 1.4x som fungerer helt flott (på de andre objektivene også).

Det er en til salgs på foto.no nå for 6.000,-, noe som jo bare er halvparten av hva man må gi for et nytt 70-200/2.8L ;-)

Jeg har ivertfall aldri angret på at jeg kjøpte min :-)
Lenke til kommentar

Heisan.

Takk for tilbakemeldingene. Det ble et Sigma 70-200 f/2.8 objektiv. Kjøpte det noen dager etter mitt inspill her på forumet. Hverken 70-200 f/2.8 L (med og uten IS) eller 70-200 f/4 var tilgjengelig når jeg handlet. Jeg fikk mitt Sigma objektiv for 8400 her i Bergen, og jeg er ganske fornøyd med det. Har sett mange som har tatt gode bilder med det på blant annet dpreview.com sine 300D forum. Den billigste Canon L 70-200 f/2.8 uten IS var 13.000 og med IS 18.200 (i butikker i Bergen). Mitt neste obektiv nå vil være en god vidvinkel, og da står valget mellom Canon sitt eller Sigma sitt. Men det må bli til sommeren, nå er lommeboka tom etter å ha kjøpt 3 objektiver (Tamron 28-75 f/2.8 DI, Tamron 90 mm f/2.8 1:1 macro og Sigma 70-200 f/2.8).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...